Jump to content

Rustbiter faller ut av styresnekka

Kinita

Recommended Posts

Fant biter som lignet rester fra et bål på dekk under rattet. Men ved nærmere ettersyn så er dette rustklumper. Som har falt ut fra styresnekka. Og når jeg rikler på det svarte dekselet tett under rattet faller det flere klumper og ruststøv ut. Men hva gjemmer seg under det svarte dekselet? Trodde alt under der er/burde vært rustfritt? Og hvis jeg nå må kjøpe ny styresnekke, kan jeg kjøpe hva som helst? F.eks T67? Vil den passe med kabel som er fra før av? Aner ikke hvilken snekke som er der nå, tør ikke å åpne i tilfelle alt ramler fra hverandre. Styringen virker jo enda. Har

en Suzuki 25hk 4 takt. Styrekabel ble skiftet for et par år siden, så den trenger jeg ikke skifte i utgangspunktet. Screenshot_20191022-173030.png.0b2efa1496d5137dd24c04e7fe4bd87c.png

sitter vanlivis en festebrakett i "gørrjern" under plasten, men for å komme til og se hva som er under der så må nok rattet av.  

Vanskelig å vite om snekka kan erstattes med feks en T67 uten å se hva som er der, men det er jo slett ikke umulig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...
Kinita skrev On 22.10.2019 at 17.45:

Trodde alt under der er/burde vært rustfritt?

Nå er vel saken den at ikke en eneste del under der er i rustfritt eller syrefast, kun elektroplated svartstål...

Derfor åpner jeg mine med 3-5 års intervaller og setter alle flater inn med vannfast/marinefett og setter styrekabelen inn med sagkjedeolje. (fordi sagkjedeolje inneholder harpiks slik at den renner og drypper mindre og har gode kuldeegenskaper fordi jeg gjerne bruker båtene hele året) Kabelen henger jeg opp i 2-3 døgn til det renner igjennom

Med 0 vedlikehold varer snekkene ca 8 -12 år

Monterer du ny kabel rett i en skamrusta snekke er det ikke lenge før kabelen ruster så det er ikke så lurt...

Liker du å ha det på stell så kan du montere en liten fettnippel  på motorsiden av kabelen, to pump med olje hver høst... men da slipper du å dra innom marinaen neste 20 år.... og mange syntes vel det er hyggelig med en båtprat  :lol:

Dersom du har styrerørstyring så er det lust å renske opp styrerøret innvendig og fylle alt tomrom med vannfast/marinefett

dieselfan skrev 17 minutter siden:

Nå er vel saken den at ikke en eneste del under der er i rustfritt eller syrefast, kun elektroplated svartstål...

.. og resten i plastikk og etelleranet lugubert støpegods :giggle:

På styrekabelen i weslingen min med T67 snekke så bruker jeg restene på giroljetubene til å smøre opp.  smører greit og holder rusta unna

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hehe når eg skulle ha ut styresnekken så knakk ratt/rattboss før det løsna. Snekken var så skamrusten at eg hadde problemer med å tyde hva det var..... 

Så eg har handla ratt/rattboss og snekke. Så nå må det bli brukanes en stund.....

(Minne meg sjøl på å smøre rattaksel så ikke rattet ruster fast igjen..... :wink:)

Redigert av jerognal (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...