
Sørlandet2
Ja, det så ikke bra ut.
Er jo enten via stempel/fjærer det lekker, eller via ventiler.
Jeg ville lagt motoren på siden, tatt i ca to teskjeer olje inn via plugghullet. Dette vil tette, smøre stempel ringer, tatt ny kompresjonstest. Hvis økning i kompresjon, så har du problem med stempel-ringer som sitter, eller skade på sylinder/stempel. Hvis stempel-ringer sitter, så kan en jo prøve med rustløser og annet, å håpe på det beste...
Hvis ingen økning i trykk, så er det problemer med ventiler. Jeg har liten tro på at registeret har hoppet over. Den stemmer jo på merkene?
Uansett tar du av toppdekket så er det lett å sjekke om det er korrekt. Eksos-venril skal lukke, samtidig som innsug- ventil skal åpne på øvre dødpunkt, på slutt av utblåsningstakten. Sjekk med merke på veiv, samt et lite skrujern inn i pluggåpning, så kjenner du hvor Øvre dødpunkt er.
Kan være noen ventiler sitter litt. Sjekk bevegelse. Sjekk samtidig klaring på ventiler.
Lykke til.