Rookie_332 Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Regner med da at 16mm Lina Flätad 16mmx6m Navy holder med bruddstykker på 4000 ? og kommer til å gå for det ser at 14mm holder 3000 så hadde vel også holdt med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Du kan jo se i instruksjonsboka til båten hva kryssholtene er beregnet å tåle ?? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Ok smart se om jeg finner ut av det først ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Poenget mitt er at det hjelper lite å ha sterkt tau om båten ikke holder. Billiger at tauet ryker enn at kryssholtet rørskes ut. Tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Enig. Poengløst å rive i filler båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 River man i filler kryssholt, så er det vel mye feil i hvordan fortøyningene er lagt. Men det vet dere alt om. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Jeg er vel enig i det. Hulda dro boltene til en pullert halvveis gjennom en 4×4". Enten var Hulda for tung, furuen for svak, tauet for sterk (bruddstyrke 20 tonn) eller vær/is for aggressivt. Make Your Pick :-) Jeg var offshore på 3 ukers tur. Var ikke der. Det er vel ikke noe videre poeng i å ha et tau til normalfortøyning som er sterkt nok til å løfte båten. Om man ikke ligger svært utsatt til. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Jeg bruker 16mm på 55 fot/22 tonn. Som mange sier; båten skal ikke løftes. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Beskytte tau mot gnag hjelper jo også... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Hulda skrev for 19 timer siden: Jeg er vel enig i det. Hulda dro boltene til en pullert halvveis gjennom en 4×4". Enten var Hulda for tung, furuen for svak, Eller for små skiver, måtte bare.? Bruker 22mm og de største Forsheda nr.4 16 tonn båt billig i lengden. Atlantica sier båt 8,0 tonn 22 mm http://www.atlantica.se/sakerhet-stoldskydd/sakerhetsguiden/ Båtvekt 0,5 tonn 10 mm.. 1,0 tonn 12mm.. 2,0 tonn 14 mm 3,0 tonn 16 mm.. 4,0 tonn 18 mm.. 6,0 tonn 20 mm.. 8,0 tonn 22 mm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LALUNA II Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 https://www.flak.no/produkter/tauverk-og-fortoeyning/ferdige-fortoeyningsliner/rapallo--3-slaatt-ferdigfortoeyning-m-kause-pH1030841 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Jeg har jobbet på slepebåt mer enn halve livet. Det bruker vi 36-40 mm fortøyningstrosser. Vekt ca 1000-1200 tonn. Hva sier skjemaet ditt om det Roger-jo? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Steini Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Og me bruker 48mm på ca 4000 tonnes. Så eg lurer også på kva me burde hatt etter den tabellen :) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Code0 Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 ...tilbake til fritidsbåtflåten, så så jeg noen videosutter etter høststormer mot Hvalerområdet i fjor høst, hvor flytebrygger for småbåter ble slengt kraftig rundt av sjøgang, og båtene i anlegget røska fælt, så jeg tror lokasjon, bølger, vindforhold er det som avgjør (dimensjon og) antall trosser, og om du heller bør ta opp/ flytte båten om det ser ut til å bli for ille. Ikke sikkert at alt løser seg om du går opp en dimensjon på tauene er vel mitt poeng... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 31.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2019 Hvordan finne ut hvor mye kryssholdt tåler Bitteliten skrev On 26.10.2019 at 0.30: Du kan jo se i instruksjonsboka til båten hva kryssholtene er beregnet å tåle ?? Hmmmm lest i manualen men finner ikke noe om akkurat det der ? Forslag :D NB: Regner med å kjøpe 16mm fortøyningstau ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Fru Jacobsen skrev On 27.10.2019 at 20.30: Jeg har jobbet på slepebåt mer enn halve livet. Det bruker vi 36-40 mm fortøyningstrosser. Vekt ca 1000-1200 tonn. Hva sier skjemaet ditt om det Roger-jo? Fikk trosse av en 15000 tonner og den var på 55 mm bryddstyrke 56000 kg bruker den dobbel ned til mooring så jeg er godt innafor. Og 35 mm til båten. siden den er gratis. Fru Jacobsen skrev On 27.10.2019 at 8.16: Jeg bruker 16mm på 55 fot/22 tonn. Det er Atlantica sier båt 8,0 tonn 22 mm. Jeg bare siterte forsikringen Gjensidige mente at mine 22mm og rykkdemper var ok i beskytta havn. Mulig en bør spørre selskapet sitt om hva de mener en bør ha som fortøyning så en har sitt på det tørre når det er snakk om bruddstyrke.. Når en ser på enkelte kryssholt er det spinkle greier. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Har også mye å si hvordan du fortøyer båten. Korte trosser vil få kraftige rykk når båten beveger seg. I figuren under så er det mye mindre belastning på fortøyningen på styrbord side enn på babord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.