baatglede Svart Torsdag 20:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:51 Jeg har en røykvarsler i det høyeste punktet i salongtaket og en i gangen utenfor lugarene foran. Disse er ikke seriekoblet men de bråker såpass mye at alle ombord våkner når de utløses. I maskinrommet har jeg bonpet og kamera med dedikert skjerm ved roret sånn at jeg kan følge med på hva som skjer i maskinrommet under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Torsdag 21:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:13 Vi hadde tidligere røkvarsler i vår Saga 27, og den virket som bare det, mange ganger daglig. Hvorfor? Båe Trude og jeg røyker inne i båten. Så det ble å gjemme varsleren godt under en pute på dagtid og sette den opp om natten, noe vi ofte glemte. Det ble for mye styr, så nå har vi kun CO-varsler i tilfellet Wallas kokeapparatet eller Eberspacher varmeren skulle tulle. Vi har ikke gass ombord. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Escaro Svart igår klokken 03:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 03:36 Litt info vedr Google Nest røkvarslere. En trenger ikke å finne app på mobilen i en nødsituasjon, dersom varsleren er riktig satt opp vil den gi beskjed på alle seriekoblede enheter om hvilken varsler/rom dette gjelder. Beskjeden kommer klart og tydelig på det språket du har valgt, samt om det er en test, feil eller reell situasjon. Den foretar også funksjonstest en gang i måneden og er det da noe som ikke stemmer så gir den beskjed. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart igår klokken 05:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:44 Vi har automatisk slukking i motorrom, og røyk/co samt gass varsler i kabin. I lys av de siste oppslag om brann blir det å sette opp seriekoblede detektorer i motorrom, stikk kabin og kabin. Nest ser bra ut, men egner seg kanskje ikke i motorrom. Enig i at å få "verbal" varsling om hvor det brenner er av stor verdi! Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
fritidsfiskeren Svart igår klokken 06:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:51 Har hele huset fullt av Nest brannvarslere. Meget fornøyd med de, fungerer utmerket i et hus ihvertfall. Man får en advarsel (tale) før de utløses, så man kan trykke på knappen dersom man ikke vil at alarmen skal gå av. De sier ifra hvor det er problemer (dog hvis jeg husker rett så tror jeg ikke man kan skrive inn "Motorrom" og forvente at røykvarsleren uttaler det ved en alarm/advarsel. Det lå vel inne en liste av forhåndsdefinerte rom som er typiske i et hus, hvis jeg husker rett). Hvis de er koblet opp mot Wifi så får man status og alarmer på mobilen. Når det er sagt så finnes det mye rimeligere varianter som også varsler på mobilen via Wifi, men som ikke har tale. Ulempen med Nest er at de er dyre, og krever 6 Lithium-batterier pr. boks, som også er noe mer kostbare enn vanlige batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart igår klokken 07:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:26 Jeg har Elotec Ajax, har 12v sentral, men har ikke satt detektor i motorrom ennå. Er ikke dette billigste en kan ha, men dette er båtpenger.... Bruker detektorer med røyk, varme og co i samme enhet, alt trådløst og overvåket av sentral. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart igår klokken 09:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:10 Kjelli skrev for 1 time siden: Jeg har Elotec Ajax, har 12v sentral, men har ikke satt detektor i motorrom ennå. Er ikke dette billigste en kan ha, men dette er båtpenger.... Bruker detektorer med røyk, varme og co i samme enhet, alt trådløst og overvåket av sentral. Hvor kjøper du Elotec Ajax sentral? Har denne display som viser status på anlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart igår klokken 12:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:02 fritidsfiskeren skrev for 5 timer siden: Har hele huset fullt av Nest brannvarslere. Meget fornøyd med de, fungerer utmerket i et hus ihvertfall. Man får en advarsel (tale) før de utløses, så man kan trykke på knappen dersom man ikke vil at alarmen skal gå av. De sier ifra hvor det er problemer (dog hvis jeg husker rett så tror jeg ikke man kan skrive inn "Motorrom" og forvente at røykvarsleren uttaler det ved en alarm/advarsel. Det lå vel inne en liste av forhåndsdefinerte rom som er typiske i et hus, hvis jeg husker rett). Hvis de er koblet opp mot Wifi så får man status og alarmer på mobilen. Når det er sagt så finnes det mye rimeligere varianter som også varsler på mobilen via Wifi, men som ikke har tale. Ulempen med Nest er at de er dyre, og krever 6 Lithium-batterier pr. boks, som også er noe mer kostbare enn vanlige batterier. Nest leveres med 10 års batteri som i teorien skal vare like lenge som sensoren (den skal byttes etter 10 år) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart igår klokken 13:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:53 Hei, Elotec Ajax, og Ajax, er det flere som leverer. Er ikke display, da det går på app. Kan kobles mot kablet internett, wifi og 4G. Er mye Elektro firma som selger disse. Har tatt med litt skjermbilde fra tlf Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart igår klokken 13:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:56 Et til som viser status lengre nede Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart igår klokken 13:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:58 Co nivå i kabin Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart igår klokken 15:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:43 Lars H. skrev for 18 timer siden: Vi hadde tidligere røkvarsler i vår Saga 27, og den virket som bare det, mange ganger daglig. Hvorfor? Båe Trude og jeg røyker inne i båten. Så det ble å gjemme varsleren godt under en pute på dagtid og sette den opp om natten, noe vi ofte glemte. Det ble for mye styr, så nå har vi kun CO-varsler i tilfellet Wallas kokeapparatet eller Eberspacher varmeren skulle tulle. Vi har ikke gass ombord. Det funket dårlig for røykeslutt altså 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart igår klokken 16:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:01 Har seriekoblede røykvarslere i «kjelleren» og kabinen. Aldri hatt falsk alarm, så det er faktisk mulig hvis alt er på stell der nede. Men litt oljedamp som ikke er helt krise akkurat vi selvfølgelig utløse alarmen. En annen gunstig bieffekt er at man vil få tidlig varsel om varmgang ol. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart igår klokken 19:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:25 Tore B skrev for 3 timer siden: Aldri hatt falsk alarm, så det er faktisk mulig hvis alt er på stell der nede. Alt er på stell hos meg, men for god ventilasjon utløser alarmen. Er det andre som har skikkelig god ventilasjon uten falske alarmer? Hvilke varslere bruker i så fall dere? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Tore B skrev for 20 timer siden: Har seriekoblede røykvarslere i «kjelleren» og kabinen. Aldri hatt falsk alarm, så det er faktisk mulig hvis alt er på stell der nede. Men litt oljedamp som ikke er helt krise akkurat vi selvfølgelig utløse alarmen. En annen gunstig bieffekt er at man vil få tidlig varsel om varmgang ol. Hvilke type detektorer benytter du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.