geggen20 Startet 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2019 Vi skulle starte en 82modell Ford 2728T på en palle. Vi prøvde så godt vi kunne å lufte systemet ,men det er mulig den kansje suger noe falskluft fra lufteboltene. Så startet vi motoren og den ruste seg opp noe sinnsykt, det hjalp ikke å kvele motoren på pumpen så vi trakk ut dieselslangene og sprang ut. Etter det gikk 4min så stoppet den, eg vet ikke om motoren er ødelagt no. Er det noen som vet hvorfor den plutselig ville gå på full gass ?:( Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 For mye motorolje kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjeles Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 Diesel engine runaway: https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/50997-runaway-diesel-engine-syndromet/ Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 (redigert) Totalt turbohavari og den begynner brenne motorolje. Bør vel ha en nøye inspeksjon denne motoren før den monteres i båt igjen. Det kan ha gått bra, men ville ikke vedda lønna mi på det.. Redigert 22.Oktober.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Om motoren har tatt skade er ikke så godt å si noe om. Det kan gjerne tenkes at dette er en motor som har stått en stund? Et tiltak vi være å gå over sentrifugalregulatoren. Hvis den henger vil motoren få et voldsomt turtall. Motoren gikk i fire minutter, hvorledes var eksosen? Svart? Grå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Fire minutter uten dieseltilførsel høres mye ut. Tipper den har gått på motoroljen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Ein kompis opplevde nett det samme med ein perkins. Overrusing grunna motorolje frå turboen. Den trong berre ny turbo. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
geggen20 Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Den har stått en stund uten å bli brukt , så godt mulig pakningene på turbo lekte ja. Skal sjekke dette, så må vi vel peile oljen også for å se om den gikk på oljen i bunnpanna. Hvis den gikk på olje burde vel bunnpanna vere tom Er det i dieselpumpa den sentrifugalrotoren er? mulig vi burda tatt en sjekk på denne også. Kan luft i dieselsystemet gjør att motoren ruser seg opp? evt att den suger falskluft i dieselsystemet. Leste en annen plass att dette også kan vere en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Gå på olje: Motoren ruser som faen på 1 liter i kvarteret. Du ser ikke noe på peilepinnen. Regulatoren: Sitter i diesel høytrykkspumpe. Hvis du ikke har spec., ikke vet hva du driver med, la den være. Falsk luft: Motoren går ujevt, og stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 (redigert) Minner litt om denne oppstarten her.. Skal ikke se bort ifra det var vask av undertøyet etterpå... https://www.youtube.com/watch?v=AG1MnXkHhlM Redigert 23.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Hvis motoren gikk på smørolje vil ofte eksosens farge og lukt gi en god pekepinn. Hvis motoren gikk i fire minutter etter at dieseltilførselen var tatt bort fra høytrykkspumpen så gikk den på noe annet enn diesel. Hvorledes var opplegget med diesel-tilførsel, filtre og retur, lagt opp? Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 23.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Det var ren eksos , ikke svart røyk. Så det tyder på att den gikk evt på vanlig diesel. Kan heller si den gikk 2-3min, var vanskelig å ta tiden i alt spetakkelet :p Har spurt en storbilmekaniker , han mener det kan vere luft i systemet. Da bruker dei avogtil å ruse seg opp på maks Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Sån rent generelt; vil ikke en løpsk motor kunne stoppes/kveles hvis man klarer å tette innsuget? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Har aldri opplevd eller hørt at en dieselmotor ruser seg opp ved luft i systemet. Jeg har større tro på at det er pådragsarmen i dieselpumpa som har satt seg fast. Sjekket at det var olje på dieselpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Det kan også være heng i dieselpumpens plungere(stempler) pga vann i diesel. Da kan oppførsel bli slik du beskriver. På dieselpumpen din er det et deksel på siden som er festet med to skruer med 1/2" nøkklevidde. Ved å skru av disse kan du se etter rust bak dekselet, og bevege forsiktig på dieselpumpens reguleringsstang, kan du sjekke ut om det er heng i plungerene. De skal kunne beveges lett og fint. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Kallethekid skrev 54 minutter siden: Sån rent generelt; vil ikke en løpsk motor kunne stoppes/kveles hvis man klarer å tette innsuget? Jo, det er ofte det mest effektive. Men ikke bruk en fille, da forsvinner den inn I innsuget;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2019 Mort1 skrev for 1 time siden: Det kan også være heng i dieselpumpens plungere(stempler) pga vann i diesel. Da kan oppførsel bli slik du beskriver. På dieselpumpen din er det et deksel på siden som er festet med to skruer med 1/2" nøkklevidde. Ved å skru av disse kan du se etter rust bak dekselet, og bevege forsiktig på dieselpumpens reguleringsstang, kan du sjekke ut om det er heng i plungerene. De skal kunne beveges lett og fint. Jeg har en eldre traktor hvor akkurat det samme skjedde, trudde hele maskinen skulle smelle. Her var problemet som @Mort1 beskriver. Hos meg var det riktig nok brudd i en av disse reguleringsstengene. Skiftet denne, gjorde rein pumpa innvendig og fylte på ny olje. Nå går den som den skal igjen. Denne traktoren er så lite i bruk at den kun går på vinterdiesel, det smører vist for dårlig. Så etter den opplevelsen går det en skvett totaktsolje på tanken når jeg fyller. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Ser ut som stempelene henger inne i dieselpumpen er litt rust nedi der, sikkert for det har vert vann i diesel og den har stått lenge. Ser også ut som sentrifugalrotoren også henger. Så dieselpumpen må overhales viker det som Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Hvis dieselpumpen må overhales pga antydning til vann/rust ville jeg bedt om pris. Greit å ha tallene på bordet først synes nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Høytrykkspumpa lakk diesel i motorolja på min motor. Nivået ble så høyt at Perkinsen fikk en 2-3 minutters "beserkgang". Men stoppet på en rolig og fin måte ved å trille ned i turtall. Rista løs noen dieselrør. Etter 2x olje og filterskift pluss overhaling av høytrykkspumpa har den vært lytefri siden. Sitér dette innlegget Link to post
geggen20 Svart 31.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2019 Tok ut alle foringene og stemplene til dieselpumpa og polerte dei og smurte dei opp igjen , no går den som ei klokke. Noen satt bom fast Men siden det var litt rust på stempel og foringene i dieselpumpe bør disse byttes til nye uansett. Noen som vet hvor man får kjøpt nye stempel og foringer til dieselpumpa ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 31.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2019 F.eks Maritim Diesel i Bergen kan levere slikt, antar at Sørensen og Balchen i Oslo kan levere også. Men hvis du bytter plungere så bør dieselpumpen kalibreres på nytt i testbenk, ellers kan leveringsmengdene til hver sylinder bli for skeiv. Du har montert hver plunger tilbake der de stod? Det er viktig av hensyn til jevn levering til hver sylinder..... Det er også lurt å trykkteste pumpe galleriet etter at plungerforinger har vært oppe, forholdvis ofte lekkasje her. Hvis dieselpumpen din er trykksmurt av motorolje, vil en lekkasje her gi mye diesel i smøreoljen. Hvis dieselpumpen er manuelt smurt, og det er lekkasje,må oljen i pumpen byttes mye oftere...... Trykkstussen som holder plungerforing og trykkventil på plass er også viktig å trekke med riktig moment, mener det var 40Nm, ellers kan det oppstå spenninger og heng i plunger, hvis det blir trekt for hardt til.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.