vikzz Startet 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2019 Heisann godtfolk! Har kjøpt en båt som har dette utstyret: - Raymarine C70 Kartplotter - Raymarine analog Radar - Raymarine vind, hastighet og dybde ST60 - SeaTalk gjør at det kommuniserer Jeg har OpenCPN i tillegg, med tilhørende GPS-dongle på USB. Dette fungerer bra min Laptop, i tillegg til Kartplotteren som finnes allerede. Jeg er imidlertid ute etter en AIS-løsning, og ser at typen dAISy og finnes og er ganske rimelig. Denne skal fungere med OpenCPN. I tillegg har man disse fra Quark-Elec. Nå, det beste hadde vært om jeg kunne fått til en AIS-løsning til OpenCPN som også sendte AIS-signalet til kartplotteren, men som også kunne sende all info fra kartplotteren via SeaTalk tilbake til OpenCPN! Jeg ser at dette skal være mulig. Men i og med at min plotter er gammel (Raymarine C70) tror jeg den har en NMEA 1803 RSS232 og ikke den nyere RSS242. Om jeg kjøper Quark-Elec A27 med wifi, gps, ais og seatalk converter og en tilhørende NMEA Protocol Bridge som gjør signalet om til RSS232 fra RSS242, sammen med en Gloomex VHF/AIS Splitter, vil jeg da kunne få alt knyttet sammen via SeaTalk bus'en? Denne har jo også Wifi, som kan gå til feks Navionics på en iPad senere i teorien. Jeg ser at det finnes noen plugins til OpenCPN som ikke er helt ferdig utviklet, som skal kunne få Raymarine-radarbildet over til OpenCPN. Det hadde jo vært veldig kult og ha tilgang på radarbildet sammen med dybde, vind, hastighet, GPS og AIS under dekk også. Men det er et annet prosjekt. Jeg skal nedover og hente båten om to uker, og tror ikke jeg rekker å få bestilt alle disse tingene til det. Men det er jo et fint prosjekt og sysle med om vinteren. Jeg har funnet en splitter og en standard dAISy brukt her i Norge til en veldig rimelig penge, så tror jeg blir å kjøre AIS på laptopen via dAISy med OpenCPN når vi seiler nordover snart. Men på sikt hadde det vært kult å få alt inn på plotteren og også tilbake til OpenCPN via SeaTalk. Er det noen som har noen erfaringer? Det er min første båt så er litt blank på dette feltet. På sikt er jeg interessert i en skikkelig AIS-Transponder, men ser da at jeg burde ha en egen ekstern antenne til dette formålet. Derfor venter jeg litt med dette. Noen tanker om det? Jeg fant Matsutec H-102 AIS Transponder på finn.no til 3500 kr, og én på AliBaba til 150-200$. Med toll og slikt blir det nok en del dyrere, noen som har en formening? Noen som kan anbefale en god AIS-antenne? Er vel samme som VHF om jeg har forstått det riktig. Vil en slik transponder kunne kommunisere med SeaTalk, eller må jeg da også ha en Multiplexer? Mye greier gitt! Setter pris på all informasjon og inputs! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Jeg tenker.... hvorfor vil du ha Raymarine "bildet" ned på Opencpn PCen? Har selv en AIS mottaker jeg fikk billig på finn. Har koblet den til PC med Opencpn via USB og så med NMEA til "Yakker" som lager en egen wifisone med AIS signalene som jeg "tar ned" på nettbrett i cockpit. http://www.yakbitz.com/Yakker.aspx --------- Det høres ekstremt kompllisert og dyrt ut det du prøver å få til med plotteren. er Raymarine C70 kompatibelt med AIS? Tror jeg ville brukt pengene på enten en plotter som er ais kompatibel, eller "glemt" hele plotteren og brukt en løsning med nettbrett. ---- Om du bruker nettbrett så støtter Navionics ikke AIS på noen god måte, bare såvidt. Men du er vant med Opencpn, og det fungerer helt knall på brett og AIS støtten er suverent god. Isailor er også veldig bra på både AIS og navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
vikzz Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Jeg vil ha radarbildet ned på PC'en på kartbordet under dekk slik at det er mulig å følge med også derfra. Men forstår det er vanskelig å få til! Men det hadde vært kult. Hvor mye ga du for din mottaker? Ser Yakker koster ca 50$. For ikke mye mer kan jeg få en av dem som har begge deler. Raymarine C70 er kompatibel med AIS ja! Det er ikke veldig dyrt heller, om jeg har forstått det rett. Jeg trenger kun 100$ for AIS Mottakeren med Wifi og SeaTalk bridge, 5$ for en adapter og 50$ for en splitter. That should be it. Jeg har ikke nettbrett, men en ganske god laptop. Derfor har jeg lyst å bruke den istedenfor som backup i tillegg til C70. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Quark elec har en med wifi innebygd ja. Blir billigere det. Hva med å kjøre radarbildet inn på PCen via plugin på Opencpn? Har ikke gjort det selv, men skal jo være mulig. Da får du full kontroll på radaren via PCen. Sitér dette innlegget Link to post
