Grand Banks jr
Hvis den aldri har hatt ønsket turtall så kan det jo være for tung propell ja. Post tallene på propellen her så får du nok svar fra de kyndige. Før det blir det bare gjetting.
Systemrens kan kjøres både i frostvæske-kretsen og i saltvannskretsen. Det anbefales å la den stå i systemet i et par dager, og sirkulere. Kan starte motoren og kjøre den varm noen ganger om dagen. Noen har laget et system med lensepumpe som sirkulerer vannet automatisk, da ved å ta ut impeller. Jeg har løst det på annet vis:
I frostvæske-kretsen:
Tøm ut all frostvæske. Fyll på med vann og Systemrens i riktig dosering. Kjør motoren noen ganger. Tøm ut etter to dager. Skyll godt igjennom kald motor med rent vann. Fyll anbefalt frostvæske.
I saltvannskretsen:
Kople av inntaket. Lag en slange som koples på innsuget på impellerpumpen. Jeg har laget meg en 20 liters kanne der slangen er koplet med en skroggjennomføring. Da kan jeg fylle med vann og Systemrens der, og motoren suger det den vil ha. Bak ved giret så kopler jeg av utløpet for kjølevannet og legger en slange i retur til nevnte tank. Ved eksosbendet så bruker jeg hageslangen for å kjøle eksosen når jeg kjører motoren (eksosen må ha kjøling). Da starter jeg motoren og kjører den varm noen ganger om dagen. Du vil se at vannet i tanken veldig fort blir svært, så Systemrensen fungerer bra. Til slutt kopler jeg utløpet tilbake på eksosbend og starter motoren mens jeg fyller tanken med rent vann. Da skylles Systemrensen og all dritten ut.
Begge deler kan gjøres mens båten ligger på vannet. Bare vær obs på at alle slanger må bindes opp over vannlinjen, samt stenge skroggjennomføringer.
Min tank med utløp og returslange i toppen. Du ser hvor skittent Systemrensen blir...
Vannslange startes når motoren starter. Stopper vannet samtidig som motoren stopper. Må ikke la det denne vann der hvis motor ikke går, for da er det sjanse for at vannet kan gå feil i eksosbend og inn i turbo.
Skroggjennomføring montert i tanken, og slange som går til impellerpumpen.