Jump to content

Havari Yanmar 240HK

ajk

Recommended Posts

Her er et eksempel på en streng som startet med noe og omhandler nå noe helt annet. Av 29 innlegg er det kun 5 som omhandler Yanmar-havariet. Resten er om diverse oppkjøp og fusjoner av andre motormerker, som har liten eller ingen relasjon til saken. Som Yanmar-eier er jeg selvsagt opptatt av Yanmar havariet. Alt det andre snakket er helt uinteressant i denne sammenheng.

Jeg har sikkert vært med på å avspore strenger selv og skal ikke dele ut gule kort sånn sett. Ønsker bare at vi kommer tilbake til saken. :sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

HAVARI YANMAR 240HK

Yanmar har tydeligvis sine svakheter de også: Under en tur i sommer gikk plutselig alarmen ombord i kameratbåten min. Motoren ble stoppet og båten tatt under slep til kai. Kontrollen viste at reimene til vannpumpa var slitt av.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med Arnstein her, makan til avsporing i en tråd har jeg knapt sett før. :lol:

Prøver igjen........

Yanmar 240 HK ?

Snakker vi her om 6LP Serie ? En (uekte) Yanmar ?

Toyota stamme med register reim ? (Skulle ikke vært lov på en marine motor)

Du snakker om reimer i flertall.

Hvis register reim er røket, så kan det bli dyrt ja..........

Var register reima røket ?

Redigert av jolo (see edit history)

Enig med Arnstein her, makan til avsporing i en tråd har jeg knapt sett før.  :lol:

Prøver igjen........

Yanmar 240 HK ?

Snakker vi her om 6LP Serie ? En (uekte) Yanmar ?

Med uekte -mener du da at denne motoren objektivt sett er solgt under falskt merke, og at kjøperne er lurt? Eller mener du at det finnes ene egen serie EKTE Yanmar - akkurat som det finnes ekte leverpostei - og ikke falsk leverpostei? Eller henviser du bare til dine subjektive meninger om at det er noen Yanmar motorer du mener er bra og noen du mener er dårlige? Redigert av Bitteliten (see edit history)

Med uekte -mener du da at denne motoren objektivt sett er solgt under falskt merke, og at kjøperne er lurt? Eller mener du at det finnes ene egen serie EKTE Yanmar - akkurat som det finnes ekte leverpostei - og ikke falsk leverpostei? Eller henviser du bare til dine subjektive meninger om at det er noen Yanmar motorer du mener er bra og noen du mener er dårlige?

<{POST_SNAPBACK}>

Herregud ! :nonod: Her ble jeg tillagt mye leverpostei........

Les innlegget mitt en gang til.

Det eneste jeg sier er at denne motoren er en Toyota stamme og ikke Yanmar.

Den har register reim, istedet for kjede, noe jeg ikke liker på marine motorer.

Ingenting negativt om Toyota stammen, bortsett fra det ovennevnte.

Og siden du spør om min subjektive mening:

Så tror jeg den kvalitets messig går langt utenpå det meste av grønnmalte motorer moringer. :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

Yanmar bygger visstnok noen maskiner fra bunnen av, mens andre er mariniserte Toyota-motorer.  Du kan regne med at det er det han henviser til, Bitteliten.

<{POST_SNAPBACK}>

Herregud !  :nonod: Her ble jeg tillagt mye leverpostei........

Beklager at jeg er i et visst udiplomatisk, ironisk hjørne i dag. Jeg skal legge til et par :wink::wink: neste gang jeg henviser til falsk leverpostei (jeg synes forøvrig at betegnelsen ekte leverpostei er fin - akkurat som at det finnes en falsk leverpostei :confused: )

Poenget mitt var å påpeke at det subjektive i å si at en yanmar motor er bedre enn en annen er - akkurat rent subjektivt. Med mindre det kan dokumenteres med statistikk

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Yanmar 6lp-d serien har 12 ventiler og den har ikke noen problemer med ventilene,

det er 6lp-s serien med 24 ventiler det er  problemer med Spiseielt hvis båten går med for tung propell

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det si at ventilstyringen er annerledes på 24V motoren enn 12V motoren? Hvordan påvirker propellen ventilstyringen? Jeg spør for å lære - for dette har jeg ingen anelse om

Nå har jeg forstått det slik at det meste som går galt med Yanmar i denne størrelsen er relatert til materialvalg i kjølere ? Siden ekspertisen bannlyser register reim så lurer jeg litt på hvorfor ? Sammenligner vi litt med bil så husker jeg å ha lidd under liknende vrangforestillinger etter som ny teknologi er kommet til. I dag syntes jeg det er ganske greit.

Vil det si at ventilstyringen er annerledes på 24V motoren enn 12V motoren? Hvordan påvirker propellen ventilstyringen? Jeg spør for å lære - for dette har jeg ingen anelse om

<{POST_SNAPBACK}>

Tyngre belastning = høyere forbrennings- og eksostemperatur.