vikzz Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Det var akkurat det jeg håpet på å få til! Det hadde vært skikkelig kult. Skal oppdatere underveis! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Står veldig godt beskrevet i manualen til plug- in for radar hvordan det må kobles opp. Sitér dette innlegget Link to post
vikzz Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Pinkvin skrev 1 time siden: Står veldig godt beskrevet i manualen til plug- in for radar hvordan det må kobles opp. Dessverre er det ikke offisielt støtte for Raymarine sine radarer. Men skal se hva jeg får til. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Det er vel neppe støtte for noen av disse eldre analoge radarene mot OpenCPN? Må ha nyere hw med IP-oppkobling der. Jeg har kjøpt meg et par iPad 4, får slike for omkring tusenlappen, og de kjører iSailor så det griner. Sender alt av NMEA-trafikk over wifi'n fra OpenPlotter, så da får jeg både GPS, vind, AIS osv direkte inn i iSailor. (iSailor koster noe da, både for kart og utvidet funksjonalitet for å ta mot AIS og NMEA-data generelt) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 vikzz skrev On 20.10.2019 at 20.11: Dessverre er det ikke offisielt støtte for Raymarine sine radarer. Men skal se hva jeg får til. Arne Henriksen skrev for 11 timer siden: Det er vel neppe støtte for noen av disse eldre analoge radarene mot OpenCPN? Må ha nyere hw med IP-oppkobling der. Kan ingenting om radar så jeg aner ikke. Men dette er hva de sier selv: Radar support Garmin HD and xHD radar support. Navico “new” 3G support. Older 3G radars are still supported via the BR24 type. Navico HALO-3, HALO-4, HALO-6 and HALO24 support Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Tror alle dom er digitale....... BR24 hette den gamle pluginnen.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dreuf Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Jeg har både daisy og Matsutec HA-102. Daisy bruker jeg hjemme da jeg drifter en AIS-stasjon for Marinetraffic og AIS-hub, den er koblet til en Raspberry pi. Tror den har stått og surret i ett par år nå uten problemer. Matsutec sender/mottaker har jeg i båten, litt problemer å få satt den opp for jeg hadde feil versjon av programvaren. Fikk til sendt siste versjon av programvaren fra leverandør og da var den "rett på nett" med en gang. Kjøpe fra aliexpress mener jeg. RS232/422 interfacet har jeg ikke fått til så jeg har koblet den via USB til en Raspberry PI hvor jeg har installert Signalk. Signalk multiplexer NMEA0183, NMEA2k/SeatalkNG og sender signalene videre til NMEA0183, NMEA2k og Wifi så jeg har tilgang på alle data både på Navionics, Opencpn og iSailor. Jeg kjøpte en dedikert AIS antenne (https://www.maritim.no/glomex-ais-antenne) som jeg monterte på pushpit, dette ga meg 2-3NM rekkevidde på AIS. Byttet i sommer til Digital Yatch sin splitter så nå får VHF og AIS på samme antenne i masten, det økte rekkevidden ganske mye (10-20nm?). De billige splitterne jeg har sett kan ikke brukes på sender/mottaker står det, de kan kun brukes på ren mottaker. Vet ikke hvorfor, men tipper det har noe med støy å gjøre. Her er Raymarine plugin til Opencpn: https://github.com/ab2nkovs/RMRadar_pi Ser ut som man må ha en Digital radar. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Gunga Din skrev 59 minutter siden: Tror alle dom er digitale....... BR24 hette den gamle pluginnen.... Den kan brukes fortsatt: "Older 3G radars are still supported via the BR24 type" "BR24radar_pi is a plugin forOpenCPN that allows full integration of Navico Simrad, Lowrance or B&G broadband radars. It supports all broadband radomes – BR24, 3G and 4G." ---- Er noe av det over i retning av eldre Raymarine radar? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Utdrag i fra denne plugin: https://github.com/ab2nkovs/RMRadar_pi Sitat Should work with digital radars like RD424D and analog radars connected to E-series classic MFDs. Most of the code is taken from BR24Radar_pi project and so is the text below. Så ser det ut til at analoge radarer er støttet så sant de er koblet til en E-Serie plotter. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Det er vesentlige mangler i radar_pi for Garmin-radarene. I prinsipp funker den kun for BG og dens like. Jeg har skriblet noen endringer for å få range, seaclutter og visning til å virke, men det er uryddig kode egentlig hele Garmindelen. Virker som en copy-paste av bg biten de ikke gadd å fikse ordentlig. rmradar_pi er svjv ikke støttet i 5+ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.