Hedwig
Takk for gode svar og råd :)
Pinkvin skrev for 10 timer siden:Så du om området mellom kjøl og skrog fuktig etter resten av bunnstoffet var tørket?
Hadde ikke vært "glad" for sprekk/bevegelse mellom kjøl og skrog. Ville sjekket området foran og bak kjølen nøye, og også kjølboltene innvendig og forøvrig foran bak kjøl innvendig.
Nei, det virket ikke som det tok lengre tid før det tørket her.
Kjellg skrev for 2 timer siden:Synes det første bildet ser litt suspekt ut. Er det rustvann som vises? Synes også det kan se ut som en liten knusingsskade helt bakers på kjølen. Gjør det skikkelig rent og se hva som befinner seg under bunnstoffet.
Det er fremsiden av kjølen du ser her, men hvordan blir det med knusingsskader? Det kom ikke noe rustvann derfra, men var bittelitt rust noen steder på kjølen ellers.
Pinkvin skrev for 1 time siden:Ulik bevegelse i ulike materialer kan jo gi sprekker i ytterste laget. Men om det er sprekk videre innover så må vel det bety bevegelse, og vann innover mot kjølboltene? Må avklares.
Trenger ikke å være noen "big deal", men jeg ville funnet frem vinkelsliperen med en sånn .... vet ikke hva det heter på norsk som kan brukes på forum (n----kuse) og slipt ned rundt overgang kjøl/skrog. Og så ville jeg tatt kakketesten foran/bak kjølen.
Om det er fugen skrog/kjøl utvendig som må gjøres om ville jeg latt det tørke frem til våren.
----
Med "ny" båt så kan en også ta "viggletesten" når den henger i stroppene. Få noen til å holde øye med overgang skrog/kjøl og røske i bunnen av kjølen, evt slå ett tau rundt og røkke frem og tilbake. Skal ikke være noen bevegelse.
Vi klarer ikke å bevege kjølen, men den kakketesten skal vi forsøke. Da skal vi høre om det er noe forskjell om vi kakker et stykke unna og så rett ved kjølen?
goggen000 skrev for 1 time siden:Vedr. kjølen: Sjekk om kjølboltene er tildratt , disse skal tildras en gang i blant. Ser ut som du har jernkjøl.. og spander på deg et par runde/flate sink anoder(fåes på Biltema), slik at du hindrer rustdannelse på kjølen.
Prøv Seajet drevspray på boks, klar , på propellen. bruk hele boksen, det hjalp hos meg.
Vi dro ikke til kjølboltene før sesongen. Så det skal vi gjøre. Det bør vel gjøres når båten er i sjøen? Nå står hun på kjølen, så da blir det vel vanskelig å få dratt til?
Har hørt både og her. Noen mener det å feste sinkanodene gir vannet flere innganger til kjølen.
Men skal prøve å gjøre det neste år. Hvordan fester du disse?
Trodde man skulle unngå bunnstoff på propell? Får forsøke dette neste år :)