boatowner Startet 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2019 Hei Har akkurat kommet tilbake fra en lengre seiltur og har ubehandlet teak på dekk og ser det skal bli minus grader i natt. Lurer litt på om det kan skade teaken og om det en noe jeg kan gjøre for og forhindre det om det ikke er så bra. Noen som har noe erfaring så hadde det vært supert :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 (redigert) Har ubehandlet teak i cockpit. Bor på vestlandet, så kulda er ikke så hard, men det blir da minus her og innimellom. Har aldri opplevd problemer med frossen våt teak. Annet et det kan bli glatt. Vasker teaken med saltvann for å holde alger vekke, men tviler på at det spiller noen rolle, teak tåler nok å fryse uansett. Redigert 20.Oktober.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Klissvåt teak, mahogny o.l. vil kunne anta sukkerbitkonsistens om det bånntæler. Regner med at du bor i indre Båtsfjord, der kan det bli kaldt. Ellers byttet vi en del eksotiske treslag hvert eneste år da vi reparerte båter på Killingen og Bestunkilen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 (redigert) Jeg har badeplattform i form av trallverk i ubehandlet teak. Har ikke merket noen frostskader etter at den har stått ubeskyttet året rundt her på Østlandet i 10 år. Redigert 20.Oktober.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
boatowner Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Hulda: Med indre Båtsfjord mener du da Oslofjord ? :P Står i Fredrikstad for vinteren så ikke kjent med temperaturer her. Så ikke noe fare for at det kan sprekke opp da? Blir nok ikke mer en ca -2 nå i natt tror jeg. Salte dekk kan det være en løsning eller er det dumt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Salt senker frysepunktet. Salt er et gammelt triks. Når skutene gikk i opplag før i tiden, lakket noen av dem dekkene. Skrapte av lakken igjen slik at dekkene ble sklisikre før de brøt opplag. Men som sagt, salt var billig, frostsikkert og konservernde. Spiker og bolter rustet som faen, men den koblingen skjønte de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 NilsPils skrev 25 minutter siden: Jeg har badeplattform i form av trallverk i ubehandlet teak. Har ikke merket noen frostskader etter at den har stått ubeskyttet året rundt her på Østlandet i 10 år. Det blir ikke vått nok. Måtte bytte hæl og daumann på en mahognyseiler fordi han tok opp for seint, og temperaturen datt til minus 10 før båten tørket. Lokasjon Sjølyst opplag tidlig 70-tall. Dette er noe alle vi trebåtbyggere som håndterte 'eksotiske' materialer kjente til, og tok hensyn til. Dette skjer ikke med nordiske treslag. Vanlige teakdekk er som regel for tynne, og tørker fort opp. Et dekk med matr.tykkelse fra 20 mm er mer utsatt. Også en grunn til at en del mahognybåter ble bygget med furuhud under vann, og eik stilk, stevn og andre konstruksjonsdetaljer. Hadde en seiler med meranti kjølplanke, katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Skaden skjer vel helst om det kommer vann mellom teak og dekk mtp frostsprengning. Får du ikke sove, sett dieselvarmeren på full pine. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Om båter med teakdekk ble "frostsprengt" første frostnatta med "mild kulde" så tror jeg det ville vært alment kjent, og reklamasjonene mot produsent massive. Men ser på "andre sosiale media" at det er en del som mener båter blir revet i filler av kulde og snø om de blir liggende utildekket en vinter, selv uten teak i nærheten. -- "Urban myth" sier nå jeg. Men ville dekket til teakdekket for vinteren om jeg først var så uheldig at jeg hadde det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Hulda snakker om deler av en båt som var gjennomtrukket av vann som frøs (tvers i gjennom) når det ble kaldt. DU kan trygt ta det med ro, dekket ditt er tørt under de øverste par tiendelene av en millimeter og det tåler frost godt. Når det er sagt kan det være fornuftig å dekke til teakdekker om vinteren men det skyldes at vann kan trekke ned gjennom dårlige nater og skruehull, fryse og dermed sprenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Jeg vil vel uttrykke at @Lazyjacksuverent leder når det gjelder seriøsitet og forståelse av det jeg skriver. Hulda er utstyrt med en minimal badeplattform av 'aftenpostenteak', 'papirteak', kall det hva du vil. Den teaken er for tynn og for porøs til å fryse i filler. En bekjent nede på svendkekysten har en komposittkonstruksjon med dekk i 50 mm 'burmateak'. Han har fått beskjed om å passe på. Spesielt rundt røstjern og gjennomføringer. Tror jeg har skrevet det jeg gidder om temaet. Jeg er ikke sur, men vil heller drikke rødvin. Sånn er det å være pensjonist, vet ikke om dagen i morgen inkluderer mitt medlemskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.