Timmeeh Startet 29.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2019 Har en eldre Hds 5 fra lowrance i båten idag, med en svinger jeg tror må være den under her. Skal prøve å se på plugg og slikt om det står noe sted. Men det er vel ofte disse som følger med? https://www.lowrance.com/lowrance/type/sonar-transducers/hst-wsbl/ Jeg er ganske imponert over loddfunksjonen da, fikk inn dybde på 230m på 200khz. Men skjermen er liten til kombiinstrument. Så jeg vurderer et rent ekkolodd i tillegg til denne. Og bruke hdsen til kart. Da helst et som er kompatibel med svingeren jeg har, så en slipper å bruke for mye penger på en gang. Eksempelvis simrad s2009, funker det med svingeren jeg har idag? Tanken er å kjøpe noe skikkelig jeg kan ta med til neste båt og la hds være igjen i båten, en øien 530. Har sett på elite ti2 også, som er på kampanje i disse hummerdager. Men det blir jo litt dobbelt opp da mtp at det er kart osv på den også. Fulgte med en artig svinger da med mye rare funksjoner, sidescan og hva det ikke var. Dette er ikke noe jeg er veldig interessert i. Jeg vil ha et tradisjonelt ekkolodd, som viser dybde og bunnforhold samt fisk så dypt som mulig. Er åpen for å oppgradere / montere enda en svinger på sikt. Skjønner at for å se fisk på dypere enn 50-60m så må jeg antageligvis ha en relativt dyr svinger. Men sålenge loddet er bra så er mulighetene der. Forsto det slik at både striker serien til garmin og hook fra lowrance ikke var noe særlig til lodd på dypere vann.. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Ved levering er det en liten sølvfarget lapp med informasjon om ekkoloddgiveren som sitter ved støpselet på kabelen: Så er det dessverre endel som ikke helt skjønner hva dette er og fjerner den. Ja, S2009 kan bruke HST-WSBL. Ja, hvis målet er å se etter fisk dypere enn 50-60 (ish) meter bør du opp et hakk fra Striker/ Hook2. Men modellene over (Echomap/ Elite Ti2) gjør en utmerket jobb også på dypere vann. Simrad GO (xse/xsr) er også verdt en kikk i mellomklassen som vi snakker om nå. Redigert 29.Oktober.2019 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Timmeeh Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Var i båten nettop og så ingen lapp, hehe. Men pluggen er blå og lik, og selve svinger en ligner veldig. Riktig, simrad go7 feks ligger jo ca samme prisklasse som s2009 (pluss minus noen tusen). Men vil s2009 være et bedre lodd enn en kombiplotter? Det må jo være en grunn til at den er dyrere og har mindre funksjoner. Er det komponentene som er bedre som gjør den beregnet til yrkesbruk, altså i bruk stort sett hele tiden? Og evt hvilken svinger anbefales sammen med s2009 for å få utnyttet det skikkelig? Er chirp noe man bør ha? Hekk/gjennomgående er samme for meg, får til begge deler. Kjente med hånda på svingeren også, kanskje ikke så rart jeg får mye støy / mister bunn når jeg passerer 7-8 knop. Den er over skrog bunn pittelitt og er ikke vinklet noe fremover. Jeg får se på det når den skal opp neste gang. Fungerer greit i dorgefart. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Jeg har Simrad Go7 og er generelt godt fornøyd med den. Men som multiskjerm sammen med ekkolodd og kartplotter, så er den for liten. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke gikk for 9-tommer. Heldigvis er det enkelt å justere split på den, så jeg kan enkelt velge om jeg vil ha stort ekkolodd eller stort kart. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Ja det er litt derfor jeg ønsker et rent ekkolodd, for det blir ofte smått. 9 toms kan funke, men skal man ha kart og lodd på samme så tror jeg kanskje en 12 tommer er fint. Men da er vi jo oppe i en annen prisklasse. Ser 9 tommerne og er relativt dyre hvis jeg skal bruke det som et rent lodd. Det positive er at jeg får gjerne med en svinger som jeg sikkert hadde klart meg godt med. Det er noe billigere hvis man kjøper sett ja, kontra å kjøpe svinger separat. