Jump to content

Anbefaling av fortøynings tau til 30 foot/5000kg båt

Rookie_332

Recommended Posts

Jeg brukte 18 og 16 på min 36 fot/ 10 tonn i en rolig havn. Tykkere tau ville kun gått i ferdige løkker på mine kryssholt. Men det skilte 1 1/2 tonn på tom/full bunkers, så det var for upraktisk med ferdige løkker (veldig stramt med tom båt og slakt med full båt).

Har selv benyttet 14 mm uten problemer, men antall tau betyr også en del. Båten er Scand Baltic 29 på rundt 4,5 tonn. Har rykkdempere fra Maritim på alle tau og det har fungert bra i noen år. Opplevde for rundt fem år siden, da båten lå ganske vindutsatt plass, at det var vinterstorm rett inn fra baugen. Båten bevegte seg noe helt vilt. Hadde i utgangspunktet stramme tau, men det så ut som om båten spratt som en kork en halvmeter fra side til side. Fascinerende og skremmende på en gang. Båsen tipper jeg var på fem meter bredde, så det var jo romslig. Lå da med spring fra midten og fram i tillegg til tau bak og ett eller to på hver side foran. Har nå en annen plass og har økt så jeg også har spring bakover. Skal en bare ha to tau på hver side, ville jeg ikke benyttet 14 mm.

Bitteliten skrev 1 time siden:

Man skal jo ikke løfte båten i tauet

Nei, men man vil jo gjerne at båten skal forbli på plassen sin selv I storm fra ugunstig retning. Dessuten vil man gjerne at fortøyningene skal holde noen år uten at de blir farlig svekket. Mine 18mm har holdt I 7-8 år nå, tidligere 12 og 14mm måtte ofte skiftes årlig pga slitasje. Hvorfor fortøye båten med hyssing når man like godt kan gjøre det skikkelig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hulda ligger fortøyd med hyssing der den eldste hyssingen vel er 10 år gammel, har blitt stiv og umedgjørlig, må byttes. Den nyeste er vel fire år. Tykkelser mellom 12- og 18 mm. Ikke rykkdempere. 17 tonn båt med mast.

En vinter skulle kommunen renovere båtplassene, og Hulda måtte flyttes over vinteren til en værutsatt plass. La ut spring med 22 mm trosse med 10 meter lengde. De gjennomgående boltene som holdt kryssholtet i bryggen kom spaserende gjennom treverket. Båt og tau uten skade. 

Man får vurdere hvordan man ligger. Det har like mye å si som styrken på hyssingene. 

He he veldig bra lærer utrolig mye av dere takker fra en nybegynnere ?? skjønner her er det forhold til hvor utsatt båten ligger og hvordan man fortøyer båten etc ser at over 16 og 18 mm er vanskelig å kjøpe på Biltema etc ergo Tau på tema er det fy eller like bra ??

Rookie_332 skrev 15 minutter siden:

He he veldig bra lærer utrolig mye av dere takker fra en nybegynnere ?? skjønner her er det forhold til hvor utsatt båten ligger og hvordan man fortøyer båten etc ser at over 16 og 18 mm er vanskelig å kjøpe på Biltema etc ergo Tau på tema er det fy eller like bra ??

Biltema tau er helt OK det. Men bruddstyrken er I blant lavere enn på dyrere tau, så dimensjoner deretter.

foxy skrev 1 minutt siden:

18mm??? hehe skal dere løfte båten?

Nei, men det er greit å ta høyde for litt uvær også. Samt slitasje på tauverket. 2mm tykkere tau holder lett 3-4 ganger så lenge som tynnere tau, og man sover bedre om natten. Et 18mm tau er slett ikke tykt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

TS, om du er nybegynner på fortøyning, kan du like godt utvide tråden til å omhandle hele opplegget rundt fortøyning. 

Si litt om båten skal ligge i bås eller longside, flytebrygge? 

Hva slags festepunkter er det på brygga, antall. 

Hvor mange pullerter har du? 

Er det fare for gnag på tau? 

Har du planer om spring? 

Ang fortøyningstau er nylon god sort. Denne strekker seg godt, er glatt og tåler godt med belastning i forhold til tykkelse. Personlig ville eg ikkje hatt 16mm tau. Men ville godt ner til feks 12mm. Med 16mm tau, til ein så lett båt, får ein ikkje benytta seg av elastisiteten. Så rykkdemper er jallfall eit must. Men så er det jo greit å dimmensjonere tauet slik at det ikkje har større bruddstyrke en pullerten på dekk.

Eg bruker 16mm nylon på 12tonn seilbåt og 22mm på 30 tonn seilbåt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...