Sjøvind Startet 29.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2019 Kjøpte båten for en måneds tid siden. 94 modell, ca 2000 timer på motor. På marsjfart (og maks) kommer kjølevannstemp opp i ca 95 grader, helt opp mot rødt felt på instrumentet. Holder seg stabil der. Synes dette virker høyt, andre med tilsvarende motor? Turtall får jeg 3100-3200, på motoren står det maks 3600 (over tid 3400). "Føler" at motoren jobber tungt, men det skal sies at jeg ikke har erfaring med halvplanere fra før. Kan det tenkes at det er en sammenheng mellom høy temp og lavt oppnådd turtall, f.eks. for mye stigning på propell? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Kan også være groe. Groe på propell tar fort mye turtall. Groe i innsug for kjølevann gir dårligere sirkulasjon og varmere motor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøvind Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Har sjekket, ingen groe, kun slimlag. Skrubbet over propell og kjølevannsrist, men ingen endring. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Skal ofte ikke så mye slimlag til for å redusere farten. Spyl den helt rein. Ref høy temperatur ville jeg forsøkt med Systemrens på sjøvannsiden for å være sikker på at kjølerinnsatsen ikke er i ferd med å gro helt igjen. Hva sier selger?. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Takk for svar til begge to! Selger har heller aldri fått toppturtall på den. Driftstemperatur husker jeg ikke at vi snakket om, men han nevnte noe om rens av kjølevann. Tror det var ferskvannskrets, får ta å ringe han og spørre. Systemrens ja. Søkte litt på forumet, ser ut som mange har hatt gode resultater. Har ikke sjøvannsfilter, hva er anbefalt framgangsmåte uten dette? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Hvis den aldri har hatt ønsket turtall så kan det jo være for tung propell ja. Post tallene på propellen her så får du nok svar fra de kyndige. Før det blir det bare gjetting. Systemrens kan kjøres både i frostvæske-kretsen og i saltvannskretsen. Det anbefales å la den stå i systemet i et par dager, og sirkulere. Kan starte motoren og kjøre den varm noen ganger om dagen. Noen har laget et system med lensepumpe som sirkulerer vannet automatisk, da ved å ta ut impeller. Jeg har løst det på annet vis: I frostvæske-kretsen: Tøm ut all frostvæske. Fyll på med vann og Systemrens i riktig dosering. Kjør motoren noen ganger. Tøm ut etter to dager. Skyll godt igjennom kald motor med rent vann. Fyll anbefalt frostvæske. I saltvannskretsen: Kople av inntaket. Lag en slange som koples på innsuget på impellerpumpen. Jeg har laget meg en 20 liters kanne der slangen er koplet med en skroggjennomføring. Da kan jeg fylle med vann og Systemrens der, og motoren suger det den vil ha. Bak ved giret så kopler jeg av utløpet for kjølevannet og legger en slange i retur til nevnte tank. Ved eksosbendet så bruker jeg hageslangen for å kjøle eksosen når jeg kjører motoren (eksosen må ha kjøling). Da starter jeg motoren og kjører den varm noen ganger om dagen. Du vil se at vannet i tanken veldig fort blir svært, så Systemrensen fungerer bra. Til slutt kopler jeg utløpet tilbake på eksosbend og starter motoren mens jeg fyller tanken med rent vann. Da skylles Systemrensen og all dritten ut. Begge deler kan gjøres mens båten ligger på vannet. Bare vær obs på at alle slanger må bindes opp over vannlinjen, samt stenge skroggjennomføringer. Min tank med utløp og returslange i toppen. Du ser hvor skittent Systemrensen blir... Vannslange startes når motoren starter. Stopper vannet samtidig som motoren stopper. Må ikke la det denne vann der hvis motor ikke går, for da er det sjanse for at vannet kan gå feil i eksosbend og inn i turbo. Skroggjennomføring montert i tanken, og slange som går til impellerpumpen. Redigert 30.Oktober.