Jump to content

Vurderer Scand atlantic fra 2001-

Danskeren07

Recommended Posts

Tak for et rigtigt godt båt forum! 

Vi vurderer å kjøpe ny båt til våren, en Scand Atlantic fra 2000 tallet. Har kikket på flere båter på finn, og liker båtene veldigt godt. Lige nu er der ikke mange til salgs. Så hvis der er nogen der ved om der kommer nogen til salgs, så giv mig gerne besked.

Er der nogen der har tip til båter der kommer til salgs så send mig en pm :-) 

Hei og velkommen på forumet.

Ja, Atlantic er en stor, god og romslig båt. Jeg har selv en slik båt fra 1999, men med nyere og større motor. Yanmar 420 HK. Jeg tror den nye modellen kom i 1999. Fra da ble forcabinen endret og du kunne også få dem med bad foran i tillegg til det som er bak. Bad også foran er greit å ha dersom det sitter mange i båten og man har lukket igjen til aktercabinen. Bad foran gjør jo at du får mindre salong, men det betyr nokså lite for det fleste da man som regel sitter oppe. Litt senere (tror det var ca 2004) så ble aksling og ror flyttet noen lenger bak. Dette ble gjort på min ved motorbytte.

Men du er vel sikkert klar over de endringene som ble gjort fra 1999? 

Godt valg av båt og lykke til. Det kommer helt sikkert et større utvalg av Atlanticer for salg til våren.

Redigert av finnmarken (see edit history)

Mange tak for svar @finnmarken ! Det er en tidsløs klassiker så alderen betyder ikke så meget. Vi går også efter en med forcabin og med to bad. Jeg tror ikke vi kommer til at bruge midterkabinen så meget - vi vil hellere sidde udenfor :-)

Jeg har set mange fra 2001 der har flyttet aksling og ror bagud eller er født sådan. Tror det kom da de lavede skroget om til single installation? Det var vidst først i 2007 at bagenden blev gjort fladere?

Det er godt nok en lækker motor du har - den er også på ønskesedlen, men ikke nødvendig.

Danskeren07 skrev On 25.10.2019 at 11.31:

Det er godt nok en lækker motor du har - den er også på ønskesedlen, men ikke nødvendig.

420 hk er i alle fall nok. Det gir en toppfart på 27 knop og er marsjfart på 22-24 knop. Nei, det er ikke nødvendig med så stor motor, men det bør være såpass at du klarer 18-19 på marsjfart synes jeg. 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Danskeren07 skrev 1 time siden:

Tak @finnmarken, den har jeg set :thumbsup: Men jeg vil gerne have med forcabin og to bad. Ellers er den flot med teak på badeplatform og i stævnen. 

Wow den er flot @solf01 - Det ser mega godt ud med grå Nirox - Hvis du engang kommer til Danmark vil jeg gerne se den og byder gerne på en øl :-) 

Takk, det er en avtale ?. Lykke til i båtjakten!

Redigert av solf01 (see edit history)
Danskeren07 skrev On 26.10.2019 at 20.07:

Tak @finnmarken, den har jeg set :thumbsup: Men jeg vil gerne have med forcabin og to bad. Ellers er den flot med teak på badeplatform og i stævnen. 

Wow den er flot @solf01 - Det ser mega godt ud med grå Nirox - Hvis du engang kommer til Danmark vil jeg gerne se den og byder gerne på en øl :-) 

Ja, jeg ser jo det nå at dette er den gamle typen forcabin. 

Selv om jeg har litt forkjærlighet for Yanmar, så ville jeg nok valgt VP 370 om jeg skulle velge mellom disse da denne er litt større. Men jeg tror begge er gode motorer. 

Nå er jo dette ingen "lettdrevet" båt og du behøver mye motor for å få farta opp. Jeg synes vel den går finest i vannet fra 22 knop og oppover, men da går det også grusomt mye fuel. Dermed tenker jeg at dersom du klarer en marsjfart på 18-19 knop, så er det OK. Det tror jeg du klarer med begge disse alternativene. Marsjfart under dette lager jo veldig mye bølger da....

finnmarken skrev for 2 timer siden:

Selv om jeg har litt forkjærlighet for Yanmar, så ville jeg nok valgt VP 370 om jeg skulle velge mellom disse da denne er litt større. Men jeg tror begge er gode motorer. 

Nå er jo dette ingen "lettdrevet" båt og du behøver mye motor for å få farta opp. Jeg synes vel den går finest i vannet fra 22 knop og oppover, men da går det også grusomt mye fuel. Dermed tenker jeg at dersom du klarer en marsjfart på 18-19 knop, så er det OK. Det tror jeg du klarer med begge disse alternativene. Marsjfart under dette lager jo veldig mye bølger da....

Er den større da? Yanmar sine 340hk henger vel igjen som aksel hk fra hk avgiftens tid, og er vel oppgitt til 380 hk andre steder. Om det er D6 370, så er vel den på 5,5liter, mot Yanmar sin 5,8liter. Den 340hk til Yanmar er ingen smågutt.

Jeg tænker også at det større motor des bedre. Jeg har også kun hørt at Yanmar er billigere at servicere end VP. Men at specielt Tamd 63P skulle være rigtigt godt bygget.

Med hensyn til Yanmar 340 har jeg læst at den amerikanske version bliver opgivet med 350 HK. 

Jeg tænker ikke at jeg vil marche med mere end 18-20 knob. Men det er altid godt at kunne få lidt mere fart på.

Tak for jeres input!! Mega fedt med et godt båt forum :)

• 3 måneder senere...

Hvilken prisklasse hadde du tenkt deg ? Jeg har den gamle båten til Roaldbj. som er et tidligere ikon  her på BP. Kan vurdere å selge denne hvis prisen er akseptabel. Det er en 2000 mod. med 340(369) hk Yanmar hvor aksling er trukket ut og med midtkabin. Hele båten er i tillegg fullisolert mot støy også mot skrog.  I stedet for bad i akterkabin er det to køyer og kombinert bobbelseng/salong slik at evt. beøkende har sitt eget enten det er barn eller andre. Kjøpte den av Roal i 2006.

Mvh.

Glenn

Redigert av glek (see edit history)
glek skrev for 18 timer siden:

Hvilken prisklasse hadde du tenkt deg ? Jeg har den gamle båten til Roaldbj. som er et tidligere ikon  her på BP. Kan vurdere å selge denne hvis prisen er akseptabel. Det er en 2000 mod. med 340(369) hk Yanmar hvor aksling er trukket ut og med midtkabin. Hele båten er i tillegg fullisolert mot støy også mot skrog.  I stedet for bad i akterkabin er det to køyer og kombinert bobbelseng/salong slik at evt. beøkende har sitt eget enten det er barn eller andre. Kjøpte den av Roal i 2006.

Mvh.

Glenn

Har sendt deg en pm :)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...