Camarque44 Startet 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2019 Noen som vet hvorfor oljeutåndingen går til luftfilterboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 For å slippe oljedamp i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Hvor ellers skulle den gå enn til forbrenning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 I ungdomstiden hadde en kompis en bil der det røyk mer av oljedampen enn av eksosen. Vi la en slange ut på motsatt side av eksosrøret. Da så det som om Morris'en hadde V8'er. Det går an å legge åndingen fra bunnpannen på utsiden av båten. For dem som synes det er kule greier. Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Ok. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Hulda skrev for 1 time siden: Det går an å legge åndingen fra bunnpannen på utsiden av båten. For dem som synes det er kule greier. God humor??? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Trodde det dreide seg om miljøhensyn, ikke slippe oljedamp rett ut i lufta, men la dampen renses gjennom forbrenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 (redigert) Haba skrev 10 minutter siden: Trodde det dreide seg om miljøhensyn, ikke slippe oljedamp rett ut i lufta, men la dampen renses gjennom forbrenningen. Nix, slik er det ikke. PCV ble innført på en rekke motorer før man fant opp miljøvern. Redigert 22.Oktober.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Jeg trodde at det var vesentlig å lage et lite undertrykk i veivhuset, bla for å redusere svetting av olje. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Opprinnelig hadde ikke motorene veivhuslufting, så et evt. overtrykk måtte finne sin egen vei ut. Senere kom en passiv lufting, men det var også temmelig grisete, så jeg antar det var hovedårsaken til at det ble innført resirkulering. En nyttig bieffekt av dette, på bensinmotorer, var at forgasseren ble smurt. Dessuten fantes det luftfilter, der innmaten minnet om høyballer, som var avhengige av et oljebelegg for å fange opp urenheter. Så kom miljøkravene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 .. og de begynte f.eks å kjøre friskluft inn i eksosen, og eksos inn i luftfilteret ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ozo Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 ivar skrev 1 time siden: friskluft inn i eksosen, og eksos inn i luftfilteret Det høres unektelig litt bakvend ut, ja. Det var naturlig nok ikke det første de tenkte på, de som eksperimenterte seg fram til forbrenningsmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.