Jump to content

Havari Yanmar 240HK

ajk

Recommended Posts

Yanmar har tydeligvis sine svakheter de også: Under en tur i sommer gikk plutselig alarmen ombord i kameratbåten min. Motoren ble stoppet og båten tatt under slep til kai. Kontrollen viste at reimene til vannpumpa var slitt av. Disse byttes og motoren startes. Stygg ulyd gjør at den stoppes igjen. Pr i dag er ennå ikke motoren demontert for sjekk, men utsagn fra folk i bransjen tyder på at det kan være ventiltettingen som ikke tåler at motoren går varm. De blir trangere og kniper i ventilene, slik at disse ikke løper fritt. Dermed kan de bli stående i åpen stilling og "hilser" på stemplet når dette kommer opp.

En annen ekspert antyder at veivakslingen kan være brukket!!!!

Det skal bli interessant å få fasiten.

Dette viser at ikke bare Volvo har sine problemer, men kanskje de "andre" ikke prater høyt om det!!!

Det er like mye, eller like lite, tull med Yanmar som med Volvo.

Si etter meg: Cummins, Cummins, Cummins --------

<{POST_SNAPBACK}>

Er Cummins og Mercruiser samme motor eller er det bare slik på de minste motorene. Jeg så nylig at det stod Cummins med små skrift på motormerke på en ny Mercruiser 1,7l (116/120 HK Diesel).

Noen som har erfaring eller peiling på denne lille Mercruiser dieselen? Et skikkelig fraspark gjorde den ihvertfall på en 20 fots helplaner og oppnådde raskt toppfart som var ca. 40 knop (iflg. eier) :yesnod:

Hei Ajk,

Jeg har ikke det minste kjennskap til den motoren, men jeg ser ingen fornuftig sammenheng mellom det faktum at reimene til vannpumpen slites av samtidig som skaden fryktes å være så alvorlige

ting som ventiler som slår i stempler og brukket veivaksel.

Det er ikke bare vannpumpen som har takket for seg da? - skjært seg (om det går an) og det er den

som lager ulyden. Et tips fra meg iallfall.

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Er Cummins og Mercruiser samme motor eller er det bare slik på de minste motorene. Jeg så nylig at det stod Cummins med små skrift på motormerke på en ny Mercruiser 1,7l (116/120 HK Diesel).

Noen som har erfaring eller peiling på denne lille Mercruiser dieselen? Et skikkelig fraspark gjorde den ihvertfall på en 20 fots helplaner og oppnådde raskt toppfart som var ca. 40 knop (iflg. eier)   :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

De store gutta i båtmotorbransjen tok for ett års tid tilbake et par grep der Mercruiser's diesel innenbordmotorer ble skilt ut i eget selskap - som så ble fusjonert med Cummins. Dermed ble et nytt selskap som heter MercruiserCummins etablert. De skal ta opp kampen med Volvo Penta globalt, og alle Mercruiser diesler heter nå MercruiserCummins.

Og mercruiser 1,7DTI er en fin liten motor. Vi hadde en sånn i vår Nidelv 690 Sport. Gjorde 30 knop + litt til tidlig på sesongen. Brukte nesten ikke diesel (ca 10 liter i timen). Mange som er fornøyde med denne motoren - og den settes inn i mange båter på 18-23 fot.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Ajk,

Jeg har ikke det minste kjennskap til den motoren, men jeg ser ingen fornuftig sammenheng mellom det faktum at reimene til vannpumpen slites av samtidig som skaden fryktes  å være så alvorlige

ting som ventiler som slår i stempler og brukket veivaksel.

Det er ikke bare vannpumpen som har takket for seg da?  - skjært seg (om det går an) og det er den

som lager ulyden.  Et tips fra meg iallfall.

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Vannpumpehavari var det første som slo meg også. Da er det for såvidt kurant og ikke en ualminnelig skade så sant motoren ikke har gått for lenge uten kjøling da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

De store gutta i båtmotorbransjen tok for ett års tid tilbake et par grep der Mercruiser's diesel innenbordmotorer ble skilt ut i eget selskap - som så ble fusjonert med Cummins. Dermed ble et nytt selskap som heter MercruiserCummins etablert. De skal ta opp kampen med Volvo Penta globalt.

Årsaken (etter det jeg har fått vite fra en båtvenn i USA) er at Mercruiser i en rettsak i USA ble pålagt å

informere kjøperne om hvor basismotorene kom fra hvis det ikke var egenproduksjon. Derfor er motoren merket Mercruiser Cummins. Mercruiser motorer basert på andre basismotorer skal merkes med denne leverandørens navn. I USA er det i de fleste statene, i motsetning til de fleste land i Europa, straffbart å selge et produkt under et annet navn enn produsentens. Er basismotoren en Cummins skal den jaggu være merket Cummins! Jeg lurer på hvordan amerikanske båteiere som i god tro har kjøpt en Volvo Penta vil reagere når de oppdager at de har en grønnmalt Peugot i båten? :rolleyes:

De store gutta i båtmotorbransjen tok for ett års tid tilbake et par grep der Mercruiser's diesel innenbordmotorer ble skilt ut i eget selskap - som så ble fusjonert med Cummins. Dermed ble et nytt selskap som heter MercruiserCummins etablert. De skal ta opp kampen med Volvo Penta globalt, og alle Mercruiser diesler heter nå MercruiserCummins.

