Marius Engel Startet 16.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2019 (redigert) Har en ganske ny Terhi 440 med en 6 hk påhengs, og jeg har rodd båten en del hittil. Jeg er meget fornøyd med båten hittil, passer mitt bruk bra! Båten er 175 bred, men laget for å være god å ro. Overrasket over at en så bred båt kan være så god å ro, den har ganske lavt fribord. Årene har klemmer man setter på årene i stedet for åregafler. Jeg synes dette er fint å ro med, og veldig praktisk i bruk. Årene er lett å svinge inn i båten, og ungene mister ikke årene ? Noen som vet hvor mye åre som skal være inni båten? Skal årene akkurat ikke møtes på midten for å unngå å klemstre tommel, eller skal man krysse hendene litt når man ror (altså at begge årene går litt lengre inn enn til midten av båten). @roeren ? ? Redigert 16.Oktober.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Jeg synes ikke noe særlig om å ro med armene I kors. Så jeg vil I alle fall ha avstand mellom årene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Jeg kan ikke fordra sånne klemmer akkurat fordi en ikke kan "justere" årene inn-ut som man vil. Om en skal ro til litt sånn forskjellige greier så hender det jo veldig ofte at en må dra inn en åre eller to litt og ro "smalt". Men når jeg ror "rett fram" i vanlig tempo så liker jeg at årene går så og si i sammen. Når takt og fart skal opp så må jeg slippe årene litt lengre ut for å få mer kraft. Og for typisk "finmanøvrering" inn mot land/med garn, under fiske osv så sitter jeg gjerne med årene i kryss i båten og ror/manøvrerer. -- Så tja, jeg ville aldri hatt en robåt med "faste" årer. Men om de først må festes så ville jeg foretrekke at de nesten møtes. Men om årene er korte, som de ofte er, så ville jeg gjerne hatt de litt lengre ut for å få litt kraft på de. -- Har selv en finsk langsmal greie. Den kom med nesten samme patenten, noen små og tynne tollegaffler. De ble revet løs nesten på første taket med årene ;-). Så det ble montering av gode gammeldagse åpne tolleganger i plast. De tåler hva det skal være. Blir jo litt vandring og *gadong* for hvert åretak, men det lever jeg godt med. Måtte forsterke både på innsiden og utsiden av skrogsiden for å montere tollegangene. Gjorde det stygt og kjapt, men solid. Forsterkning vha ei lekt på innsiden og en på utsiden. Tre bolter tvers i gjennom og skru stramt, monterte tollegangene på toppen. Drev en periode å trente roing både på maskin og på vannet. Var nede i 7.54 på concept 2, som ikke er så gærnt i min aldersgruppe. Da fikk løsningen på robåten kjørt seg ordentlig, og det fungerte helt topp. Gøy å ro fletta av kajakker selv om de kanskje trodde de var på søndagstur når jeg kjørte konkurranse ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2019 Jeg padler mye kajakk, blir gjerne 3 mil på en ettermidagstur i høyt tempo. Jeg har vert i ett par kajakkløp også, aldri i verden om en robåt i «mulig å fiske fra»-klassen er like rask og glir like bra som 5,5 meter kajakk med 50 cm bredde ? Jeg skal ikke bruke Terhien til rask roing (da hadde jeg nok kjøpt en annen båt). Det er en båt jeg bruker til fisking, på tur med ungene og transport til badeplasser. Roingen er helst for økonomien, miljøet og treningens del. Jeg syne det var kjipt å dorge makrell rett nedenfor huset med gamle Riben, bruke en hel kanne drivstoff med oljeblanding, og kanskje ikke få fisk den kvelden engang. Dyr fisk, ikke miljøvennlig mat, og absolutt null fysisk aktivitet. Nå kan jeg ro samme runden, jeg får god trening, bruker ikke drivstoff, og det er helt greit om jeg ikke får fisk :) Skal jeg bare på tur alene, uten å fiske, er det kajakken jeg bruker. Disse faste åreklemmene til Terhi er solide saker, de knekker nok ikke. Tolleganger og skikkelige årer er sikkert bedre å ro med, men jeg synes ikke dette føltes så gale til min bruk. Kanskje jeg bytter når ungene blir større, det var ihvertfall kjempegreit for dem at ting hang fast! (4 og 7 år). Men da setter jeg årene slik at jeg akkurat ikke klemstrer tommelen mellom årene, og bruker det som utgangspunkt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.