Jump to content

Tips til pendle- og fritidsbåt til bruk i Ryfylke i prisklasse 500-600k.

LAKA

Recommended Posts

Jeg leter etter den ultimate pendle- og fritidsbåt til bruk i Ryfylkefjordene. Kravet er følgende: 

Grei plass til en familie på fem i kabin.

Marsjfart på minimum 28 knop.

Forbruk under 1,0 l per NM

Ingen kalesje

Minst mulig vedlikehold

Mellom 18 og 22 fot

Utenbordsmotor

Motor ikke eldre enn to år

Gode sjøegenskaper

Ettersom jeg har en Ockelbo B16AL i dag som jeg er svært fornøyd med så har jeg sett mye på Ockelbo B21 m/ 130/150HK Yamaha. Denne kommer akkurat inn under budsjett, men er helt i grenseland kontra yrkes/fritidsbruk med relativt liten kabin og lite komfortutstyr. Jeg digger forøvrig designet og båten går bra med 150 HK og har et lavt forbruk til båttypen å være. Den virker også å ha trygge og gode sjøegenskaper og jeg liker den røffe alustilen.  Hvilke andre alternativer bør vurderes? 

https://baatplassen.no/i/forum/1-båtforumet/?do=add#ockelbo-b21-cab-6-1280x811.jpg.38d68ff9dc0374ed79eeb65b57b08d36.jpg

• 4 uker senere...

Har også vurdert en større åpen skjærgårdsjeep som outsider. Da kan jeg nesten halvere budsjettet og får fortsatt en sjøsterk og rask pendlerbåt. Det krever at man kler seg godt, men det har ikke vært det store problemet her på vestlandet. Det er sjelden minusgrader og turen til jobb tar knappe 20 min . Båten jeg har sett på er en Yamarin Cross 61CC med enten 130 eller 150 Yamaha til et sted rundt 380k. Noen mer erfaringer fra denne båten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...