Jump to content

LED dekkslys på salingshorn.

Nevermind

Recommended Posts

Jeg må bytte rigg på båten min, og er i gang med å se på hva som skal gjøres av endringer. Er det noen her som vet hvor på nett jeg finner dekkslys for montering på salingshornenes underside. Ønsker LED, og gjerne muligheten til å velge mellom hvitt lys og rødt lys. 

Dekkslys foran på mast, kanskje i kombinasjon med topplanterne kan også være et alternativ. De er lettere å finne på nett, men jeg har ikke funnet noen med rødt lys. 

Takker så mye @Dykker ?

Mye fint der, men jeg må kunne montere dekkslyset på salingshornene uten å bore store hull for til forsenkning. Jeg får det sikkert til på et vis, men hadde håpet på noe som ikke må felles inn.  Får se hva det blir. Her hvor jeg bor er det stort sett lyst hele døgnet i seilsesongen, men nå på høsten er det jo fortsatt noen fine dager, og det er rimelig mørkt på kvelden. 

Takker så mye. Vet ikke om 1200 lumen kanskje blir litt mye, men det kan vel dimmes ned. Får se hva det blir, men det kan høres ut til at jeg har ny mast allerede før jul så det er viktig å få oversikt tidligst mulig på hva som skal i den, både fra Seldén, og hva jeg evt. kan montere selv før den monteres. 

De har en litt mindre som gir 1000 lumen. Har ikke funnet noen som gir rødt lys hos denne leverandøren, heller ikke av konvensjonelle lykter for montasje på masten: https://us.binnacle.com/Lights-Steaming-Spreader-&-Deck-Lights/c23_156/index.html. Har ikke sjekket andre leverandører. Om du absolutt trenger rødt lys vil det vel være et alternativ å legge opp en egen lampe for dette i tillegg til en med hvitt lys. Selv synes jeg hodelykt er det beste alternativet, vil helst ha minst mulig opp i masta. Man vet jo aldri når den raser over bord...:cool:

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg var også inne på tanken med dekkslys under salingshornen......men det stannet ved tanken,

jeg tar av masten hver vinter, og da må salingshornen av, fann ikke noe smart veg med kontakter der oppe

så jeg har kun ett dekkslys i masten under motorlanternen, sen har jeg to dekkslys i targan som tar dekket på siden

+ akterdekk og cockpit.....passet også på og flyttet ut strømbryter til dekkslysen og ett blinklys jeg har i masttoppen til cockpit.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...