925Riviera Startet 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2019 (redigert) Noe måte å sjekke om denne virker. Har testet pærene og de lyser Det er varsel lys for olje..lading...temperatur.. Redigert 16.Oktober.2019 av kai myhre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Kortslutte leder til giver til jord på motor. Ladelampe bør lyse før motor starter med tenning på. Skal du teste enheten frakoblet og ikke Har du ikke koblingsskjema så må du prøve deg frem med 12V og jord. Den ser ikke spesielt avansert ut så den tåler nok om du prøver og feiler litt. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Det enkleste er vel å prøve den i en båt med samme opplegg, der alt er operativt. Alternativt må du finne et detaljert skjema over innholdet i boksen. Jeg vil ikke anbefale å prøve seg fram, siden boksen inneholder elektronikk, som ikke nødvendigvis er sikret mot feilkoblinger. Men nå har flere hatt feil på disse, så siden du åpenbart mistenker dette, er det vel ganske sannsynlig at det er tilfelle også her. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 2 hours ago, Lazyjack said: Kortslutte leder til giver til jord på motor. Ladelampe bør lyse før motor starter med tenning på. Skal du teste enheten frakoblet og ikke Har du ikke koblingsskjema så må du prøve deg frem med 12V og jord. Den ser ikke spesielt avansert ut så den tåler nok om du prøver og feiler litt. Problemet er at det lyser ikke i noe når jeg setter på tenningen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 kai myhre skrev 1 time siden: Problemet er at det lyser ikke i noe når jeg setter på tenningen Kan jo tyde på at den ikke får +12V fra teningslås når nøkkelen vris om. Gjetter på at den rød/blå skal ha +12V og den sorte jord men det er kun gjetting. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Detter er bak med ledninger koblet til Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Å gjette på om pærer virker hjelper ikke.. Som Lazyjack sier, sjekk om du har spenning fram til "boksen". Det ligger koblingsskjema med fargekoder for ledningene på nettet som kan brukes i forbindelse med feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Lazyjack skrev 1 time siden: Kan jo tyde på at den ikke får +12V fra teningslås når nøkkelen vris om. Gjetter på at den rød/blå skal ha +12V og den sorte jord men det er kun gjetting. Dette er jo merket, så det bør være hevet over tvil. Dessuten er terminal 61 "D+" på generator, dvs. til ladelampe. Denne kan derfor trygt kobles til jord, for å se om denne virker. Utover dette må den jo ha tilkobling for oljetrykks- og temperatursensor. Det er kanskje fristende å prøve seg fram ved å forbinde de ulike kablene til jord, men siden den har flere tilkoblinger kan man ikke uten videre vite om disse tåler en jording. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Blå og rød inn er målt så det kommer strøm inn til lysboksen Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Det lyser i en pære når jeg tar bort den med gul pil på. Setter den på igjen da slukker det ene lyset som lyser Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Hvor mange lamper skal lyse når tenningen settes på Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 kai myhre skrev for 2 timer siden: Det lyser i en pære når jeg tar bort den med gul pil på. Setter den på igjen da slukker det ene lyset som lyser Dette er jo den som er merket "61", og forutsatt at det samtidig er 12V mellom + og ÷ på boksen, er dette et dårlig tegn. Det er en viss mulighet for at en dårlig kontakt i enten den avbildede koblingen, eller i motsatt ende, kan innvirke, men det tyder på at elektronikken i boksen har tatt kvelden. kai myhre skrev 9 minutter siden: Hvor mange lamper skal lyse når tenningen settes på Normalt skal da minst tre av lampene lyse (ladelampe, oljetrykkslampe og temperaturlampe); mens den fjerde muligens er en glødeindikator. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 De 7 kablene som er i plastpluggen er: Hvit og svart er minus til alarm. Svart er til testknapp også minus. Hvit og brun er temperaturlys. Hvit og blå er oljetrykklys. Brun er ladelys. Blå og rød er + til alarm. Rød og grønn er til glødelys. Den du har merket med gul pil inngår ikke i mitt skjema, men greit om du oppgir hvilken volvo det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Volvo penta tamd 31a Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 18.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2019 Da har jeg iverfall funnet ut hva de som er faste i boksen er til. Så må finne ut hva den som jeg satte pil på, da slukker alt når jeg setter den i Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Finner ikke noe feil med jord eller pluss. Har testet en boks til med samme resultat. Andre ideer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 (redigert) Uvisst hvor mye testingen din omfatter, men her er en enkel fremgangsmåte. Koble alt til slik det opprinnelig var . Plastpluggen skal også være koblet sammen Finn en ledningestump på ca en halv meter. Den ene enden av den kobler du til minus. Det finner du på instrumenter eller instrumentbelysning. Bare vær 100 % sikker på at det er batteri minus der du kobler den til. Den andre enden avisolerer du litt og former i en spiss. Slå på tenning, men ikke start. Trykk inn testknapp. Oljetrykk , ladelys og templys skal lyse mens alarmen piper. Hvis testknapp ikke virker så stikk spissen inn på baksiden i plastpluggen hvor den sorte ledingen er festet . Du ser når spissen er i kontakt inne i pluggen. Se om det nå virker. Templyset skal lyse i ca 10 sek etter at tenning er slått på, og så slukke. Neste er og starte motoren. Mens motor er i gang stikker du spissen inn hvor den hvite/blå er festet i pluggen. Nå skal alarmen pipe mens oljetrykklys blinker. Stikk så spissen inn i pluggen hvor hvit/ brun er festet. Nå skal alarmen pipe mens templyset blinker. Tempgiveren gir nemlig kontakt til minus først når tempen blir for høy. Så gjelder det og ikke skape kortslutning med spissen mens du tester. Det gjør du om du kommer borti den brune mens motor lader eller noen av de andre + kablene. Fungerer alt med denne testen er det brudd mellom boksen og ledninger videre til motoren. Redigert 21.Oktober.