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Hvorfor ikke gå for en brukt go12xse ? Har sett de blir solgt på finn.no noen ganger for 10 000kr Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Brukt er absolutt et alternativ, har lagret noen søk på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Misforstå meg rett her, jeg er stor fan av S2009 selv. Jeg har dessverre ikke plass på dashen til S2009, for mye vinkel på vindskjermen, hadde jeg hatt den plassen så hadde jeg hatt en S2009 selv. Løsningen med en 9-tommer satt på høykant er i seg selv optimal for 2D-ekkolodd, du får skjermstørrelsen den veien det betyr noe (i høyden) og oppløsning som passer godt til både bruken og størrelsen. Den er kompatibel med Airmars enkeltbånd-chirpgivere (som TM185/ B175/ B75 etc) og har mer enn nok effekt for de dybdene vi snakker om her. I kombinasjon med Lowrance HDS eller Simrad NSS av nogenlunde ny generasjon, med ethernet mellom disse, utveksler de endel data slik at plotteren får dybde, pluss at du kan velge om ekkoloddet skal vises på en eller begge. Du kan også vise ekkolodd på begge, og ha litt ulike innstillinger på hver skjerm der man ønsker å se forskjeller. Siden ebgge også er kompatibel med de samme ekkoloddgiverne for 2D, får du "redundancy" som en bonus. Alt går åt skogen før eller siden, og jeg er en stor fan av systemer i båt som kan brukes om hverandre dersom noe feiler. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Timmeeh Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Jeg er en teknologisk dinosaur å sammenligne med de fleste her vil jeg tro. Så jeg foretrekker det enklest mulig. Mest fordi jeg ikke har kunnskap om alt dette, og at det er for mye å holde seg oppdatert på, slik det ofte er i dataverdenen Går hdsen heden blir den trolig erstattet med en ipad eller noe med kart, ka skje så enkelt som å bruke tlf. sålenge jeg har et skikkelig ekkolodd. Høres ut som jeg får best utnyttelse av s2009, og er veldig enig i at det er mest fornuftig skjerm på den. Sikler litt på sjark også, så det faktum at jeg kan ta med s2009 med videre til neste båt når den tid kommer er jo og en faktor her. Så kan båten selges med hds og hekksvingeren. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 hei. Me har ein NB 750 der ekkoloddet har tatt kvelden ( furuno fvc 585) Svingeren er ein Airmar B 258. Voldafjorden er djup 300-500 m. Me fiskar mest pelagisk, gjerne Storsei på 70-100 m. Me er og ute etter torsken i borgundfjorden på vinteren :) typisk 50-70 meter. Ser no på Simrad S 2009. Er det nokon som har prøvt denne kombinasjonen ? ( Simrad s 2009 med Airmar B258) vil det evt vere stor forskjell om en også skifter svinger til td. ss 175m ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 SS175M vil gi mye bedre oppløsning på store dyp, men jeg foreslår du prøver B258 sammen med S2009 før du tar kostnaden med å oppgradere svinger. Anbefaler B285M i stedet for SS175M, de har begge samme ekkoloddelement, men B285M har samme hus som B260 så den er veldig lik den du har. Selve svingeren er litt mindre, men fairingen har samme utvendige mål. Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 Supert. Takk for raskt svar. Trur me føl rådet ditt og handler skjerm først. Tenker du at S 2009 er eit godt val ? Er det evt andre alternativ som me bør vurdere innafor eit budsjett på rundt ~25000,- Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 S2009 er et godt valg, ekkoloddmodulen er den samme som NSS Evo2, software er samme som Evo3 og Evo3S. Jeg har S2016, NSS Evo2, Evo3 og Evo3S. S2009 skjermen har portrett format og har 800 punkter vertikalt. S2009 vil gi betydelig bedre oppløsning med 50 og 200 kHz enn din gamle Furuno siden den sender kortere pulser. Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 Tusen takk for svar. Eg skal rapportere tilbake når me har fått montert :) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2022 Jeg kjøpte s2009 til min nåværende båt, og er svært fornøyd. Har xsonic hdi svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 30.August.2022 Del på Facebook Svart 30.August.2022 ok. tur me prøver med gamle svingeren først. lurer berre litt på kva som vil vere neste steg opp, med tanke på fiskeleiting td etter storseien som kan stå på 100 m over 4-5 hundre meter djup. