nordan family 27 Startet 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2019 Kjøpte meg nylig en Bella 441R (liten skjærgårdsjeep) med 30 hk Mercury 4 takt fra 2012. Tidligere eier har vært borti noe med propellen, så jeg lurte på å bytte den. Men skal jeg gå for en identisk 3 blads, eller en 4 blads? Jeg har ikke kjørt båten mer enn 50 meter til opplagsrampa, så jeg har ikke erfaring med dagens kombinasjon. Jeg antar motoren er absolutt i minste laget på alle måter - både i forhold til å løfte i plan med last, og i forhold til toppfart. I Mercury brosjyren står det at jeg vil gå raskere i plan, men vil miste toppfart med 4 blad vs 3 blad. Det står også at jeg vil ha litt å vinne på cruising-turtall. Så det er fristende å prøve det, men er i tvil. Noen mer erfaring med slikt bytte? Går man i så fall på en med samme størrelse og stigning? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Ville personlig bare gått for en 3 blads propell her. Tviler på at du vil merke noe, eller oppnå noe veldig, ved å bytte til en 4 blads på denne typen båt/størrelse. En 4 blads er sikkert noe dyrere også i innkjøp, kontra en 3 blads vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Jeg tror at forskjellen mellom 3 og 4 blader på denne båten blir ganske liten, muligens en anelse bedre planingsegenskaper med 4 blader, men tror jeg ville valgt 3 blader. Du er inne på at motoren er i minste laget, og derfor er det ekstra viktig å finne en propell som gir max anbefalt turtall på wot (full gass). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Som Morten sier, mye viktigere å få korrekt stigning som lar motoren arbeide innenfor optimalt turtallsområde. Merc 2012 F30 - er det den som deler motorblokk med Yamaha F30/F40 , 3 syl 747cc? Hadde selv en Bella 440R, først med en 35hk 2T 3syl Johnson endeavour. en slapp sak. Byttet til en yamaha F40 og den funka fint på båten , mye sterkere når båten skulle i plan. Toppet på 30-31 knop. En 30hk på samme blokk og med riktig propell bør ha ca like mye krefter når båten skal i plan men noen knop mindre toppfart, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordan family 27 Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Tror den deler blokk med 25 hesteren og er 500ognoen ccm. Entydig svar på dette med 3 blader Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 da blir det nok litt spedt med krefter mistenker jeg, ja. Ser båten oppgis til å veie 400 kg.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nordan family 27 Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Ja - derfor jeg var litt spent på dette med 4 blader opp i plan. Men jeg går vel da for 3 blader igjen. Noen steder det lønner seg å bestille fra? Ser den originale har litt merkelig spec så jeg tror kanskje det blir en original igjen (?). Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Kjøp deg en stålpropell. Gå ned en tomme i stigning ifht orginal og litt opp i diameter. Da får du mer aks og det trenger du med en 500 ccm 30 hk. Er vel litt i underkant den motoren. 40-50 hk og mye mer kubikk hadde vært løsningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Kjøp original alu propell, kanskje fra Ravns Garage, har ok priser. Jeg ville i utgangspunktet ikke vurdert stålpropell på denne båten med 30hk, men kanskje med 50-60hk på.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.