Jump to content

Varsel lys volvo penta

925Riviera

Recommended Posts

kai myhre skrev 36 minutter siden:

Egentlig hele grunnen til jeg begynte med panelet er at når jeg hentet båten virket ikke buzzer, satt og tittet litt på nett der så jeg at de som satt på tenning med samme panel, der lyste det i oljetrykk....volt....temperatur.... som slukker når motor er startet, så da når jeg satt på tenning var det helt mørkt 

Ja, det er slik det skal være, men alarmen skal bare pipe når det oppstår en feil eller når testknapp trykkes inn . Virket ikke alarmen med testknappen heller?

kai myhre skrev On 21.10.2019 at 12.22:

Har testet en boks til med samme resultat.

Andre ideer?

Betyr dette at du lånte en lik boks, koblet til i din båt , og den oppførte seg likt som din egen boks ?               I så fall er det jo stor mulighet for at feilen er utenfor boksen.                           Du må finne ut hvor den doble rød/blå er koblet til. Jeg har mistanke om en motstand på den ene. Den andre kan styre et skillerele, men dette blir bare tipping. Så finn ut hvor de to ender, det blir det første du bør gjøre. Og når du koblet rød/blå i fra skulle det lyst i to eller tre lamper, ikke bare en. Kan altså være mer enn en feil her.                          Jeg skrev to eller tre lamper fordi templyset skal slukke etter ca 10 sek etter at tenning er slått på selv om motor ikke startes.

kai myhre skrev for 2 timer siden:

Den rød og blå går til oljetrykk og splittes der videre inn i alle målerne så ut til  ledningene ned til motor

Javel, det er litt snodig. Den du har avbildet skal komme fra nøkkel og så innom turteller, tempmåler,oljetrykkmåler,voltmeter før den går ned til motor. Hvorfor den går innom 61 på boksen forstår jeg ikke helt. Jeg går ut fra det er spenning på den selv om du tar den løs fra 61 på boksen. Hvis det ikke er spenning når den er tatt av er jo dette driftstrømmen til alle instrumentene. Da virker bare instrumentene mens dynamo lader, men slik er det neppe. Du er helt sikker på at den sto på 61 før også? Har du prøvd og starte uten at denne er koblet på 61?

kai myhre skrev for 2 timer siden:

Vanskelig og se farger her 

Neida, :smiley: det første bildet viser oljetrykkvakten. En sort og en blå/hvit ledning. Den blå/hvite trekker du av oljetrykkvakten og kobler til batteri minus. Oljetrykklys skal da lyse med tenning på. Det skal det jo gjøre før du trekker av ledningen også. Så starter du med den blå/hvite fremdeles koblet til batteri minus. Da skal oljetrykklys blinke mens alarmen piper.

Neste bildet viser oljetrykkgiver. Den gir bare signal til instrumentet og ikke lys og alarm. Glem den foreløpig.

Tredje bilde viser tempvakt med brun/hvit ledning. Samme fremgangsmåte  her med testen som med oljetrykkvakten.

Den med lys brun ledning er til tempinstrument så ikke bry deg om den.

Siste innlegg viser innholdet i boksen på motoren, legg lokket på igjen, ingenting der og gjøre foreløpig.

hegra skrev for 13 timer siden:
kai myhre skrev On 21.10.2019 at 12.22:

Har testet en boks til med samme resultat.

Andre ideer?

Betyr dette at du lånte en lik boks, koblet til i din båt , og den oppførte seg likt som din egen boks ?               I så fall er det jo stor mulighet for at feilen er utenfor boksen.                          

Dette svarte du ikke på sist.

.

Det lå en boks til i båten. Tidligere eier har tydeligvis hatt problemer med dette.

Den andre lysrekka jeg testet har jeg to lys på som kommer på når tenning slåes på.

Jeg får nye instrumenter i morgen kjøpt av er båt firma som byttet motor for motor var skjært.

Og alt skulle virke på det. Pluss han sendte med en værkstehåndbok.

Ok. Får håpe det ordner seg da :wink: men jeg er litt i tvil. Kan fort bli dyrt og skifte deler uten og feilsøke først.

kai myhre skrev 1 time siden:

Den andre lysrekka jeg testet har jeg to lys på som kommer på når tenning slåes på.

Vel, du skrev altså at du testet begge boksene med samme resultat. Det stemmer tydeligvis ikke. Så vær nøye med hva du skriver. Nå ble det jo en tydelig forskjell på de to boksene likevel.                                     Ikke ta kjeftinga mi så høytidelig og kom gjerne med resultatet når de nye instrumentene blir prøvd ut :yesnod:

kai myhre skrev for 3 timer siden:

Temperatur lyser faktiskt når jeg holder inne buzzer 

Ja, det er slik som bildet viser testknappen skal fungere. Lys i alt utenom gløding samt at buzzer piper.

kai myhre skrev for 3 timer siden:

Her lyser det i olje og batteri så slukker olje, da begynner  batteri og blinke og buzzer piper

Er motor i gang når dette skjer eller står den stille med bare tenning på? Jeg ser jo at voltmeter viser nesten 14 volt , så enten er motor i gang, eller så har du en lader på. Oljetrykk viser 0, så det er vel kanskje lader du har på.

