Jump to content

Edit History

ivar

ivar

Hakkannen skrev for 4 timer siden:

For enda større svingeffekt er det en fordel om roret har en profil, som profilen til en symmetrisk flyvinge.

 

Mener å ha lest noe BP-Ingar skrev her for noen år siden , et profilert ror vil kunne i markant bedre styreeffekt framfor et helt flatt ror.

Og siden trådstarter skriver at styreefekten er bra i lav fart men ikke i høy, så mistenker jeg det oppstår endel turbulens/strømvirvler på rorets "bakside" som virker negativt på styreefekten

http://www.stirling.saradioyachting.org.au/Sailing_Hints/rudder.htm

ivar

ivar

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

For enda større svingeffekt er det en fordel om roret har en profil, som profilen til en symmetrisk flyvinge.

 

Mener å ha lest noe BP-Ingar skrev her for noen år siden , et profilert ror vil kunne i markant bedre styreeffekt framfor et helt flatt ror.

Og siden trådstarter skriver at styreefekten er bra i lav fart men ikke i høy, så mistenker jeg det oppstår endel turbulens/strømvirvler på rorets "bakside" 



×
×
  • Create New...