Jump to content

NB 750 med Yanmar 4JH2-UTE, høy driftstemperatur og lavt max turtall


Sjøvind

Recommended Posts

Kjøpte båten for en måneds tid siden. 94 modell, ca 2000 timer på motor. På marsjfart (og maks) kommer kjølevannstemp opp i ca 95 grader, helt opp mot rødt felt på instrumentet. Holder seg stabil der. Synes dette virker høyt, andre med tilsvarende motor?

 

Turtall får jeg 3100-3200, på motoren står det maks 3600 (over tid 3400). "Føler" at motoren jobber tungt, men det skal sies at jeg ikke har erfaring med halvplanere fra før. Kan det tenkes at det er en sammenheng mellom høy temp og lavt oppnådd turtall, f.eks. for mye stigning på propell?

Link to post

Takk for svar til begge to! Selger har heller aldri fått toppturtall på den. Driftstemperatur husker jeg ikke at vi snakket om, men han nevnte noe om rens av kjølevann. Tror det var ferskvannskrets, får ta å ringe han og spørre.

 

Systemrens ja. Søkte litt på forumet, ser ut som mange har hatt gode resultater. Har ikke sjøvannsfilter, hva er anbefalt framgangsmåte uten dette?

Link to post

Hvis den aldri har hatt ønsket turtall så kan det jo være for tung propell ja. Post tallene på propellen her så får du nok svar fra de kyndige. Før det blir det bare gjetting.

 

Systemrens kan kjøres både i frostvæske-kretsen og i saltvannskretsen. Det anbefales å la den stå i systemet i et par dager, og sirkulere. Kan starte motoren og kjøre den varm noen ganger om dagen. Noen har laget et system med lensepumpe som sirkulerer vannet automatisk, da ved å ta ut impeller. Jeg har løst det på annet vis:

 

I frostvæske-kretsen:

Tøm ut all frostvæske. Fyll på med vann og Systemrens i riktig dosering. Kjør motoren noen ganger. Tøm ut etter to dager. Skyll godt igjennom kald motor med rent vann. Fyll anbefalt frostvæske.

 

I saltvannskretsen:

Kople av inntaket. Lag en slange som koples på innsuget på impellerpumpen. Jeg har laget meg en 20 liters kanne der slangen er koplet med en skroggjennomføring. Da kan jeg fylle med vann og Systemrens der, og motoren suger det den vil ha. Bak ved giret så kopler jeg av utløpet for kjølevannet og legger en slange i retur til nevnte tank. Ved eksosbendet så bruker jeg hageslangen for å kjøle eksosen når jeg kjører motoren (eksosen må ha kjøling). Da starter jeg motoren og kjører den varm noen ganger om dagen. Du vil se at vannet i tanken veldig fort blir svært, så Systemrensen fungerer bra. Til slutt kopler jeg utløpet tilbake på eksosbend og starter motoren mens jeg fyller tanken med rent vann. Da skylles Systemrensen og all dritten ut. 

 

Begge deler kan gjøres mens båten ligger på vannet. Bare vær obs på at alle slanger må bindes opp over vannlinjen, samt stenge skroggjennomføringer.

 

Min tank med utløp og returslange i toppen. Du ser hvor skittent Systemrensen blir...

 

20190629_180848.jpg.bd4464af6860deba2f8fd938043b19f6.jpg

 

Vannslange startes når motoren starter. Stopper vannet samtidig som motoren stopper. Må ikke la det denne vann der hvis motor ikke går, for da er det sjanse for at vannet kan gå feil i eksosbend og inn i turbo. 

20190629_180951.jpg.0dda77653f3b7e7a94943a80240cec05.jpg

 

Skroggjennomføring montert i tanken, og slange som går til impellerpumpen.

20190629_181049.jpg.3b8485ea321e05ac1a6ee2b7e58e70e2.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ref Systemrens:

Har lik motor og tok samme runden for et halvår siden.

Det er på sjøvannsiden det hovedsakelig gror igjen med kalk/saltavleiringer. Det er der det er mest å hente. 

Jeg fulgte bruksanvisningen som står på flasken. 

Greit å være to personer.

Startet motoren og lot den gå på litt hurtig tomgang til temperaturen hadde passert 60 grader. Stoppet, stengte bunnventilen og koblet av slangen der. Lot motoren få suge opp 12 liter ferskvann fra en pøs for å få ut mest mulig av saltvannet i systemet. Stoppet igjen.

Stappet slangen nedi pøsen som da var fylt opp med blandingen av Systemrens og ferskvann og startet.

 

Lot motor gå på tomgang. Da pøsen var tom stoppet jeg og koblet til slangen igjen. Lot motoren stå i ro i hht til produsentens anvisning, 2 døgn. Startet så opp og saltavleiringer etc som hadde samlet seg opp forsvant ut med eksosen.

Helt ufattelig enkelt.

