Kjettingkasse Startet 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2019 (redigert) Hei. Etter en aldeles fortreffelig høsttur pakket jeg sammen tingene i båten og tok en kjapp titt på motorolje og girolje slik jeg pleier. Motoroljen var fin, men giroljen var lys kremete beige og altså tydelig blandet med vann. Har jeg rett i at den eneste måten vann kan komme inn i gearolja på i en slik konfigurasjon med innenbordsmotor og propell er via oljekjøleren til giret? Eller finnes det andre muligheter? Redigert 27.Oktober.2019 av Kjettingkasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Tipper oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Støttes. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjettingkasse Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Takk. Hva er best måte å rense den på? Den skal vel ha Dexron II eller III, men før det bør all majonesen ut. Tenkte å koble sammen slangen til og fra oljekjøleren slik at olja/rensemiddel kan sirkulere i girkassa uten oljekjøler i korte perioder. Men hva bør girkassa renses med? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Til dette har jeg brukt diesel Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 BØstrøm skrev for 1 time siden: Til dette har jeg brukt diesel NÅR motoren går?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Hydraulikkpumpen i kassa er koblet direkte til veiva på motoren. Jeg ville heller tatt noen runder med anbefalt olje og pumpet ut inntil majonesen var fjernet. Eventuelt om kassen har dreneringsplugg, tapp ut. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 HPH. Hør på hulda. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kjettingkasse Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Hei og takk for gode råd. Tappet ut, fylte på nytt. Kjørte en kort runde og gjentok dette 3 ganger. Olja ser fin ut nå, men er det lekkasje i oljekjøler så kommer det jo tilbake. Men før jeg bytter oljekjøler: olja så helt fin ut når den hadde stått noen timer og det virker ikke som om det jeg har tappet ut skiller seg heller. Første oljebytte har stått i en gjennomsiktig flaske noen timer nå. Giret kan bruke både motorolje og ATF olje og jeg lurer på om tidligere eier kan ha blandet dette selv om det ikke skal gjøres. Kan det gi slike symtomer når man akkurat har kjørt båten? Altså lys farge og skummende? Hadde det vært vann burde det vel vært noen rester av majones noe sted og det er det ikke antydning til i det hele tatt. Ikke i oljekjøler heller så vidt jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 På dei Borg Warner gira som eg har hatt skulle da vera ATF olje,sjekk dette med datablad på giret Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 husky dane 85 skrev 9 minutter siden: På dei Borg Warner gira som eg har hatt skulle da vera ATF olje,sjekk dette med datablad på giret Ja det står det på mitt også (71C), men det står også at hvis det brukes på motorer som ikke gir mer enn 3000 omdreininger så kan det også brukes singelgrade motorolje. Etter tykkelsen på det som var der lurer jeg på om det er det som var på giret. Jeg skifter til ATF Dexron III. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 71C og 72C kjører utmerket på Dexeron III. Merk at oljen skal peiles omgående etter at motoren er stanset, før oljen renner tilbake fra kjøler og slanger. Om oljen skummer så mye at det blir majones, kan det tyde på feil vidkositet og/eller at kassen har for høyt oljenivå. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Takk Hulda. Er det slik at ATF olje også vil skille seg tydelig stående stille i en flaske hvis det er vann i olja slik som det pleier på vanlig motorolje? Og hvis så er tilfellet: kan jeg da gå ut fra at noe annet er feilen (feks miks av forskjellige typer olje) hvis den ikke skiller seg? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 ATF vil skille seg fra vann på vanlig måte. Vanskelig å ha noen formening om det. Oljer vil vanligvis blande seg. Vann og oljer vil normalt ikke blande seg. Dog, det går an å få en viss mengde vann til blande seg (dispergere). Ble brukt for å gjøre hydraulikkoljer mindre brannfarlige på 70-tallet, blant annet (Century Oils). Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Takker. Da ser jeg hvordan flasken ser ut i morgen. Det beste er kanskje å få den trykktestet ett eller annet sted for å være sikker. Noen som driver med radiatorer gjør vel slikt. For å sjekke om ferskvannstanken min var tett laget jeg til et lite oppsett med en sykkelslange og blåste via en sykkelpumpe inn ganske mye luft for å se. Var like mye trykk i sykkelslangen noen timer etter så den var tett og fin. Kreves kanskje høyere trykk for å teste en oljekjøler? