Jump to content

Edit History

ozo

ozo

Ugleseth skrev 1 time siden:

Jeg påstår at det er vrøvl og pølsevev å hevde noe annet enn at alle nivåer mellom  min og max er aksepterte nivåer.

Juridisk sett, uten tvil, om da ikke instruksjonsboka for båten angir noe annet enn motorprodusenten, som følge av vinkel på motoren, og at man har utført peilingen i hht. instruksene. Men så kan det være greit å ha i bakhodet hva som faktisk skjer når forholdene fraviker sterkt fra normalen. Da er det mindre sjans for å havne i samme uføre som "Viking Sky". De lå også innenfor "merkene", men likevel så lavt at i kombinasjon med meget høy sjø ble resultatet nær katastrofalt. Merkene er altså, teknisk sett, en veiledning, men ingen garanti. Juridisk sett bør man imidlertid føle seg trygg i hele dette området, men absolutt ikke utenfor.

Når oljetrykksalarmen går, bør man imidlertid gjøre noe mer enn å kvittere den ut. Ellers kan nok det også få juridiske konsekvenser, uansett forhold forøvrig.

Og apropos "Viking Sky". Kan noen forklare hvorfor de åpenbart har maskiner med våtsump, når dette i flg. MAN må spesialbestilles?

ozo

ozo

Ugleseth skrev 28 minutter siden:

Jeg påstår at det er vrøvl og pølsevev å hevde noe annet enn at alle nivåer mellom  min og max er aksepterte nivåer.

Juridisk sett, uten tvil, om da ikke instruksjonsboka for båten angir noe annet enn motorprodusenten, som følge av vinkel på motoren, og at man har utført peilingen i hht. instruksene. Men så kan det være greit å ha i bakhodet hva som faktisk skjer når forholdene fraviker sterkt fra normalen. Da er det mindre sjans for å havne i samme uføre som "Viking Sky". De lå også innenfor "merkene", men likevel så lavt at i kombinasjon med meget høy sjø ble resultatet nær katastrofalt. Merkene er altså, teknisk sett, en generell veiledning, men ingen garanti. Juridisk sett bør man imidlertid føle seg trygg i hele dette området, men absolutt ikke utenfor.

Når oljetrykksalarmen går, bør man imidlertid gjøre noe mer enn å kvittere den ut. Ellers kan nok det også få juridiske konsekvenser, uansett forhold forøvrig.

• Create New...