Lazyjack Startet 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2019 Finnes det en måte å finne ut hva slag frostvæske som er på motor, dvs. om det er Etylen eller Propylen-basert? Disse skal som kjent ikke blandes. Den jeg har på i dag er blå av farge. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Jeg vet ikke hva slags kjølevæske jeg har på min nye motor heller (D1-30), men volvo skriver at en skal spyle gjennom med vann ved skifte av kjølevæske, så da bør det ikke spille noen rolle hva som var på fra før? Jeg tenker å bruke denne: https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter Kylvätska. Avtappning Anslut en slang till motornblockets avtappningskran (1) och en till värmeväxlarens avtappningskran (2). Ta bort påfyllningslocket på värmeväxlaren så rinner kylvätskan ut snabbare. Öppna avtappningskranen (1) och avtappningskranen (2) och tappa av all kylvätska. Innan ny kylvätska fylls på skall värmeväxlaren rengöras enligt följande stycke. OBS! Lämna den gamla kylvätskan till en miljöstation för destruktion Värmeväxlare. Rengöring Kylprestandan kan successivt försämras genom att avlagringar bildas i värmeväxlaren. Renspolning skall därför göras i samband med byte av kylvätska. 1. Tappa av kylvätskan enligt föregående stycke. 2. Stick ner en slang i påfyllningsröret (3) på värmeväxlaren. Spola med färskvatten tills vattnet som rinner ut ur avtappningskranen och motorblocket är rent. Låt allt vatten rinna ut. 3. Stäng avtappningskranen och avtappningspluggen. Fyll på med ny kylvätska till rätt nivå. Sätt på påfyllningslocket. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Takk for Info @shipahoy. Jeg hadde tenkt å bare etterfylle men da kjører jeg like godt en hel skylling og bytter væske. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Jeg mener det er rød kjølevæske på min "nye" D2-40 som er fra 2012. Om den er av silikatfri type vet jeg lite om. Den er imidlertid ganske sikkert original fra VP da motor var ny. Tenker å bytte til våren; kjøre en runde med ferskvann, deretter et par turer med Systemrens, en skyllerunde igjen og så ny kjølevæske med rett farge, hva nå det er i 2020.. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Dette står i manualen fra 2012: Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2019 Lazyjack skrev for 11 timer siden: Finnes det en måte å finne ut hva slag frostvæske som er på motor, dvs. om det er Etylen eller Propylen-basert? Disse skal som kjent ikke blandes. Den jeg har på i dag er blå av farge. Jeg har ikke sett noen selger Propylen basert blå frostvæske før men for alt jeg vet finnes kanskje det også. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 22 hours ago, shipahoy said: Jeg tenker å bruke denne: https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter -"Grønn G48" inneholder IKKE Nitrit, amin eller fosfat. -Frostvæske "Grønn G48 4 Liter" - som tenkes benyttet og som har et skiftintervall på 4 år, høres fornuftig ut også prismessig. -Med et motorvolum på ferskvannskretsen på ca. 16 liter. Med et blandingsforhold på f.eks. 37,5% - dvs. 10 l vann + 6 l frostveske, utgjør dette akkurat 1,5 kanner a 4 liter av denne G48-frostvæsken. -På min D6-435 motor har jeg så langt benyttet VPs anbefalte grønne, som altså inneholder GLYKOL. På denne VPs anbefalte er skiftintervallet på bare 2 år. SPØRSMÅL: 1) Kan VPs anbefalte grønne, som altså inneholder GLYKOL, blandes med ovennevnte "G48"? 2) I tilfelle ja på ovennevnte spørsmål er det ikke tvingende nødvendig med vann-gjennomspylinger, før skifte til Grønn G48? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 (redigert) jma001 skrev 40 minutter siden: -Med et motorvolum på ferskvannskretsen på ca. 16 liter. Med et blandingsforhold på f.eks. 37,5% - dvs. 10 l vann + 6 l frostveske, utgjør dette akkurat 1,5 kanner a 4 liter av denne G48-frostvæsken. Husk å medregne væskevolumet i kretsen til varmtvannsbereder, eventuelt andre varmesystemer, som går via ferskvannskjølingen. Det kan fort bli noen liter ekstra hvis det er litt avstand til motor. VP D2-40 -motoren alene skal ha 6,4 liter kjølevæske. Så kommer slanger til/fra bereder, m.m. i tillegg. Redigert 25.Oktober.