Jump to content

Mindre båt til neste år?

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har en stor snekke som jeg ikke får brukt så mye som jeg ønsker. Litt av grunnen til dette er at jeg har flytte slik at jeg har nesten en halvtime kjøring til båten. Båten ligger også forholdsvis nært sentrum,  og siden det er snekke tar det derfor noe tid å komme seg ut i fjorden slik at man kan fiske og bade. Når jeg kjøpte båten hadde jeg og min samboer store planer om å dra på tur og overnatte i den. Hun ble fort lei, så nå er det jeg som er stuck med alt. Hun blir av og til med på tur når det er sommer og fint, men det er mest jeg som bruker den. Jeg tror at jeg vil bruke båten mer dersom jeg har en litt mindre båt. Da vil jeg kunne ta meg en tur på fjorden uten å bruke for lang tid. Det blir muligens også mindre vedlikehold på en nyere daycruiser med utenbords motor. Jeg har egentlig lyst til å kunne bruke båten hele året. Med båten jeg har nå er det litt vanskelig siden den er såpass gammel og det er flere ting jeg må ta hensyn til om den ligger ute. Tror dere jeg vil angre på å gå ned i størrelse og kjøpe en kjappere og nyere båt? Jeg vil gjerne ha en DC som jeg kan overnatte i hvis muligheten byr seg, men den skal i hovedsak være til dagsturer og fiske. 

Jeg vil si det spørs litt på hva du har, og hva du evt skal ha. Men det er klart at hvis du er avhengig av å komme fort ut, for å bruke båten, vil det være mere riktig med mindre og raskere båt. Lettere å utnytte ettermiddagene da. Men det er ikke sikkert du må opp i så stor fart heller, og da kan du finne mye båt for pengene i halvplanersegmentet. Stor opplevd forskjell på 6-7 knop, og 16-20kn. Ikke helt sikker på hvordan jeg skal sette ord på det, men en større og stabilere båt, synes jeg gir en annen ro og trivsel på vannet. Tenker da på når man ligger og fisker, og går rundt i en stødig båt med kaffekoppen i hånda. Eller tøffer avgårde en fin dag, eller dorger, og sklir avsted på autopilot og kan spise og drikke kaffe underveis. Tror dc skal opp i en god størrelse for å matche dette, og er heller ikke så retningsstabile på lav fart. Men det spørs jo hva du har fra før også. Om du ser for deg vinterbruk i særlig grad, ville jeg sett mere mot pilothouse segmentet, i stedet for kalesjebåt hvertfall. De fine vinterdagene blir mye bedre i med varmt styrehus man kan lukke. 

Når det gjelder båt er det vanskelig å få både i pose og sekk.

Men det er liten vits i å ha en båt du ikke får brukt når du vil bruke den, og ikke får brukt den til det du vil bruke den til.

Du vil ikke angre på å bytte til en båt som dekker det behovet du har bedre enn den du har nå.

Og ja, som Gullfisk sier, et varmt styrehus du kan lukke, utvider sesongen betraktelig.

Vil du ha det enkelt, så hold deg borte fra alt som heter pressenning.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Hørtes ut som min historie. Gikk ned 23 fot (til en Uttern 18). Båten blir mye mer brukt nå, så får vi heller dra hjem å sove. 

Fire ferdige tau i båsen, mye raskere å dra ut og inn uten å måtte ha masse prosedyrer. Barna synes det er supert "man drar ikke ut og fisker med 8 tonn".

Gikk omtrent samme vei for 10 år siden. Fra saktegående trebåt til 21 fot daycruiser.

Båt blir mer brukt, særlig på ettermiddager mitt i uken.

Kan overnatte, men har bare gjort det en gang. 

Angrer ikke på skiftet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Guest Balder..

Merry Fisher er kjempefin, men tror Antares 6 er bedre egnet hvis det skal overnattes en gang i blant.

Baugprofilen er endret på Antares 6, har fått helt nytt skrog, skroget i baugen buer utover over vannlinje i steden for innover, dette gjør att Antares 6 har veldig god plass innvendig i baugen, små voksne kan ligge tilnærmet rett på tvers av båt fremst i baugen.

Den har sjøvannstoalett, liten vask med plass for minikjøkken for enkel matlaging er det også funnet plass til, den har mange lagerrom inne i båt og veldig mye plass under luken på dekket bak.

Jeg liker de store badeplattformene bak...til mitt bruk som fisker er de perfekt å sette bla linestampene på.

En fiskekum med avløp er det også.

For meg den perfekte fiske/dorgebåten.

Skal nå bruke vinteren på å tilpasse den perfekt til mitt bruk.

Båt som er verd å ta med i vurderingen.

Kjøper du før årsskifte kan du spare mye, det er nå høst/vinterpris på de som er igjen, det er etter det jeg har forstått ventet en prisoppgsng på 8%+ i 2020 pga svak NOK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...