Alle opplysninger du kan legge til er viktig, fordi feilsøking blir mye enklere da.

Redigert av hegra (see edit history)

Motor er ikke igang, den er konservert for vinteren. Har på landstrømmen for jeg bruker 220 volt når jeg holder på.

Altså når jeg setter på tenning da lyser volt og olje, så slukker olje lampe etter noen sekunder så blinker det i batteri lampe mens buzzer piper. 

Gjør jeg dette om igjen og holder test knappen inne da lyser temp også, så slukker olje og det piper igjen.

Vet ikke hvordan dette oppfører seg med motor igang, vet bare at alt var dødt når jeg hentet båten

Redigert av kai myhre (see edit history)
kai myhre skrev for 6 timer siden:

Har ikke koblet den blå og røde på da slukker alle

Ok, bare hold den borte fra boksen for det der må være noe uorginalt. Pass på at den ikke lager kortslutning.  Tipper det er gjort for at lading skal komme lettere i gang , men det skaper tull for boksen.                

kai myhre skrev for 7 timer siden:

Altså når jeg setter på tenning da lyser volt og olje, så slukker olje lampe etter noen sekunder så blinker det i batteri lampe mens buzzer piper. 

Tror jeg vet hva som er galt, men understreker at jeg tror og ikke vet sikkert.                                                     Denne boksen er litt mer avansert enn et vanlig ladelys fordi alarm og blinking i ladelys bare skal skje når lading forsvinner mens motor går. Du har alarm og blinking mens motor står stille. Du sier oljetrykklys forsvinner etter noen sekunder. Da har den ikke forbindelse med oljetrykkvakten nede på motoren. Dermed tror boksen at motor er i gang , men der er ingen lading fra dynamo, og alarm og blinking i ladelys oppstår.                                                   Da tar du en ledning og strekker fra minus og stikker inn i baksiden på plastpluggen hvor den blå/hvite ledningen står i pluggen. Pluggen skal være sammenkoblet. Etter mitt hode skal da alarm og blinking opphøre og ladelys og oljetrykklys skal lyse normalt så lenge tenning er på.                                                        Var dette forståelig?

Ser ut til at det går rette veien etter hvert ja . Da har du funnet ut at det er brudd mellom boksen og oljetrykkvakten nede på motoren. Men også fått testet at ladelys og alarm vil varsle deg om lading en dag forsvinner. Så det er jo bra. Nå må du finne bruddet på blå/hvit ledning mellom boksen og oljetrykkvakten på motoren ellers får du ingen alarm om oljetrykket en dag er borte. Det kan være dårlig kontakt også eller defekt oljetrykkvakt.

Start nede med oljetrykkvakten. Ta av begge ledningene på den. Koble disse to ledningene sammen(blå/hvit og sort). Hvis du nå slår på tenning og ladealarmen er borte og lysene er normale, er det selve oljetrykkvakten som er defekt. Har du fremdeles ladealarm så er det brudd i ledninger eller dårlig kontakt ett sted. Lettest og starte med den sorte ledningen på oljetrykkvakten virkelig har kontakt med batteri minus. Multimeter er jo greit, men du klarer deg fint med en enkel testlampe fra biltema også.                                                                                                                                     Skjønner at motor er vinterkonservert , men det går fint og teste om alt er som det skal være uten og starte også. Men da bør du finne bruddet til oljetrykkvakten først. Da blir resten av testingen enkel.:smiley:

Ok, men når du først er i båten er det fort gjort og sjekke temperaturvakten også.                       Temperaturvakten danner kontakt med batteri minus først når tempen er nærmere 100 grader. Ta av den brun/hvite ledningen på selve temperaturvakten. Koble den til batteri minus eller hold den inntil motorblokka et sted der du er sikker på at den får kontakt med batteri minus. Tempvakten er da lurt til og tro at motor er for varm. Siden det nå er brudd til oljetrykkvakten skal både alarm, ladelys og templys blinke når tenning settes på. Som sagt blir boksen lurt til og tro at det er oljetrykk, og at motor er i gang når det ikke er forbindelse til oljetrykkvakten. Du trenger altså ikke starte motoren.                                      Imidlertid er testen ingen garanti for at selve tempvakten er ok. Blinker templyset er det bare kabelforbindelsen som er sjekket ut. Skal selve tempvakten sjekkes må den skrues ut, holdes med tuppen nede i kokende vann med den brun/hvite ledningen på. Dessuten må den få minus via en ledning som surres rundt gjengene på den, så det er litt mer omfattende enn og bare teste kabelforbindelsen.                       Men det er jo oljetrykket du først og fremst du bør finne ut av.                     Har en formening om denne rød/blå ledningen som sto på 61 på boksen også, men hold den borte fra boksen foreløpig. Får komme tilbake til det senere. Ble det for mye på en gang så konsentrer deg om bruddet til oljetrykkvakten først. Feilsøking av den ser du i tidligere innlegg. Lykke til.:smiley:

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...