Jump to content

Brannvarsler motorrom - hva er din løsning?

Sjøvind

Recommended Posts

Sjøvind skrev for 2 timer siden:

Har nylig kjøpt båt med innenbordsmotor og ønsker røyk-/brannvarsler i motorrom. Hva bruker folket her?

Bruker 2 x IR kamera med monitor på dashbordet som monitorerer motoren fra begge sidene og som starter opp så snart jeg starter motoren, ønsker å vite hva som skjer før ulykken er et faktum. Spesielt mht. lekkasjer, slangebrudd etc.

Kunne selvsagt satt inn en seriekoplet detektor i tillegg.

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Bruker 2 x IR kamera med monitor på dashbordet som monitorerer motoren fra begge sidene og som starter opp så snart jeg starter motoren, ønsker å vite hva som skjer før ulykken er et faktum. Spesielt mht. lekkasjer, slangebrudd etc.

Kunne selvsagt satt inn en seriekoplet detektor i tillegg.

Høres ut som et bra system du har. Tenker å ha måling av temperatur i motorrommet i hvert fall. Og automatisk slukking (Bonpet-ampuller). Tanken er da å kunne stanse motor manuelt ved økning av temperatur, før evt slukking aktiveres. Men kunne tenkt meg å hatt varsling i tillegg.

Hvilken detektor ville du valgt?

Tore B skrev 1 time siden:

Hos meg så fungerer to vanlige optiske seriekoblede røykvarslere utmerket. Har ikke hatt noe problem med falske alarmer.

Interessant!

Har vært i kontakt med Deltronic som frarådet å bruke optisk varsler i motorrom. Kunne bli falske alarmer pga oljedamp etc. I tillegg mente de at vanlige varslere ikke ville tåle miljøet i motorrommet så godt samt at EMC støy fra motor/tenning ville kunne forstyrre signalene til trådløse seriekoblede varslere.

Heller ikke deres termiske varslere var egnet for montering i motorrom mente de.

Hvilket varslermerke har du og hvor har du plassert den i motorrommet?

Sjøvind skrev for 13 timer siden:

Deltronic som frarådet å bruke optisk varsler i motorrom. Kunne bli falske alarmer pga oljedamp etc.

Noe oljedamp vil det være i et motorrom, men forhåpentligvis ikke så mye at en røykvarsler slår ut. Jeg ville ha vært mer bekymret for at dampen gjør at sensoren sakte men sikkert "gror igjen".

En jevnlig, realistisk test er nok påkrevd i denne sammenhengen; utover de tilfellene hvor eksosen driver "riktig" vei ved oppstart.

ozo skrev 38 minutter siden:

Noe oljedamp vil det være i et motorrom, men forhåpentligvis ikke så mye at en røykvarsler slår ut. Jeg ville ha vært mer bekymret for at dampen gjør at sensoren sakte men sikkert "gror igjen".

En jevnlig, realistisk test er nok påkrevd i denne sammenhengen; utover de tilfellene hvor eksosen driver "riktig" vei ved oppstart.

Om varsleren gror igjen vil den bli mer følsom så det er ikke noen fare for at du ikke får alarm, i følge Trygg og Sikker som er en stor forhandler. Sitat: Feilkilde: Støv og nedsmussing 
Siden luft skal passere fritt gjennom deteksjonskammeret vil røykvarslerene alltid trekke til seg en del støv og pollenpartikler. Ved at støv og andre partikler kommer inn i deteksjonskammeret, kan dette føre til falske alarmer. Varsleren kan også blir mer følsom p.g.a. dette og vil gi flere falske alarmer, da nedsmussingen gjør at det skal mindre til før den går i alarm. Nedsmussing vil også komme over tid ettersom røykvarsleren blir eldre, noe som gjør at den gir fler feilalarmer.

Tore B skrev 54 minutter siden:

Om varsleren gror igjen vil den bli mer følsom så det er ikke noen fare for at du ikke får alarm

Støv - tja, oljefilm - nei.

Det vanligste prinsippet for en optisk røykvarsler er at en lysdiode sender en stråle vinkelrett på en fotodiode (lyssensor). Den utløsende faktoren er da at en partikkel kommer inn i lysstrålen, og reflekterer denne til fotodioden. Om det legger seg støv her, kan den kanskje bli mer følsom, men om det legger seg en oljehinne på lysdioden, vil lysstyrken bli redusert, og tilsvarende for fotodioden, vil følsomheten reduseres.

ozo skrev for 4 timer siden:

Støv - tja, oljefilm - nei.

Det vanligste prinsippet for en optisk røykvarsler er at en lysdiode sender en stråle vinkelrett på en fotodiode (lyssensor). Den utløsende faktoren er da at en partikkel kommer inn i lysstrålen, og reflekterer denne til fotodioden. Om det legger seg støv her, kan den kanskje bli mer følsom, men om det legger seg en oljehinne på lysdioden, vil lysstyrken bli redusert, og tilsvarende for fotodioden, vil følsomheten reduseres.

Ok, men jeg tenker at en røykvarsler i motorrommet er bedre en ingen. Så lenge det fungerer, så er det bra! Mine har sittet der i to år og er fremdeles i orden. Noe tegn på at jeg har noe oljedamp i motorrommet har jeg ikke sett, men litt støv fra reimene er det.

Tore B skrev 1 time siden:

en røykvarsler i motorrommet er bedre en ingen

Absolutt. Poenget mitt var å påpeke at det er viktig å teste slike installasjoner jevnlig, slik at man ikke lever med en falsk trygghetsfølelse. Jeg tror heller ikke oljedamp er et reelt problem, men siden leverandøren nevnte at dette kunne utløse alarmen, brukte jeg det som eksempel.

Jeg har forresten svært liten tro på at alarmen blir mer følsom om den er tilsmusset. Tvert imot. Derimot kan sjansen for falske alarmer øke, men det er en helt annen sak. Så om en test viser at den ikke fungerer som den skal, kan det hjelpe å blåse den ren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...