Jump to content

Mister AIS-signal når VHF-antenna kobles på

gekko78

Recommended Posts

Har en AIS som ikke vil fungere. Skrudde ut VHF-antenna for å se om det var dårlig kontakt, og så snart VHF-antenna var helt frakoblet dukket båten opp på kartplotteren. Flott tenkte jeg, da er det bare å skru antenna i igjen. Men når jeg gjør det så forsvinner båten fra kartplotteren igjen. Dette skjer hver gang jeg skrur antenna ut og inn igjen.

Dette har skjedd flere ganger før i løpet av de 5 årene AISen har vært ombord, men tidligere har problemet tilsynelatende «løst seg selv» etter gjentatte ut og innkoblinger av VHF-antenna, og da kan alt virke i månedsvis uten problemer. Denne gangen virker det imidlertid som den har havnet helt i vranglås. Virker mer som en «digital feil» enn en fysisk kontaktfeil. Antennekontakten ser også veldig blank og fin ut.

Har sjekket med andre båter, og jeg er synlig for dem slik jeg skal når jeg er synlig på min egen plotter OG når VHF-antenna er skrudd inn. Men signalet forsvinner altså hver gang jeg skrur inn antenna...

Noen som har noen tips om hva som kan være problemet?

Redigert av gekko78 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...