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 -På min D6-435 motor har jeg så langt benyttet VPs anbefalte grønne, som altså inneholder GLYKOL. På denne VPs anbefalte er skiftintervallet på bare 2 år. Jeg tenker å bruke denne: https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter SPØRSMÅL: 1) Kan VPs anbefalte grønne, som altså inneholder GLYKOL, blandes med ovennevnte "G48"? 2) I tilfelle ja på ovennevnte spørsmål er det ikke tvingende nødvendig med vann-gjennomspylinger, før skifte til Grønn G48? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Valvoline har kommet med en frostvæske som er blandbar med ALT av frostvæsker på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 (redigert) jerognal skrev 1 time siden: Valvoline har kommet med en frostvæske som er blandbar med ALT av frostvæsker på markedet. Koster sikkert flere skjorter. Redigert 25.Oktober.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Koster sikkert flere skjorter. ... og hvorfor blande? Kjølevæske mister korrosjonshemmende egenskaper etter få år, så det er aldri feil å bytte. Tapp ut den gamle kjølevæsken, fyll opp med ferskvann og kjør motor en times tid. Ha gjerne i 10-20% Systemsrens. Hvis du har brukt Systemrens bør du ta en ny skyllerunde med rent vann. Nå er motoren klar for ny kjølevæske med valgfri farge. Jeg har kjørt dette løpet ca hvert fjerde-femte år med alle motorer. Jeg blir like overrasket hver gang hvor mye rask som oppstår i et lukket kjølesystem. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 -På min D6-435 motor har jeg så langt benyttet VPs anbefalte grønne, som altså inneholder GLYKOL. På denne VPs anbefalte er skiftintervallet på bare 2 år. Jeg tenker å bruke denne: https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter SPØRSMÅL: 1) Kan VPs anbefalte grønne, som altså inneholder GLYKOL, blandes med ovennevnte "G48"? 2) I tilfelle ja på ovennevnte spørsmål er det ikke tvingende nødvendig med vann-gjennomspylinger, før skifte til Grønn G48? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 (redigert) jerognal skrev for 4 timer siden: Valvoline har kommet med en frostvæske som er blandbar med ALT av frostvæsker på markedet. Da er det bare å ønske de velkommen etter. Har brukt Peak Global Lifetime kjølevæske i mange år som har den egenskapen i tillegg til noen andre "morsomheter" Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant er en helt unik glykol med patentert avansert teknologi som gir maksimal beskyttelse til bilen under hele dens livstid. Den passer til alle bilmerker og den kan fylles på [top-off] uten å endre fargen på kjølevæsken i det aktuelle kjøretøyet. Motvirker effektivt galviske strømmer. Uansett om kjøretøyet er orginalfyllt med blå, grønn, oransje, gul eller rød kjølevæske så kan Peak brukes både til å toppfylle eller byttes ut helt. Når kjølevæsken helt og holdent byttes ut til Peak Global Life Time holder den hele kjølesystemets livstid uten bytte For egen regning kan jeg legge til at bor man på Nordpolen er dette frostvæsken man skal bruke da i 70/30 blanding gir -64 grader Vanlig frostvæske flater ut ved rundt -40 grader og begynner da å gå nedover igjen ved sterkere blandinger, Den har også ett kokepunkt på 135 grader for de av oss som ikke har syrebehandlet varmeveksleren siden vi gikk i kne bukser Redigert 25.Oktober.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 (redigert) Lazyjack skrev for 3 timer siden: Koster sikkert flere skjorter. Peak Global Lifetime koster ca kr 400 for ca 4 liter over disk på den lokale bildelepusheren. Kan sikkert få en skjorte eller flere for det beløpet eller mange kg frostvæske på BT men er ikke spesielt opptatt av skjorter eller kjøpe billigst mulig frostvæske som er oppgitt i kg. Redigert 25.Oktober.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 25.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2019 pipe skrev 6 minutter siden: Peak Global Lifetime koster ca kr 400 for ca 4 liter over disk på den lokale bildelepusheren ...kr 120,- for en liter konsentrat på Mekonomen. Kjøpte nettopp en for topping på en MC før vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.