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Ref Systemrens: Har lik motor og tok samme runden for et halvår siden. Det er på sjøvannsiden det hovedsakelig gror igjen med kalk/saltavleiringer. Det er der det er mest å hente. Jeg fulgte bruksanvisningen som står på flasken. Greit å være to personer. Startet motoren og lot den gå på litt hurtig tomgang til temperaturen hadde passert 60 grader. Stoppet, stengte bunnventilen og koblet av slangen der. Lot motoren få suge opp 12 liter ferskvann fra en pøs for å få ut mest mulig av saltvannet i systemet. Stoppet igjen. Stappet slangen nedi pøsen som da var fylt opp med blandingen av Systemrens og ferskvann og startet. Lot motor gå på tomgang. Da pøsen var tom stoppet jeg og koblet til slangen igjen. Lot motoren stå i ro i hht til produsentens anvisning, 2 døgn. Startet så opp og saltavleiringer etc som hadde samlet seg opp forsvant ut med eksosen. Helt ufattelig enkelt. Hentet fra maritim sin side: https://www.maritim.no/systemrens De har forresten kampanje på dette produktet akkurat nå. Her er et tilsvarende produkt på youtube for å vise hva som skjer. https://www.youtube.com/watch?v=u4bGiv2MD74 Redigert 30.Oktober.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Hei Sjøvind. Jeg tror du absolutt bør kjøre en systemrens på sjøvannsiden. Du har ikke sjøvannsfilter sier du. Da er det store sjanser for at den siden er tett. Spesielt ferskvannskjøleren din tenker jeg. Kjør en systemrens og kjøp ett sjøvannsfilter og tut og kjør :) Når det gjelder turtall, kan det være flere ting. Tror ikke tempen har innvirkning der. Mest sannsynlig litt stor propell. Redigert 30.Oktober.2019 av Tskjei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Ved å sirkulere på Systemrens så vil den ta bedre. Derfor en slik sirkulasjonstank. De anbefaler også å varme opp Systemrens, og den letteste måten å gjøre det på er å starte motoren og la den sirkulere. Derfor bruker jeg slik tank. Tips: etter å ha hatt Systemrens i saltvannskretsen så bør du sjekke/ bytte sinkanodene i motor/ varmeveksler. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøvind Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Takk for alle svarene! Iflg selger har den alltid gått med ca 90 grader. Alarmen går på 100 grader, dette har han aldri opplevd. Ellers har han renset både ferksvanns- og saltvannskretsen de senere år. Veldig grov skalering på måleren, så vanskelig å si om det er 90 eller 95 grader. Tenker jeg får følge med på temperaturen de turene jeg får i høst/vinter og evt kjøre systemrens ifm vårpussen. Kan jo handle inn et par flasker nå imens det er på tilbud. Gudrun skrev for 6 timer siden: Har lik motor Hvilken temp pleier din å ligge på? Når det gjelder turtall kommer jeg tilbake med propelldata og utveksling senere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Jeg ville uansett kostet på meg ett sjøvannsfilter :) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Kan jo hende det er lurt å ta en temp-måling med annet termometer også. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Temperaturen hos meg ligger på 82-84 grader en plass. I sommer lå båten lenge i ro og ble godt grodd, da var jeg oppe i over 85 siden turtallet var ikke all verden. Men etter en 8-10 minutter på fjorden steg turtallet mot nesten normalt og da sank temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Burde også "koke" termostaten og se når den åpner. Mine åpnet litt sent. Kjøpte nye, kokte de også og de åpnet tidligere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
husky dane 85 Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 Forden min viste 95 grader på innstrumentet ,men 74 grader på motoren då me kontroll målte Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 30.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Sjøvannsfilter og systemrens er notert. Bunnventilene er fra båten var ny, altså 25 år gamle. Antar det samme for slangene. Tenker å bytte dette ifm opptak/vårpuss. Kvier meg litt for å fikle for mye med dette mens båten ligger på vannet, selv om hendler lar seg operere uten å måtte ta i. Hvordan kontrollmåler dere temperatur forresten? Når det gjelder propell så finner jeg blant papirene om bord en lapp som det står Mikado 18x20 på. Er en firebladet propell, regner med 18 tommer da og 20 tommer stigning. Gear har utveksling 2,63. Får ikke mer enn 3100-3200 omdreininger, ikke spesielt mye last ombord. Farten kun målt med et gammelt ekkolodd med logg, 10 knop. Står i manualen at motor gir maks effekt på 3600, 3400 er maks over tid. Jeg oppnår lett dette turtallet når jeg ruser motoren i fri. Temperaturen går også greit ned når motor rusler med lav belastning. Så lurer på om motoren jobber tungt og får høy temperatur av den grunn? Ser at Haba (hvordan lager man sånn tag til nickname?) har en tråd fra 2006 hvor han ikke oppnår maks turtall, samme båt, motor, gear og propell. Men