Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Det er visst ingen ordentlige glassfibereksperter som svarer deg, så da får jeg ty til, som mer generell opp-pusser. Mesteparten av opp-pussing er ned-pussing. For å komme til bunns i problemet må alt som er dårlig vekk, aller først. Det du skal sitte igjen med er alt det faste, skrella for alt dekke som er løst eller dårlig eller som ikke kan fungere som dekkbunn for det nye du skal ha oppå. Til det trenger du robust redskap. Jeg bruker vinkelsliper med sliperondell i sandpapir og båndsliper. De brukes til sliping. Til pussing kan du bruke eksentersliper, som jeg ser du har. Å pusse ned en båt tar uhyggelig lang tid, men å slipe går fort. Det viktigste er sjølsagt å sikre seg, særlig åndedretts-systemet, mens en jobber. Nå har jeg sagt det, så da kommer det sikkert noen og justerer det jeg har sagt, slik at du får vite om du skal være brutal, slik jeg anbefaler, eller være følsom og varsom. 

Vinkelsliperen jeg bruker er liten og fryktelig billig. Den skal jo bare gå fort, og brukes mange plasser det er vanskelig å komme til. Båndsliperen jeg bruker er fra Bosch sin grønne serie, altså ikke helproff, men koster likevel litt over tusenlappen. Sliperondeller på drill kan sikkert også brukes, men min erfaring er at de er vonde å holde, og vanskelig å komme til med. Plansliper, hjørnesliper og slike gir alt for liten effekt, og kan erstattes av eksentersliperen og en slipekloss der den ikke kommer til.

Når alt det dårlige, lause, eller unyttige er borte må du legge på lag på lag med nytt dekke. Der er jeg dum som ei gås, så da må du spørre andre om det. 

Vosso63

Vosso63

Det er visst ingen ordentlige glassfibereksperter som svarer deg, så da får jeg ty til, som mer generell opp-pusser. Mesteparten av opp-pussing er ned-pussing. For å komme til bunns i problemet må alt som er dårlig vekk, aller først. Det du skal sitte igjen med er alt det faste, skrella for alt dekke som er løst eller dårlig eller som ikke kan fungere som dekkbunn for det nye du skal ha oppå. Til det trenger du robust redskap. Jeg bruker vinkelsliper med sliperondell i sandpapir og båndsliper. De brukes til sliping. Til pussing kan du bruke eksentersliper, som jeg ser du har. Å pusse ned en båt tar uhyggelig lang tid, men å slipe, går fort. Det viktigste er sjølsagt å sikre seg, særlig åndedretts-systemet, mens en jobber. Nå har jeg sagt det, så da kommer det sikkert noen og justerer det jeg har sagt, slik at du får vite om du skal være brutal, slik jeg anbefaler, eller være følsom og varsom. 

Vinkelsliperen jeg bruker er liten og fryktelig billig. Den skal jo bare gå fort, og brukes mange plasser det er vanskelig å komme til. Båndsliperen jeg bruker er fra Bosch sin grønne serie, altså ikke helproff, men koster likevel litt over tusenlappen. Sliperondeller på drill kan sikkert også brukes, men min erfaring er at de er vonde å holde, og vanskelig å komme til med. Plansliper, hjørnesliper og slike gir alt for liten effekt, og kan erstattes av eksentersliperen og en slipekloss der den ikke kommer til.

Når alt det dårlige, lause, eller unyttige er borte må du legge på lag på lag med nytt dekke. Der er jeg dum som ei gås, så da må du spørre andre om det. 

• Create New...