Jump to content

Ønsker tips til drenering av bereder og ferskvannsystem i seilbåt

TideRace

Recommended Posts

Seilbåt gir nye utfordringer. Båten skal snart i vinteropplag og søker råd om hvordan jeg på en enkel måte kan få tømt varmtvannsberederen og rørsystemet for ferskvann. Dette gjelder  Bavaria 40 Cruiser, 2012 modell, hvor berederen (Quick 40 liter) er plassert under køya i akterlugaren på babord side. Berederen ligger ned mot skroget og jeg ser ikke helt hvordan den kan tømmes uten å la vannet renne ut i bunnen under berederen. Mulig dette også er eneste løsningen? 

Til dere som kjenner Quick-berederen; Er det bare å vri den røde ventilen til det renner? Er det egen lufteskrue på bereder (og hvor er den i så fall), eller må det luftes via varmtvannskranene på toalettene?

Båten har 2 toaletter med dusj/varmt-kaldtvann og to vanntanker, en foran og en bak. Tenkte derfor å forsøke forsiktig med trykkluft fra toalettsiden og blåse vannet tilbake mot tankene. Hvordan tømmer dere andre bereder og rørsystem?

20191020_163658.jpg

20191020_163606.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Guest Avmønstret#

Kjører tankene tomme på "vanlig vis" ved å åpne kraner i byssa, lugar og dusjen bak. Skrur av slangene på trykkpumpe og den beholderen jeg ikke husker navnet på. Åpner ventilen på varmtvannstanken og lar vannet renne ut. Tømmer giftfri frostvæske eller spylervæske i vasker og do. Har aldri blåst ut vann, dette er jo plastslanger... at det står noe vann her og der gjør ingen skade. Har fungert siste 20 årene.

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

... Åpner ventilen på varmtvannstanken og lar vannet renne ut. ... Har aldri blåst ut vann, dette er jo plastslanger... at det står noe vann her og der gjør ingen skade. Har fungert siste 20 årene.

Da forstår jeg at du lar varmtvannstanken gå rett ut i bunnen og tar opp derfra med svamp, etc? Litt jobb med 40 liter, men jeg får holde av en lørdag ... :smiley:.

I tidligere båter har det vært plastslanger, men har likevel blåst gjennom rørene selv om noe vann sikkert har blitt liggende igjen. I Bavaria`en er det også kobber og stive plastrør mellom noen av installasjonene, så tenkte at det kanskje er lurt å være på den sikre siden ...

Phoebe skrev 19 minutter siden:

Da forstår jeg at du lar varmtvannstanken gå rett ut i bunnen og tar opp derfra med svamp, etc? Litt jobb med 40 liter, men jeg får holde av en lørdag ... :smiley:.

I tidligere båter har det vært plastslanger, men har likevel blåst gjennom rørene selv om noe vann sikkert har blitt liggende igjen. I Bavaria`en er det også kobber og stive plastrør mellom noen av installasjonene, så tenkte at det kanskje er lurt å være på den sikre siden ...

Jeg slipper ut vannet fra berederen ved å åpne overtrykks ventilen  samtidig som jeg bruker en våt støvsuger. Stenger ventilen på berederen når støvsugeren er full, holder på slik til berederen er tom, blir ingen vann klin av dette. Tar også av varmtvann slange " ut" av berederen for at den skal slippe ut vannet. 

leopard skrev 27 minutter siden:

@Phoebe

På bavaria skal det også ligge en blå plastslange med en endeplugg som skal være det laveste punktet...

Kan det være den blå slangen som synes på det nederste bildet over, @leopard ? 

Kunne vært greit å slippe 40 liter vann under dørken. Har en pantrypumpe liggende et eller annet sted fra en tidligere båt. Kan det være en plan å sette denne inn på den blå slangen og forsøke å pumpe vannet fra berederen rett over i kanner? Noen som har forsøkt det?

leopard skrev 1 time siden:

Jeg slipper ut vannet fra berederen ved å åpne overtrykks ventilen  samtidig som jeg bruker en våt støvsuger. Stenger ventilen på berederen når støvsugeren er full, holder på slik til berederen er tom, blir ingen vann klin av dette. Tar også av varmtvann slange " ut" av berederen for at den skal slippe ut vannet. 

Knall god idé...at jeg ikke har tenkt på det..

Har samme opplegget med overtrykks ventil  jeg åpner..  får bare plass til en liten 4 liters dunk under, og så over til bøtte...tungvint...60 liters V tank.

Phoebe skrev 1 time siden:

Kan det være den blå slangen som synes på det nederste bildet over, @leopard ? 

Kunne vært greit å slippe 40 liter vann under dørken. Har en pantrypumpe liggende et eller annet sted fra en tidligere båt. Kan det være en plan å sette denne inn på den blå slangen og forsøke å pumpe vannet fra berederen rett over i kanner? Noen som har forsøkt det?

Det kan det være litt vanskelig og se, hos meg ligger den under varmtvannstanken, en slange på ca 1 m. 

På min (2011 36C) ligger det en blå slange med overtrykksventil til motorrommet (hektet opp på sb side) som den kan tømmes fra. Siden jeg ikke har drillpumpe slipper jeg det i motorbalja og lenser med en kopp. slipper å få vann i kjølsvinet, enkelt og greit. Husk å åpne en tilsvarende rød overtrykksventil på berederen for å slippe inn luft.
På Bavaria-klubbens møte om vinterkonservering ble det sagt at opplegget ser omtrent likt ut på større og nyere båter enn min. 

Guest Avmønstret#
Phoebe skrev for 5 timer siden:

Vannet renner ned i kjølsvinet hvor pumpa gjør resten av jobben. 

Phoebe skrev for 5 timer siden:

Jeg lar trykkvannspumpa blåse luft ut av alle kraner. Så når jeg hører på nærmeste krana, den som er rett over pumpa i byssa, at det begynner å bli tomt så er jeg kjapp å lukke den krana når den begynner å "poffe". Så lukker jeg den på badet når den "poffer", så lugaren og så dusjen. Og jeg kjører alle kranene på kald og varmt så også varmtvannskretsen tømmes. 

Når alle kretsene har "poffet" så er det nok ikke særlig mye vann igjen i rørene, og det lille som er gjør ikke noen skade på fleksible plastrør. Faste/stive plastrør har jeg ingen erfaring med. 

Har Bavaria selv og på denne måten får du tømt vv tank fulstendig.Tar en bit 1/2 " hageslange og trer denne inn på den blå drensslangen fra tanken.Kobler av blått rør nær inntak på ferskvannspumpa, trer andre enden inn på blått rør.Så tar jeg av slangen på utløpet på pumpa, kobler på 1/4" hageslange passe lang opp i ei bøtte,åpner vvkran på vasken og kjører pumpa da får du ut alt vann av vvtank uten en dråpe søl. Kobler av rør under vask på bysse og bad fyller litt giftfri frostvæske i og setter sammen igjen.Dette gjøres etter vanntank er tømt.Enkel jobb som har fungert for meg i alle år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...