Marius Engel Startet 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2019 Jeg har en robåt jeg bruker til fisking, med en 6-hk påhengs jeg bruker ved behov. Jeg har lyst å sette line, og jeg så en film av en kar som setter 600 meter line fra en liten jolle, og trekker den for hånd. Han sleper ut hele linen på sjøen og lar den dale til bunns. Mens den daler ned virker trolig blåsen som ett drivanker og strekker linen ut. Når denne skal trekkes tar han å knyter vaket i båten, kjører opp linen til overflaten og trekker inn linen med masse fisk. Å trekke opp en så lang line fra 300 meters dyp for hånd hadde vert en stor utfordring med lodd i endene. Han er 92 år gammel på videoen. Jeg er litt usikker på hvordan han kjører opp linen, men jeg tipper han han kjører båten samme retning som da han satt linen? Noen som har forsøkt lignende metode? Jeg tenker å begynne med en mye kortere line til å begynne med, kanskje 30 kroker på 50-200 meters dyp, og se hvordan det fungerer Spol til 2 minutter for å se hvordan han setter linen: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Monrad er kongen :-) Tydelig at han kjører opp linen, altså kjører den opp til overflaten. Det vi fisket som guttunger var det ikke dypere enn 30 meter. Hos oss var 'oppkjøringsteknikken' ukjent. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Å dra opp en line for hand med så mye sprell levende fisk fra 300 m er nesten umulig. Det som skjer når han kjører opp lina i full fart er at fisken får "dykkersyke" og de er omtrent livløse når de kommer opp. Redigert 26.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marius Engel Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Men går det bra å sette liner, også de som er mindre enn dette, uten lodd? Virker så greit å få de opp uten lodd på denne måten. Redigert 26.Oktober.2019 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Det fungerer åpenbart, men det forutsetter nok en viss mengde synkeline på bunnen. Med flyteline, derimot, kan det nok by på utfordringer å finne igjen bruket. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 ozo skrev 1 time siden: Det fungerer åpenbart, men det forutsetter nok en viss mengde synkeline på bunnen. Med flyteline, derimot, kan det nok by på utfordringer å finne igjen bruket. Jeg tror vanlig grønt og hvitt linetau er synketau. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 26.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2019 Potensielt mye vase uten lodd, og fisken stikker av med bruket. Bare ikke bruk for tunge lodd, og ha vabein på rekka så drar du det fint for hånd. Tok nettop 5kg lodd og 10 krepseteiner i lenk fra 120m for hånd. Teiner veier mer enn kroker med eller uten fisk. Tungt er det, men bare ta seg tida. :) Kjører du opp lina er vel en mulighet å ha en stor blåse med tau gjennom en garnring eller noe glatt, og kjør full gass. Motstanden blåsa har i vannet vil bremse såpass at du får kjørt opp bruket. Kan brukes til anker også. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Timmeeh skrev for 11 timer siden: Kjører du opp lina er vel en mulighet å ha en stor blåse med tau gjennom en garnring eller noe glatt, og kjør full gass. Motstanden blåsa har i vannet vil bremse såpass at du får kjørt opp bruket. Kan brukes til anker også. Full gass er nok veldig dumt, for da rykker du av fisken, med mindre det bare er brosme du fisker. Den svelger ongelen så lang at den nesten kommer ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Lett å bli tatt for ordrett her men ser poenget. Med en 6hk så er det vel begrenset hvilke krefter som er i sving. Og kjører du for sakte så drar du jo bare blåsa med deg. Men ja, det er lov å prøve seg frem :) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Timmeeh skrev for 12 timer siden: Potensielt mye vase uten lodd, og fisken stikker av med bruket. Bare ikke bruk for tunge lodd, og ha vabein på rekka så drar du det fint for hånd. Tok nettop 5kg lodd og 10 krepseteiner i lenk fra 120m for hånd. Teiner veier mer enn kroker med eller uten fisk. Tungt er det, men bare ta seg tida. :) Kjører du opp lina er vel en mulighet å ha en stor blåse med tau gjennom en garnring eller noe glatt, og kjør full gass. Motstanden blåsa har i vannet vil bremse såpass at du får kjørt opp bruket. Kan brukes til anker også. Ok, det er vel bare å komme i gang og prøve seg fram litt :) Jeg har lodd på ca 3 kilo, brusflasker fyllt med betong. Er det nok med ett slikt i hver ende, og fra ene blåsen ett langt synketau til ett vak? Sånn jeg har forstått man setter linen er: Metode 1: 1: Slipp ned enden på linen med ett lite lodd. (Eller bør man ha dregg? 2: Når linen treffer bunn, så kjører du ut andre enden på linen, og hiver loddet uti når du kommer så langt. I dette loddet er det festet ett langt synketau med en blåse på. 3: bruk blåsetauet til å løfte siste lodde litt, og strekke ut linen før du slipper ut blåsen. Metode 2: 1: Fest ett tau i land. Ønsker du at linen begynner omkring hundre meter fra land, så må dette tauet være omkring hundre meter eller litt mer. Her fester du linen med kroker. 2: kjør ut tauet og linen. 3: når du kommer til slutten på linen hiver du uti loddet, her trengs ingen blåse? Når lodde synker vil linen ligge ganske rett, og stramt nok. riktig? :) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Ja det høres greit ut det. Er lina kort holder det med en oppstø. Er den lang så ville jeg brukt blåse i begge ender. Hvor tunge lodd du trenger avhenger av strøm og værforhold, og om det passer seg å sette fra land kan du gjøre det. Jeg bruker ofte steiner på 5kg ca. Siden du er fersk med line er det nok lurt å prøvesette noen ganger på grunnere vann, før du hiver deg på dypet. Mindre påstand, lettere alt egentlig. Du må bare finne en metode som passer deg og din båt. Og er man alene må man tenke annerledes enn om man har hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Flott. Min far har noe liner han ikke bruker, jeg kan høre om jeg kan låne av han for å prøve meg litt fram, til jeg finner ut av hvilke type line jeg kunne tenkt leg å bruke selv. Noen anbefalinger til line og kroktyper/størrelser til fiske etter torsk lange og brosme? Jeg har områder på 50-70 meter, og omkring 200 meters dybde jeg tenker å prøve etterhvert. Jeg fisker en del med Snik i området Askøy vest, og er plaget med at jeg får endel Hågjel... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 8/0 er vel en grei størrelse i J krok. Men 13/0 sirkelkrok er jo en fin allrounder. Kan brukes til kveite også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.