Jump to content

Ford 2728T ruset seg opp og vi trodde den skulle gå i lufta

geggen20

Recommended Posts

Vi skulle starte en 82modell Ford 2728T på en palle.  Vi prøvde så godt vi kunne å lufte systemet ,men det er mulig den kansje suger noe falskluft fra lufteboltene.               Så startet vi motoren og den ruste seg opp noe sinnsykt, det hjalp ikke å kvele motoren på pumpen så vi trakk ut dieselslangene og sprang ut. Etter det gikk 4min så stoppet den, eg vet ikke om motoren er ødelagt no.     Er det noen som vet hvorfor den plutselig ville gå på full gass ?:( 

Den har stått en stund uten å bli brukt , så godt mulig pakningene på turbo lekte ja.

Skal sjekke dette,   så må vi vel peile oljen også for å se om den gikk på oljen i bunnpanna. Hvis den gikk på olje burde vel bunnpanna vere tom

Er det i dieselpumpa den sentrifugalrotoren er?  mulig vi burda tatt en sjekk på denne også.

Kan luft i dieselsystemet gjør att motoren ruser seg opp? evt att den suger falskluft i dieselsystemet.  Leste en annen plass att dette også kan vere en mulighet.

Det kan også være heng i dieselpumpens plungere(stempler) pga vann i diesel. Da kan oppførsel bli slik du beskriver.

På dieselpumpen din er det et deksel på siden som er festet med to skruer med 1/2" nøkklevidde. Ved å skru av disse kan du se etter rust bak dekselet, og bevege forsiktig på dieselpumpens reguleringsstang, kan du sjekke ut om det er heng i plungerene. De skal kunne beveges lett og fint.

Mort1 skrev for 1 time siden:

Det kan også være heng i dieselpumpens plungere(stempler) pga vann i diesel. Da kan oppførsel bli slik du beskriver.

På dieselpumpen din er det et deksel på siden som er festet med to skruer med 1/2" nøkklevidde. Ved å skru av disse kan du se etter rust bak dekselet, og bevege forsiktig på dieselpumpens reguleringsstang, kan du sjekke ut om det er heng i plungerene. De skal kunne beveges lett og fint.

Jeg har en eldre traktor hvor akkurat det samme skjedde, trudde hele maskinen skulle smelle. 
Her var problemet som @Mort1 beskriver. Hos meg var det riktig nok brudd i en av disse reguleringsstengene. Skiftet denne, gjorde rein pumpa innvendig og fylte på ny olje. Nå går den som den skal igjen.

Denne traktoren er så lite i bruk at den kun går på vinterdiesel, det smører vist for dårlig. Så etter den opplevelsen går det en skvett totaktsolje på tanken når jeg fyller.

Guest Avmønstret#

Høytrykkspumpa lakk diesel i motorolja på min motor. Nivået ble så høyt at Perkinsen fikk en 2-3 minutters "beserkgang". Men stoppet på en rolig og fin måte ved å trille ned i turtall.

Rista løs noen dieselrør. Etter 2x olje og filterskift pluss overhaling av høytrykkspumpa har den vært lytefri siden.

F.eks Maritim Diesel i Bergen kan levere slikt, antar at Sørensen og Balchen i Oslo kan levere også. Men hvis du bytter plungere  så bør dieselpumpen kalibreres på nytt i testbenk, ellers kan leveringsmengdene til hver sylinder bli for skeiv. 

Du har montert hver plunger tilbake der de stod? Det er viktig av hensyn til jevn levering til hver sylinder.....

Det er også lurt å trykkteste pumpe galleriet etter at plungerforinger  har vært oppe,  forholdvis ofte lekkasje her. Hvis dieselpumpen din er trykksmurt av motorolje, vil en lekkasje her gi mye diesel i smøreoljen. Hvis dieselpumpen er manuelt smurt, og det er lekkasje,må oljen i pumpen byttes mye oftere......

Trykkstussen som holder plungerforing og trykkventil på plass er også viktig å trekke med riktig moment, mener det var 40Nm, ellers kan det oppstå spenninger og heng i plunger, hvis det blir trekt for hardt til....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...