Jump to content

Vann i girolje Borg Warner gir - Ford Sabb 2704 innenbordsmotor


Kjettingkasse

Recommended Posts

Hei.

 

Etter en aldeles fortreffelig høsttur pakket jeg sammen tingene i båten og tok en kjapp titt på motorolje og girolje slik jeg pleier.

Motoroljen var fin, men giroljen var lys kremete beige og altså tydelig blandet med vann. Har jeg rett i at den eneste måten vann kan komme inn i gearolja på i en slik konfigurasjon med innenbordsmotor og propell er via oljekjøleren til giret? Eller finnes det andre muligheter?

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post

Hei og takk for gode råd.

Tappet ut, fylte på nytt. Kjørte en kort runde og gjentok dette 3 ganger.

Olja ser fin ut nå, men er det lekkasje i oljekjøler så kommer det jo tilbake. 

Men før jeg bytter oljekjøler: olja så helt fin ut når den hadde stått noen timer og det virker ikke som om det jeg har tappet ut skiller seg heller. Første oljebytte har stått i en gjennomsiktig flaske noen timer nå.

 

Giret kan bruke både motorolje og ATF olje og jeg lurer på om tidligere eier kan ha blandet dette selv om det ikke skal gjøres. Kan det gi slike symtomer når man akkurat har kjørt båten? Altså lys farge og skummende?

Hadde det vært vann burde det vel vært noen rester av majones noe sted og det er det ikke antydning til i det hele tatt. Ikke i oljekjøler heller så vidt jeg kan se.

Link to post
husky dane 85 skrev 9 minutter siden:

På dei Borg Warner gira som eg har hatt skulle da vera ATF olje,sjekk dette med datablad på giret

 

Ja det står det på mitt også (71C), men det står også at hvis det brukes på motorer som ikke gir mer enn 3000 omdreininger så kan det også brukes singelgrade motorolje. Etter tykkelsen på det som var der lurer jeg på om det er det som var på giret. Jeg skifter til ATF Dexron III.

Link to post

Takker. Da ser jeg hvordan flasken ser ut i morgen.

Det beste er kanskje å få den trykktestet ett eller annet sted for å være sikker. Noen som driver med radiatorer gjør vel slikt. For å sjekke om ferskvannstanken min var tett laget jeg til et lite oppsett med en sykkelslange og blåste via en sykkelpumpe inn ganske mye luft for å se. Var like mye trykk i sykkelslangen noen timer etter så den var tett og fin. Kreves kanskje høyere trykk for å teste en oljekjøler?

Link to post

Ja det synes jeg også Hulda. Og takk Fiskeglad. Så ikke innlegget ditt før nå. Giret mitt virker ikke spesielt varmt under kjøring, men hvem vet.

For å oppsummere litt til glede for nye lesere:smiley:

 

Skylte gjennom girkassa noen ganger i går. Det jeg altså ikke skjønner er følgende:

 

1:Etter å ha kjørt med den nye ATF olja er det ikke antydning til skum eller lys farge på olja. Dette kan selvfølgelig skyldes at lekkasjen i kjøleren er så liten at det ikke rekker å samle seg noe særlig vann i giret i løpet av de 15-20 minuttene jeg kjørte etter oljeskift.

 

2: Det første avtappet jeg gjorde i går samlet jeg opp i en klar  flaske for å se om vann og olje vile skille seg når det fikk stå over natten. Det er det ikke antydning til i det hele tatt.

 

3: Når jeg sjekket girolja på båten før jeg nå skiftet den var den bare skummende og lys etter at motoren hadde blitt kjørt. Etter å ha en hvilt en stund (usikker på hvor lang tid det tar, sjekket etter noen timer) ble olja på peilepinnen normal igjen. Dette rimer jo ikke med at olje og vann ikke skiller seg.

 

Jeg har tidligere alltid sjekket olja før jeg har kjørt ut og ikke etter.  Kan det være at det ikke dreier seg om vann i olja i det hele tatt, men at det for eksempel har blitt blandet ATF og motorolje der tidligere som sammen skummer? Eller at det kanskje har blitt benyttet en helt feil olje? Man kan jo bruke noen singelgrade motoroljer på dette giret, men ikke multigrade. Vil en feil her kunne gi en slik effekt?

Alternativt at olja har blitt for varm slik Fiskeglad opplevde, men jeg skjønner ikke hvorfor den skulle ha blitt det. Jeg tøffer nesten alltid avgårde på halv fart så belastningen er ikke spesielt høy.

 

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post

Hørte med KD-Trading og sendte de en mail med beskrivelse av symptomene. De syntes det hørtes ut som om oljekjøleren var ok og sa at det kunne ha samlet seg kondens i girkassa. 

Trykktester kjøleren for sikkerhets skyld tenker jeg. Hørte med Radiatorservice AS og de kunne gjøre dette for 300 kroner.

 

Personlig sitter jeg med samme følelse som deg Fiskeglad. Ser absolutt ikke ut som ATF olje. Virker tykkere også.

 

Hulda: ja kassa er jo absoltt ikke ny, men har fungert upåklagelig og skifter og gjør det den skal uten noe tull. Vet ikke hvordan man merker sluring på disse kassene, men motoren spinner aldri opp ved gasspådrag slik jeg forestiller meg at det ville gjort hvis noe slurer.

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...