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.August.2022 Del på Facebook Svart 30.August.2022 Jeg kan se sei på 150m med High CHIRP med en 600W B60 svinger og et Simrad ekkolodd. Når jeg fisker sei så fisker jeg fra båten til en kamerat så jeg har ikke testet mine 1kW svingere. B258 er 16x så følsom som B60 på 200kHz og 25x så følsom på 50kHz. Hvis ikke B258 gjør jobben så er en 2 eller 3 kW Airmar svinger, alternativt Simrad (Kongsberg) Combi C svinger, veien å gå. Disse svingerene ville jeg ha kombinert med en Simrad S5100 ekkoloddmodul. S2009 kan brukes som skjerm med S5100. Jeg har S5100 med TM265LH og B175HW tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Hei igjen. Var i snakk med høicom i Bergen i dag. Dei sel både S2009 og den nye NSXtm 3009. Me har ei gammal kartmaskin ombord så det er ein tanke å få rydda litt, ikkje så ofte me brukar kart. Det er berre eit skjer i Voldafjorden og det veit me om ;)) Det fristar litt å kunne sende bilde over til eit nettbrett:) Tru om loddet er like bra som S2009 til å finne fisk? Har og mistanke om at vår Airmar B258 svingaren har spesial tilpassa kabel til Furuno. Tru om det kan vere ei utfordring ? Eller er det ei smal sak å kappe kabelen og sette på ein simrad plugg ?? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 NSX ekkoloddet er pr i dag ikke like bra som S2009 (eller NSS Evo3S), det mangler noe funkjsonalitet som eksempelvis å kunne bruke faste frekvenser med en CHIRP svinger. Antar den manglende funksjonaliteten kommer på plass etter hvert. Men du kan kjøpe Lowrance HDS-9 Live, den har samme ekkolkodd innebygd som NSS Evo3. Enkelt å kutte av pluggen å spleise inn en simrad kontakt. Du kan lodde og bruke krympestrømper med lim, bruke vantett ko blingsboks og sukkerbiter eller så har Airmar en elegant vanntett inline spleis. Finnes også en overgang med koblingsboks og skruterminaler fra Simrad, men den er nokså dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Hei igjen:-) Då har me kjøpt NSXtm 3009 og kobla til den gamle Airmar B 258. Erfaringane er at det virkar og at det er betre enn Furuno fvc 585 til å dedektere botn, også i fart :) Men eldste generasjon tykkjer ikkje at skjermen er like enkel å forstå når det gjeld fiske signal. Med dette oppsettet gir den dårlege fiskebuer, sjølv i 2 knops fart. Han savnar og knappane på gamle loddet :-). Dermed ser det ut til at det blir eit nytt Furuno fcv-588 som me kobler på Airmar B 258. Evt. om me finn nokon som kan feilsøke og lodd hovudkortet på FVC-585 ?? Den yngre generasjonen tykkjer NSX 3009 bør få ein sjangse, då me og likar kartet og oppløysinga i denne maskina. Dermed lurer me på om me kan montere ein hekksvinger på NB 750 ? Det er plass ved sida av flapsa om dette er ei plassering som går også når me går i dorgefart. Er det nokon som har erfaring eller greie på om det går å montere hekksvinger på denne båten ? SIMRAD ACTIVE IMAGING 3-IN-1 HEKKGIVER https://www.hocom.no/p/15271/simrad-active-imaging-3-in-1-hekkgiver Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.Desember.2022 Del på Facebook Svart 18.Desember.2022 Hekksvinger vil jo sitte rett i propell strømmen. Så kan tenke meg du vil få mye støy på dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Pog Svart 19.Desember.2022 Del på Facebook Svart 19.Desember.2022 Ja, det er det eg fryktar. Det fristar med chirp og alle dei andre funksjonane ein hekksvingar har. Og så er prisen på hekksvingerern ikkje så ille. .. Sitér dette innlegget Link to post
Pog Svart 2.Juli Del på Facebook Svart 2.Juli Har montert hekksvingeren som er anbefalt til dette loddet på styrbord hekk, Fungerer fint i sakte fart. Har i tillegg kjøpt nytt furuno lodd. Furuno loddet finn meir fisk enn simrad, og er lettare og raskare å tune!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.