Mulig 24V toppene har snevrere toleranser / dårligere kjøling av ventilene og rett og slett ikke tåler så mye varme som 12V toppen...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

klaringen mellom styringen og ventile på eksosen er lik på 6lp-s å 6lp-d 0,035-0,070 men 6lp-s yter jo mer og blir varmere på ventilene + ventiltetningene ikke er gode. Ny type ventiltetninger skal væer grøn Jeg har overhalt fire stykker av 6lp-s og alle har havarert pga ventil havari

Siden ekspertisen bannlyser register reim så lurer jeg litt på hvorfor ?

Iflg. en etter eget sigende høykompetent Volvo-fanatiker er det muggent meg registerreim i båt. Det salte miljøet, store vekslinger i varme i motorrommet etc, særlig risikoen for å få salt bunnvann på reimen, er forhold som visstnok vil føre til at reimen ryker. Herunder alltid fuktig og salt miljø som gir rust på drivhjulene til reimen når motoren står lenge. Samme Volvo-fanatiker sverger til gammeldagse støtstang-motorer.

Jeg skal ikke si meg enig eller uenig -- til det er jeg nok inkompetent, formodentlig. Men det forekommer meg noget spesielt om Yanmar og andre som har registerreim, ikke forstår hva de driver med. På min tidligere Viksund med Sabb Ford 54 hk var det også registerreim. Jeg aner ikke om tidligere eier skiftet den noen gang, men om ikke, så hadde den reimen vart i 26 år og 1600 driftstimer da Index overtok båten. Med det in mente har jeg ingen angst for dette. Skulle gjerne hatt Yanmar (Toyota) :yesnod: ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Etter sigende skal bilfabrikantene nå være i ferd med å gå tilbake til kjededrift.

Det er et kostnads-spørsmål, MB har aldri benyttet rem på sine motorer.

I denne konkrete saken skriver jo posteren at motoren startet etter at vifte-remmene var byttet så da kan umulig register-remmen være røket.

På min tidligere Viksund med Sabb Ford 54 hk var det også registerreim.  Jeg aner ikke om tidligere eier skiftet den noen gang, men om ikke, så hadde den reimen vart i 26 år og 1600 driftstimer da Index overtok båten.

Min svigerfar hadde tilsvarende Ford. Den gikk i 19 år og 2800 timer til min svoger ymtet frempå om ikke reima skulle vært skiftet. Det ble så gjort. Reima såg tilsynelatende like fin ut. Heller ingen korrosjon på skivene. Så akkurat at registerreim og marint miljø ikke skal gå sammen, stemmer ikke med mine erfaringer. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg tror ikke det er av avgjørende betydning om det er reimer eller kjede/tannhjulsdrift. Skal nok være enig i at reimene har sine svakheter ved at de bør byttes en gang i blant, men når de først ryker, så skyldes ikke det noe annet enn feilmontering, feil type reim eller dårlig vedlikehold. Reimdriften har også en fordel mtp. støy.

Det er også et tankekors, at stort sett de fleste aktørene i proffmarkedet stort sett velger yanmar når det gjelder forholdsvis små motorer, opptil ca. 6-700 hk. Vet at redningsselskapet kun benytter yanmarmaskiner i de mindre redningsskøytene (de har erfaringer med volvo tidligere), på kystvakta ble også en rekke av motorene i MOB-båtene byttet ut til Yanmar. Disse ble utsatt for enorme belastninger, og fungerte stort sett perfekt.

Jeg har ny volvo 2030 i min båt, som har fungert kjempebra så langt, men mine egne erfaringer er at yanmar-motorene stort sett er hakket bedre.

På min tidligere Viksund med Sabb Ford 54 hk var det også registerreim.  Jeg aner ikke om tidligere eier skiftet den noen gang, men om ikke, så hadde den reimen vart i 26 år og 1600 driftstimer da Index overtok båten.  Med det in mente har jeg ingen angst for dette.  Skulle gjerne hatt Yanmar (Toyota) :yesnod:  ...

<{POST_SNAPBACK}>

Og reima så forøvrig ut omtrent som ny da jeg skiftet den (for sikkerhets skyld, selv om Ford oppgir en levetid på 3000 timer. Syntes en reim på 26 år ikke hørtes helt trygt ut). Reimhjulene så også ut omtrent som nye, ikke antydning til rust eller noe som helst.

En fordel med registerreim kontra tannhjul eller kjede er jo lydnivået, som jo ikke er uvesentlig i båt. Har ikke hatt båtmotor med registerreim før, men jeg anser dette som helt uproblematisk. Av alle de biler jeg har hatt så er det vel stort sett de med drev eller kjede som har forårsaket problemer med denslags. Hvis bare reima og eventuelt strammehjulet blir skiftet i henhold til produsentens anbefalinger så skal det omtrent ikke kunne skje at reima ryker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror ikke det er av avgjørende betydning om det er reimer eller kjede/tannhjulsdrift.