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Takk for godt fremgangsmåte Hegra Dette gjør ting enklere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 hegra skrev for 15 timer siden: Fungerer alt med denne testen er det brudd mellom boksen og ledninger videre til motoren. Dette var feil formulert av meg for det er jo stor mulighet for at alt er ok hvis boksen funker med testen. Men for og være sikker på at du får varsel ved lavt oljetrykk eller høy temp må du finne giverene på motoren. Ta ledningene av giverne og koble dem til minus. Starte motor og testresultatet skal være det samme som nevnt i sist innlegg. Fargene på ledningene er de samme helt frem til giverne så de bør være lette og finne. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Dette er ledningen som står fra turteller og inn i lysrekken originalt men på min er det en rød og blå Men kommer ikke fra turteller Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 kai myhre skrev for 6 timer siden: Dette er ledningen som står fra turteller og inn i lysrekken originalt men på min er det en rød og blå Men kommer ikke fra turteller Ja, det harmonerer og denne er vel brun og går inn på 61. Som ozo skrev er 61 en direkte kontakt til D+ på dynamo mener jeg. Den brune aktiverer timeteller som er inne i turteller tipper jeg. Den teller altså bare timer når dynamoen går. Men på din har den tydeligvis en annen oppgave. Den brune ledningen går rett gjennom boksen til den brune i plastpluggen , men inni boksen er det en forgreining til ladelyset. Hos deg tipper jeg at den røde og blå går til startnøkkel via en motstand. Ikke ukjent problem at små pærer i ladelampen har så mye motstand at det blir for lite strøm på D+ når motor starter, og lading vil ikke komme i gang. Derfor kobler man inn en motstand i paralell med ladelyset, mer strøm kommer frem og lading starter. Hvor denne motstanden eventuelt befinner seg vet jeg ikke. Trodde den var innebygd i boksen, men sannelig ikke sikker. Siden lampen slukker når du kobler denne til kan det tyde på dårlig kontakt med dynamo D + fordi strømmen da velger å gå utenom ladelampen hvor motstanden er høyest. Når ledningen kobles fra må strømmen gå via ladelampen da lampen er eneste forbindelse mellom D+ og nøkkel og dermed lyser den. Jeg går ut fra motor sto stille og bare hadde tenning på når du koblet ledning fra og til. Du kan jo ta og stikke spissen på testledingen inn i den brune ledningen på plastpluggen og se om det lyser opp da, med den røde/blå tilkoblet. Da skal tre lamper lyse, men ingen alarm. Motor må da stå stille , med tenning på. Du gjør altså likt som jeg beskrev i går. Hjelper testen så tipper jeg at forbindelsen videre fra boksen og ned til dynamo er dårlig. Så litt kjeft fra min side, men ikke ta det ille opp Vær nøye med hva du skriver inn her , for først lyser de, og så lyser de ikke. kai myhre skrev On 16.10.2019 at 21.32: Har testet pærene og de lyser Det er varsel lys for olje..lading...temperatur.. kai myhre skrev On 17.10.2019 at 13.13: Problemet er at det lyser ikke i noe når jeg setter på tenningen Og her vet vi ikke om motoren går eller står stille når lysene slukker. kai myhre skrev On 18.10.2019 at 17.00: Da har jeg iverfall funnet ut hva de som er faste i boksen er til. Så må finne ut hva den som jeg satte pil på, da slukker alt når jeg setter den i Nøye beskrivelse gjør alt mye lettere, ellers får du flere spørsmål enn svar. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Ja det er nok sant.... Har testet lyspærer at de virker når de er tatt ut. Motoren er ikke startet etter jeg begynte på panelet, bare setter på tenning og da lyste det ikke i noe pærer, som skal lyse når tenning settes på. Skal prøve og ta litt bilder når jeg holder på så er det kanskje lettere og se hva jeg mener?? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 kai myhre skrev 45 minutter siden: Motoren er ikke startet etter jeg begynte på panelet, Ok, men skal du teste alt skikkelig må du ha den i gang. Panelet er laget slik at det ikke gir alarm og blinkende lys når motor står stille som mange andre enklere paneler gjør. Derfor har det denne testknappen. Det kan selvfølgelig testes uten motor tilkoblet også, men enklere mens det står tilkoblet i båten. Og ikke glem at selv om boksen er ok er det ingen garanti for at resten av givere og ledninger er ok. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Egentlig hele grunnen til jeg begynte med panelet er at når jeg hentet båten virket ikke buzzer, satt og tittet litt på nett der så jeg at de som satt på tenning med samme panel, der lyste det i oljetrykk....volt....temperatur.... som slukker når motor er startet, så da når jeg satt på tenning var det helt mørkt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.