
Bitteliten
Rådet er fra flere sentrale VP verksteder. Dette hadde ikke noe med injektorer å gjøre. Det er relatert til at det er stort oljevolum på motorene og at det kan bli for mye om nivået er på max - og man samtidig feks går i halvlpan (dvs motorens vinkel). Derfor aldri max på peilepinnen - som regel på midten. Så brukte motorene noen få dl olje i løpet av hver sesong (kjørte typisk 70-100 timer i sesongen) - men det var aldri behov for å etterfylle.
Om jeg husker rett fra det som ble sagt en gang så går oljealarmen på 14 liter på D6
Dette var i "D6 tiden" min - dvs fra 2008 til 2016. I ulike båter og ulike verksteder
Den gamle yanmaren jeg har nå ligger heller aldri på max. Ved oljeskfift fylles det til midt på peilepinnen. Oljeforbruket her er minimalt - og den går mange timer i sesongen
Som motoreier må man jo velge det man selv vil - jeg rådgir ikke noen her. Jeg deler bare den infoen jeg har fått av folk jeg stoler på (og i båtverdenen er ikke det så veldig mange )