Og mercruiser 1,7DTI er en fin liten motor. Vi hadde en sånn i vår Nidelv 690 Sport. Gjorde 30 knop + litt til tidlig på sesongen. Brukte nesten ikke diesel (ca 10 liter i timen). Mange som er fornøyde med denne motoren - og den settes inn i mange båter på 18-23 fot.

<{POST_SNAPBACK}>

1,7 DTI er marineversjonen av GMs 1,7 TDI brukt bl a i Opel Astra. Den har fått masse skryt og grisebanker 3.0L bensinere på 135/140 hk fra VP og Mercruiser.

Men som vanlig: "There's no substitute for cubic inches"

Det er ikke verre enn at Cummins har skilt ut produksjonen av motorer under 15 liter, og lagt det sammen med Cummins Mercruiser for å konsentrere seg om de kommersielle motorene.

3.9, 6.9 og 8 liters Cummins Mercruisermotorene er Cummins.

1.7 literen stammer fra Izuzu (GM).

Men samme hvor motorene kommer fra så står det Cummins Mercruiser på dem.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg lurer på hvordan amerikanske båteiere som i god tro har kjøpt en Volvo Penta vil reagere når de oppdager at de har en grønnmalt Peugot i båten? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

For ikke å si en Perkins? Som jo har produsert de mindre seilbåtmotorene for VP nå i en periode. Blant annet min. Men jeg klager ikke - Perkins er bra, og delelagrene er like velfylte nedover svenskekysten som tidligere.

Redigert av Fenix (see edit history)

HAVARI YANMAR 240HK

Yanmar har tydeligvis sine svakheter de også: Under en tur i sommer gikk plutselig alarmen ombord i kameratbåten min. Motoren ble stoppet og båten tatt under slep til kai. Kontrollen viste at reimene til vannpumpa var slitt av.

<{POST_SNAPBACK}>

Yanmar 240 HK ?

Snakker vi her om 6LP Serie ? En (uekte) Yanmar ?

Toyota stamme med register reim ? (Skulle ikke vært lov på en marine motor)

Du snakker om reimer i flertall.

Hvis register reim er røket, så kan det bli dyrt ja..........

Heftig overskrift i forhold til fakta i saken pt. Hold oss orientert

Dette viser at ikke bare Volvo har sine problemer, men kanskje de "andre" ikke prater høyt om det!!!

Tja, det kan jo skyldes at det ikke er så mange problemer da, men her ser du noe som etterhvert har skjedd på en liten serie av 4LHA motorer. Dette har jeg fra Yanmar Norge (5-6 motorer) til nå.

Dieselrøret som sprakk

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Att en motor får dårlig lyd etter vamkjøring som mest sannsynlig har skjedd her i og med att det ikke har vært kjøling,er vel ikke så unormalt.Kan ikke skjønne att dette skal ha noe med dårlig motor og gjøre.Dårlig vedlikehold vil jeg kalle det.

Hilsen Volvo eier,som gjerne kunne tenkt seg Yanmar(Toyota Landcruiser)motor.

Det er like mye, eller like lite, tull med Yanmar som med Volvo.

Si etter meg: Cummins, Cummins, Cummins --------

<{POST_SNAPBACK}>

Har kun to kjente som har Cummins, begge har opplevd problemer med motorene som er 5,9L 300Hk. Den ene havarerte en sylinder med stempel noe som ble en svært dyr affere, den andre måtte skifte dieselpumpen.

Mao. skal du utelukke motorproblemer bør du kjøpe seilbåt uten motor.

MVH Chrian

Årsaken (etter det jeg har fått vite fra en båtvenn i USA) er at Mercruiser i en rettsak i USA ble pålagt å

informere kjøperne om hvor basismotorene kom fra hvis det ikke var egenproduksjon. Derfor er motoren merket Mercruiser Cummins. Mercruiser motorer basert på andre basismotorer skal merkes med denne leverandørens navn. I USA er det i de fleste statene, i motsetning til de fleste land i Europa, straffbart å selge et produkt under et annet navn enn produsentens. Er basismotoren en Cummins skal den jaggu være merket Cummins! Jeg lurer på hvordan amerikanske båteiere som i god tro har kjøpt en Volvo Penta vil reagere når de oppdager at de har en grønnmalt Peugot i båten? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke si å ha hørt noe og dette, det ville jo også si at Johnson ikke kunne selge sine Suzuki baserte 4-taktere og Mercury ikke fikk selge sine yamaha baserte 4-taktere lenger.

(Nå er jo Merc/yamaha samarbeidet snart en saga blott, Mercury skal visst komme med egne blokker til 06 eller 07 sesongen)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kan ikke si å ha hørt noe og dette, det ville jo også si at Johnson ikke kunne selge sine Suzuki baserte 4-taktere og Mercury ikke fikk selge sine yamaha baserte 4-taktere lenger.

(Nå er jo Merc/yamaha samarbeidet snart en saga blott, Mercury skal visst komme med egne blokker til 06 eller 07 sesongen)

<{POST_SNAPBACK}>

Som alle egentlig er Honda Civic?

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...