står ikke noe om temperatur der. Redigert 30.Oktober.2019 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Har heldigvis aldri hatt noe problem med temp. på kjølevannet.Ligger stødig på ca 90 gr. i overgangen mellom normalt/rødt felt. Som du sikkert har lest hadde jeg nettopp turbohavari. Ny original turbo, men max rpm er 3200. Leter etter resten av turtallet. Fikk vel tidl. ca 3400 med mye pes. Har samme motor, utveksling og propell 18x20 som du, men antar at den er litt tung. 1- 2 tommer mindre stigning tror jeg ville gjort seg dvs 18x19. Den prop. som står på nå er vel regnet for lett båt, ikke turlastet og med fulle tanker. Redigert 30.Oktober.2019 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2019 @Sjøvind, du tagger et medlem ved å skrive @ direkte etterfulgt av nic/ kallenavn. Altså uten mellomrom. Da dukker gjerne flere nick opp, og du klikker på det som er det medlemmet du vil tagge. Jeg kontrollerer temperaturen med en IR-temperaturmåler som jeg retter mot varmeveksler. Jeg måler på siden av den, da det er det varmeste stedet. Kan også måle på termostathuset. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 Vil tro du skal 2 tommer ned på stigning. Det burde også gi utslag på temperaturen. Men sjekk at temperaturmåleren viser korrekt, det er ikke sikkert den er så varm som du tror. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøvind Svart 31.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 (redigert) Haba skrev for 14 timer siden: Ligger stødig på ca 90 gr. i overgangen mellom normalt/rødt felt. Stemmer jo bra overens med slik det er på min båt, takk for at du deler! Vet du hva som gikk galt med den gamle turboen? Håper du finner igjen de forsvunnede omdreiningene. @Grand Banks jr - takker? Skal se om jeg får tatt noen målinger av temperatur! Får se om det blir en justering av stigning på propell også med tid og stunder. Kan ikke si det frister så veldig å prøve å få den løs.. Redigert 31.Oktober.2019 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 Har selv en 4JH2-DTE på 85 HK, 18x20 propell. utveksling 3:1. Siden mitt instrumentpanel ikke har annet enn alarm for olje og temp ble det montert tempmåler fra Biltema. Det viser også ca.95 grader. Jeg har i tillegg målt med IR-måler og det viser da rundt 80 grader flere steder på motoren. Det har aldri pepet i alarmen min og jeg velger å tro at alt er normalt. De instrumentene er neppe særlig nøyaktig på temperatur, men er en grei indikasjon på å følge med at tempen ikke endrer seg over tid. Jeg oppnår f.ø fullt turtall på 3600 omdr. (og vel så det) og gjør da 14 knop. Jeg har dog vurdert en omgang med systemrens til våren. På tomgang ligger tempen på ca.60 grader . Båten er en Rana 630 sjark.... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 Til trådstarter, har du noe form for røyk av eksosen? Btw, jeg har en 4jh-dte der jeg også var litt redd for temperaturen (kun alarm). Satte på grovfilter og tok systemrens. Kjørte også noen tanker med dyserens. Mindre røyk nå og 100 omdr mer. Klarer 3500. 3600 skal være maks. Resten har nok med skroget som er grodd å gjøre. Båten er en Master 770. Dette grovfilteret er lett å montere da den har egen løs festebrakett: https://www.bestmarin.no/produkter/motortilbehoer/sjoevannsfilter/sjoevannsfilter--plast--quick-fit--pH1007470 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 1.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2019 Takker for ytterligere innspill, hjelper på nattesøvnen det Tror ikke det er spesielt mye røyk, vet ikke helt hva som er normalt. Ryker i hvert fall ikke svart, heller ikke særlig blått. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.November.2019 Del på Facebook Svart 2.November.2019 De Yanmar motorene jeg har vært borti går relativt kaldt, rundt +/- 80 grader. Jeg ville sjekket temp utpå termostathuset med ett IR termometer som første punkt. F.eks noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Sjøvind skrev On 1.11.2019 at 23.30: Takker for ytterligere innspill, hjelper på nattesøvnen det Tror ikke det er spesielt mye røyk, vet ikke helt hva som er normalt. Ryker i hvert fall ikke svart, heller ikke særlig blått. Bra! Da har du mindre å tenke på. Men å kjøre en tank eller to med dyserens ila sesongen gjør ikke noe. Som feks én tidlig og én seint i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.