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Nei, holder med et lavt overtrykk. Problemet kan være relatert til temperatur. Altså tett ved romtemperatur, lekk ved 60 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskeglad Svart 28.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Har samme kasse, fikk og problem med kremete olje. Problemet var at kassa hadde blitt varm (fikset), og varmen hadde tatt knekken på antiskum middelet i atf oljen. Byttet olje ingen problemer etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Ser den. Jeg får se hva flaska med olje forteller i morgen. Har den skilt seg så er saken klar. Hvis ikke er det vel kanskje en proff trykktest som gjelder. Takk for all hjelp så langt Hulda og dere andre. Holder dere oppdatert og kommer garantert med flere spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Da har flaska med olje stått natta over og ikke antydning til at den skiller seg. Finnes det noen annen test man kan gjøre selv som avslører saltvann i olje? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Nei, utfellingstesten er OK. Fargen ser ut som gammel motorolje? Redigert 29.Oktober.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Ja det synes jeg også Hulda. Og takk Fiskeglad. Så ikke innlegget ditt før nå. Giret mitt virker ikke spesielt varmt under kjøring, men hvem vet. For å oppsummere litt til glede for nye lesere Skylte gjennom girkassa noen ganger i går. Det jeg altså ikke skjønner er følgende: 1:Etter å ha kjørt med den nye ATF olja er det ikke antydning til skum eller lys farge på olja. Dette kan selvfølgelig skyldes at lekkasjen i kjøleren er så liten at det ikke rekker å samle seg noe særlig vann i giret i løpet av de 15-20 minuttene jeg kjørte etter oljeskift. 2: Det første avtappet jeg gjorde i går samlet jeg opp i en klar flaske for å se om vann og olje vile skille seg når det fikk stå over natten. Det er det ikke antydning til i det hele tatt. 3: Når jeg sjekket girolja på båten før jeg nå skiftet den var den bare skummende og lys etter at motoren hadde blitt kjørt. Etter å ha en hvilt en stund (usikker på hvor lang tid det tar, sjekket etter noen timer) ble olja på peilepinnen normal igjen. Dette rimer jo ikke med at olje og vann ikke skiller seg. Jeg har tidligere alltid sjekket olja før jeg har kjørt ut og ikke etter. Kan det være at det ikke dreier seg om vann i olja i det hele tatt, men at det for eksempel har blitt blandet ATF og motorolje der tidligere som sammen skummer? Eller at det kanskje har blitt benyttet en helt feil olje? Man kan jo bruke noen singelgrade motoroljer på dette giret, men ikke multigrade. Vil en feil her kunne gi en slik effekt? Alternativt at olja har blitt for varm slik Fiskeglad opplevde, men jeg skjønner ikke hvorfor den skulle ha blitt det. Jeg tøffer nesten alltid avgårde på halv fart så belastningen er ikke spesielt høy. Redigert 29.Oktober.2019 av Kjettingkasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 For en enkel test kan du løsne den fra braketten med de tynne oljeslangene fortsatt på og sette en rørbit mellom for å erstatte kjøleren. Ved å kjøre motor innkoblet i noen minutter vil du (forhåpentligvis)snart se om det kommer antydning til olje ut ende/slangestussene på kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 OK test fra Gudrun. Jeg begynner vel å mistenke at clutchene dine ligger og slurer. Gammel kasse? Sitér dette innlegget Link to post
Fiskeglad Svart 29.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 Holder at atf olja er blitt overopphetet en gang, da fungerer ikke antiskummmiddelet lenger og oljeskift kreves. Men når jeg ser på olja di i flaska, mistenker jeg heller at det er brukt ei lite egnet olje for girkassa, eller blandet oljetyper. Ser ikke ut som atf olje ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Hørte med KD-Trading og sendte de en mail med beskrivelse av symptomene. De syntes det hørtes ut som om oljekjøleren var ok og sa at det kunne ha samlet seg kondens i girkassa. Trykktester kjøleren for sikkerhets skyld tenker jeg. Hørte med Radiatorservice AS og de kunne gjøre dette for 300 kroner. Personlig sitter jeg med samme følelse som deg Fiskeglad. Ser absolutt ikke ut som ATF olje. Virker tykkere også. Hulda: ja kassa er jo absoltt ikke ny, men har fungert upåklagelig og skifter og gjør det den skal uten noe tull. Vet ikke hvordan man merker sluring på disse kassene, men motoren spinner aldri opp ved gasspådrag slik jeg forestiller meg at det ville gjort hvis noe slurer. Redigert 29.Oktober.2019 av Kjettingkasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.