<{POST_SNAPBACK}>

En enkel risikovurdering tilsier at registerreimen kommer dårlig ut. Registerhavari på en dieselmotor er på generell basis katastrofalt (der finnes enkelte unntak der motoren er designet for å takle registerfeil som Steyr). Det er ingen tvil om at sannsynligheten for reimbrudd/feil er langt større enn kjedebrudd/feil og kjede litt mer sannsynlig enn tannhjulsfeil.

Reimens fiender er som andre har nevnt temperatur, fuktighet og salt og enda verre olje. Hvem har 100% tett simmerring rundt veiven? Det skal ikke mye olje/oljetamp til før gummien blir sleip og reima truer med å hoppe over en tann eller to. I praksis går det jo stort sett greit med registerreim også men det er et ekstra og kostbart punkt på vedlikeholdslisten........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ford hadde to typer registerhjul på 54 hk (Transit motor) der den ene typen hadde krombelagte tenner og da beregnet for marinemotor. Bilmotoren hadde tenner som rustet. Ved jevnlig bruk var dette intet problem. Stod motoren lenge ubrukt rustet hjulene og resulterte ofte i reimhavari. Nå skal også bemerkes at Transitmotoren har godt dimensjonert reim med meget lang standtid.

Hvem har 100% tett simmerring rundt veiven? Det skal ikke mye olje/oljetamp til før gummien blir sleip og reima truer med å hoppe over en tann eller to. I praksis går det jo stort sett greit med registerreim også men det er et ekstra og kostbart punkt på vedlikeholdslisten........

<{POST_SNAPBACK}>

Dette må også da gjelde biler, men er da statisisk ikke et problem :eek:

Så tror jeg den kvalitets messig går langt utenpå det meste av grønnmalte motorer moringer:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva bygger du den påstanden på da ? En motor er ikke bedre enn vedlikeholdet den får mener jeg.

Har bare hatt en Yanmar og noe som jeg syntes var mye bedre på den enn på de 3 VP motorene jeg har hatt var lakkeringen. Der har Volvo noe å strebe mot. Yanmar syntes jeg var litt påhengsmotor aktig,det var mye irr på skruer og bolter når ting ble åpnet opp. Litt spinkelt så en var nesten litt redd for å ta i. VP er litt grovere bygd men jeg ser de samme "påhenger" aktige skruene på intercooleren på den nye VP som ble satt inn i fjor så her kan det jo bli skikkelig moro når den må åpnes om noen år?

Alle disse 4 motorene har vært like drifts sikre,der ser jeg kun en motor som skilte seg ut negativt.

Og det skyldtes ikke noe vedlikehold over mange år,og derfor ble den byttet ut. Skal jeg sammenligne så må det bli Yanmar 77hk mot VP 124 hk siden begge disse har jeg hatt fra de var nye . Ingen forskjeller på drifts sikkerheten. Begge motorene er potte tette-null lekkaser. VP ryker fælt ved start-Yanmar ryker værre ved stort pådrag etter lenge på sakte fart. Yanmar hadde gløding som et lyst VP hode ikke har funnet trengs på 31 motoren. Yanmar har bedre motorlakk enn VP. For min del syntes jeg VP er mere amatørmekaniker vennlig enn Yanmar. Så det blir litt som å sammenligne leverpostei og kyllingpostei-smaksløkene avgjør.

Også er innlegget en total avsporing fra problemet som har oppstått på den Yanmar 240 hk motoren :smash:

Dette må også da gjelde biler, men er da statisisk ikke et problem  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva statistikken får med seg vet ikke jeg men hører nå om en og annen bil med registerhavari. Biler har bedre driftsforhold OG svært veldefinerte grenser for når kr 10.000 skiftet skal gjøres, typisk noe slik som 90.000 km/4 år.

Nå må det jo også sies at det ikke i praksis er det helt store problemet men de som har reim har et stykke vedlikehold som andre ikke har og dette utføres i tide.

Selv har jeg (dvs. kona :wink: ) nå min femte dieselbil med reim og en av disse har hatt registerfeil. Denne bilen er av SVÆRT kurant merke og hadde hatt foreskrevne servicer..... Selv kjører jeg diesel med tannhjul i registeret....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

OK-nå har endelig kompisen min fått vite hva som var feil med motoren: Veiva var brukket i to!!!!

Har bare snakket med han over telefon, så jeg har ikke sett skaden.

Er dette en svakhet på disse motorene? Har vært innom en amerikansk side hvor noe slikt antydes samt at Toyota har/ har hatt samme problemet på Toyotautgaven.

Dette er en 2000 modell, så kanskje kjøpsloven gjelder her?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...