Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Rådet er fra flere sentrale VP verksteder. Dette hadde ikke noe med injektorer å gjøre. Det er relatert til at det er stort oljevolum på motorene og at det kan bli for mye om nivået er på max  - og man samtidig feks går i halvlpan (dvs motorens vinkel). Derfor aldri max på peilepinnen - som regel på midten. Så brukte motorene noen få dl olje i løpet av hver sesong (kjørte typisk 70-100 timer i sesongen) - men det var aldri behov for å etterfylle. 

 

Om jeg husker rett fra det som ble sagt en gang så går oljealarmen på 14 liter på D6 

 

Dette var i "D6 tiden" min - dvs fra 2008 til 2016. I ulike båter og ulike verksteder

 

Den gamle yanmaren jeg har nå  ligger heller aldri på max. Ved oljeskfift fylles det til midt på peilepinnen. Oljeforbruket her er minimalt - og den går mange timer i sesongen

 

Som motoreier må man jo velge det man selv vil - jeg rådgir ikke noen her. Jeg deler bare den infoen jeg har fått av folk jeg stoler på (og i båtverdenen er ikke det så veldig mange :wink: )

Bitteliten

Bitteliten

Rådet er fra flere sentrale VP verksteder. Dette hadde ikke noe med injektorer å gjøre. Det er relatert til at det er stort oljevolum på motorene og at det kan bli for mye om nivået er på max  - og man samtidig feks går i halvlpan (dvs motorens vinkel). Derfor aldri max på peilepinnen - som regel på midten. Så brukte motorene noen få dl olje i løpet av hver sesong (kjørte typisk 70-100 timer i sesongen) - men det var aldri behov for å etterfylle. 

 

Om jeg husker rett fra det som ble sagt en gang så går oljealarmen på 14 liter på D6 

 

Dette var i "D6 tiden" min - dvs fra 2008 til 2016. I ulike båter og ulike verksteder

 

Den gamle yanmaren jeg har nå  ligger heller aldri på max. Ved oljeskfift fylles det til midt på peilepinnen. Oljeforbruket her er minimalt - og den går mange timer i sesongen

Bitteliten

Bitteliten

Rådet er fra flere sentrale VP verksteder. Dette hadde ikke noe med injektorer å gjøre. Det er relatert til at det er mye olje på motorene og at det kan bli for mye om motoren er full - og man samtidig feks går i halvlpan (dvs motorens vinkel). Derfor aldri max på peilepinnen - som regel på midten. Så brukte motorene noen få dl olje i løpet av hver sesong (kjørte typisk 70-100 timer i sesongen) - men det var aldri behov for å etterfylle

 

Om jeg husker rett fra det som ble sagt en gang så går oljealarmen på 14 liter på D6 

 

Dette var i "D6 tiden" min - dvs fra 2008 til 2016. I ulike båter og ulike verksteder



×
×
  • Create New...