Marius Engel Startet 22.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2019 Ved første 20t service skal man kontrollere ventilklaringen på Suzuki DF6A. Hvordan gjør man det? Det står ikke annet i instruksjonsboken enn hvor stor ventilklaring man skal ha. Noen motorer skal ha noen merker på hjulet (svinghjulet) som skal stå overens når man måler, men siden det ikke står noe om dette i instruksjonsboken vet jeg ikke hva jeg skal se etter. Så lenge jeg finner ut av dette, så er det vel bare å finne fram rett deksel å demontere, og bruke ett bladmål til å sjekke klaringen når motoren er rotert riktig vei, til riktig posisjon, med tennpluggen ute? For å finne ut hvilke vei motoren roterer, er det vel bare å dra i snoren tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 En del servicepunkter står der vel ikke nevnt spesifisert fremgangsmåte, etc. i manualen. Pleier vel å stå at man skal kontakte forhandler/verksted for å få utført dette. Er vel antakelig for å beholde garantien vil jeg tro. Mener Erling Sande forlanger at merkeverkstedet skal ta seg av årlig service pga garantibestemmelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 LM 605 skrev 26 minutter siden: En del servicepunkter står der vel ikke nevnt spesifisert fremgangsmåte, etc. i manualen. Pleier vel å stå at man skal kontakte forhandler/verksted for å få utført dette. Er vel antakelig for å beholde garantien vil jeg tro. Mener Erling Sande forlanger at merkeverkstedet skal ta seg av årlig service pga garantibestemmelsene. En vanlig service innebærer vanligvis skifting av oljer filter, og noen inspeksjonspunkter. Man mister ikke garanti av å gjøre dette selv om det utføres riktig og dokumenteres riktig i serviceheftet. Skal man miste garanti må forhandler bevise at du har gjort noe galt som har ført til skade på motoren. Det blir som å skifte olje, bremsevæske, filtere, bremseskiver/-klosser etc. på bilen selv. Det har jeg gjort på alla nybilene mine. Det jeg ikke får til selv har jeg fått utført på veksted. Ingen problem med garantier hos Nissan og Skoda av den grunn. Hadde jeg fyllt på feil motorolje derimot - mitt problem... Det blir nok aldri aktuelt å levere inn en 6hk motor til service uansett. Hvor mange servicer skal utføres før man er oppe i prisen av en ny motor? Det er ikke mange ? Jeg skal skifte oljer, filter, og kontrollere ventilklaringen. Det klarer jeg selv, men jeg hadde håpet at noen visste mer om hvilke merker som skal stå overens når man måler klaringen. Jeg stoler ikke på verksteder generelt. Forhandler viste meg hvordan man peilet olje på motoren, og det er IKKE slik det er beskrevet i bruksanvisningen. Hvor mange motorer har han levert ut med for mye olje?... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Når du tar av ventildekslel og ser ventilfjærer og vippearmer, så turner du motor sakte til du ser den er på øvre dødpunkt, da presser ikke vippearm på ventil/ ventilfjæra, da legger du søkeblad under vippearm og måler korrekt avstan og evt justerer. Om det er shims eller skrue for justering på denne motoren aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Min mening er att det er totalt unødvendig å justete ventiler etter 20tim, motorene i dag er produsert med ekstreme toleranser å gode matrialer samt gode oljer, motorene er ikke som for 30år siden. De tjener slik penger på unødvendige serviser. Har selv en liten 4-takt outboard, den er nå gått siden den var ny/350t uten ventiljustering. Jeg bytter olje og filter regelmessig. Juster ventilene på en slik 6hk hvis det blir unormal "tikking" i den eller merkbart dårligere ytelse. Men gjør som du syns er rett for ditt hode :) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 22.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 Førstefender skrev 6 minutter siden: Når du tar av ventildekslel og ser ventilfjærer og vippearmer, så turner du motor sakte til du ser den er på øvre dødpunkt, da presser ikke vippearm på ventil/ ventilfjæra, da legger du søkeblad under vippearm og måler korrekt avstan og evt justerer. Om det er shims eller skrue for justering på denne motoren aner jeg ikke. Balder.. skrev 1 minutt siden: Min mening er att det er totalt unødvendig å justete ventiler etter 20tim, motorene i dag er produsert med ekstreme toleranser å gode matrialer samt gode oljer, motorene er ikke som for 30år siden. De tjener slik penger på unødvendige serviser. Har selv en liten 4-takt outboard, den er nå gått siden den var ny/350t uten ventiljustering. Jeg bytter olje og filter regelmessig. Juster ventilene på en slik 6hk hvis det blir unormal "tikking" i den eller merkbart dårligere ytelse. Men gjør som du syns er rett for ditt hode :) Takk til begge :) Det står at ventilklaringen skal sjekkes ved 20 timer, deretter hver 200 timer. Men jeg har lest at det er svært sjeldent at man trenger å faktisk justere. Kanskje aldri i motorens levetid. Men jeg tenkte det var greit å gjøre nå, slik at jeg kan fylle ut serviceskjemaet med alle kryssene ? I tillegg får jeg en god magefølelse, og det virker som en liten jobb og dytte inn bladmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2019 (redigert) Da får du fred i sjelen, gjør godt det også :) Jeg er nok det som kalles ett pettimeter å en "pirkpung" med det jeg har, å trives med det....guttene minner meg stadig på att jeg har lært dem att det er kun ! en ting som er rett...det korrekte !...men det er likevel enkelte ting jeg av erfaring hopper over Redigert 22.Oktober.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 23.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 (redigert) Det finnes ulike beskrivelser for å måle flere ventiler i slengen, men en 100% pålitelig (omenn litt mer tidkrevende) metode, er å ta én og én ventil. Drei motoren til ventilen har maks åpning. Drei den deretter én omdreining (= ½ omdreining på kamakselen). Da kan den måles. Dreiingen kan trygt gjøres på øyemål, da det vil være godt slingringsmonn. Redigert 23.Oktober.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2019 ozo skrev for 3 timer siden: Det finnes ulike beskrivelser for å måle flere ventiler i slengen, men en 100% pålitelig (omenn litt mer tidkrevende) metode, er å ta én og én ventil. Drei motoren til ventilen har maks åpning. Drei den deretter én omdreining (= ½ omdreining på kamakselen). Da kan den måles. Dreiingen kan trygt gjøres på øyemål, da det vil være godt slingringsmonn. Flott, da er dette trolig plankekjøring :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.