Kjettingkasse
Ja det synes jeg også Hulda. Og takk Fiskeglad. Så ikke innlegget ditt før nå. Giret mitt virker ikke spesielt varmt under kjøring, men hvem vet.
For å oppsummere litt til glede for nye lesere
Skylte gjennom girkassa noen ganger i går. Det jeg altså ikke skjønner er følgende:
1:Etter å ha kjørt med den nye ATF olja er det ikke antydning til skum eller lys farge på olja. Dette kan selvfølgelig skyldes at lekkasjen i kjøleren er så liten at det ikke rekker å samle seg noe særlig vann i giret i løpet av de 15-20 minuttene jeg kjørte etter oljeskift.
2: Det første avtappet jeg gjorde i går samlet jeg opp i en klar flaske for å se om vann og olje vile skille seg når det fikk stå over natten. Det er det ikke antydning til i det hele tatt.
3: Når jeg sjekket girolja på båten før jeg nå skiftet den var den bare skummende og lys etter at motoren hadde blitt kjørt. Etter å ha en hvilt en stund (usikker på hvor lang tid det tar, sjekket etter noen timer) ble olja på peilepinnen normal igjen. Dette rimer jo ikke med at olje og vann ikke skiller seg.
Jeg har tidligere alltid sjekket olja før jeg har kjørt ut og ikke etter. Kan det være at det ikke dreier seg om vann i olja i det hele tatt, men at det for eksempel har blitt blandet ATF og motorolje der tidligere som sammen skummer? Eller at det kanskje har blitt benyttet en helt feil olje? Man kan jo bruke noen singelgrade motoroljer på dette giret, men ikke multigrade. Vil en feil her kunne gi en slik effekt?
Alternativt at olja har blitt for varm slik Fiskeglad opplevde, men jeg skjønner ikke hvorfor den skulle ha blitt det. Jeg tøffer nesten alltid avgårde på halv fart så belastningen er ikke spesielt høy.