 

Hentet fra maritim sin side: https://www.maritim.no/systemrens

 

De har forresten kampanje på dette produktet akkurat nå. 

 

Her er et tilsvarende produkt på youtube for å vise hva som skjer. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=u4bGiv2MD74

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Hei Sjøvind. Jeg tror du absolutt bør kjøre en systemrens på sjøvannsiden. Du har ikke sjøvannsfilter sier du. Da er det store sjanser for at den siden er tett. Spesielt ferskvannskjøleren din tenker jeg.  Kjør en systemrens og kjøp ett sjøvannsfilter og tut og kjør :)

Når det gjelder turtall, kan det være flere ting. Tror ikke tempen har innvirkning der. Mest sannsynlig litt stor propell.

Redigert av Tskjei (see edit history)
Link to post

Ved å sirkulere på Systemrens så vil den ta bedre. Derfor en slik sirkulasjonstank. De anbefaler også å varme opp Systemrens, og den letteste måten å gjøre det på er å starte motoren og la den sirkulere. Derfor bruker jeg slik tank. 

 

Tips: etter å ha hatt Systemrens i saltvannskretsen så bør du sjekke/ bytte sinkanodene i motor/ varmeveksler. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takk for alle svarene! Iflg selger har den alltid gått med  ca 90 grader. Alarmen går på 100 grader, dette har han aldri opplevd. Ellers har han renset både ferksvanns- og saltvannskretsen de senere år.

 

Veldig grov skalering på måleren, så vanskelig å si om det er 90 eller 95 grader. Tenker jeg får følge med på temperaturen de turene jeg får i høst/vinter og evt kjøre systemrens ifm vårpussen. Kan jo handle inn et par flasker nå imens det er på tilbud.

 

Gudrun skrev for 6 timer siden:

Har lik motor


Hvilken temp pleier din å ligge på?

 

Når det gjelder turtall kommer jeg tilbake med propelldata og utveksling senere i dag.

Link to post

Sjøvannsfilter og systemrens er notert. Bunnventilene er fra båten var ny, altså 25 år gamle. Antar det samme for slangene. Tenker å bytte dette ifm opptak/vårpuss. Kvier meg litt for å fikle for mye med dette mens båten ligger på vannet, selv om hendler lar seg operere uten å måtte ta i. Hvordan kontrollmåler dere temperatur forresten?

 

Når det gjelder propell så finner jeg blant papirene om bord en lapp som det står Mikado 18x20 på. Er en firebladet propell, regner med 18 tommer da og 20 tommer stigning. Gear har utveksling 2,63. Får ikke mer enn 3100-3200 omdreininger, ikke spesielt mye last ombord. Farten kun målt med et gammelt ekkolodd med logg, 10 knop. Står i manualen at motor gir maks effekt på 3600, 3400 er maks over tid. Jeg oppnår lett dette turtallet når jeg ruser motoren i fri. Temperaturen går også greit ned når motor rusler med lav belastning. Så lurer på om motoren jobber  tungt og får høy temperatur av den grunn?

 

Ser at Haba (hvordan lager man sånn tag til nickname?) har en tråd fra 2006 hvor han ikke oppnår maks turtall, samme båt, motor, gear og propell. Men står ikke noe om temperatur der.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post

Har heldigvis aldri hatt noe problem med temp. på kjølevannet.Ligger stødig på ca 90 gr. i overgangen mellom normalt/rødt felt. Som du sikkert har lest hadde jeg nettopp turbohavari. Ny original turbo, men max rpm er 3200. Leter etter resten av turtallet. Fikk vel tidl. ca 3400 med mye pes. Har samme motor, utveksling og propell 18x20 som du, men antar at den er litt tung. 1- 2 tommer  mindre stigning tror jeg ville gjort seg dvs 18x19. Den prop. som står på nå er vel regnet for lett båt, ikke turlastet og med fulle tanker. 

 

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

@Sjøvind, du tagger et medlem ved å skrive @ direkte etterfulgt av nic/ kallenavn. Altså uten mellomrom. Da dukker gjerne flere nick opp, og du klikker på det som er det medlemmet du vil tagge.

 

Jeg kontrollerer temperaturen med en IR-temperaturmåler som jeg retter mot varmeveksler. Jeg måler på siden av den, da det er det varmeste stedet. Kan også måle på termostathuset. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Haba skrev for 14 timer siden:

Ligger stødig på ca 90 gr. i overgangen mellom normalt/rødt felt.


Stemmer jo bra overens med slik det er på min båt, takk for at du deler! Vet du hva som gikk galt med den gamle turboen? Håper du finner igjen de forsvunnede omdreiningene.

 

@Grand Banks jr - takker?
 

Skal se om jeg får tatt noen målinger av temperatur!

 

Får se om det blir en justering av stigning på propell også med tid og stunder. Kan ikke si det frister så veldig å prøve å få den løs..

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post

Har selv en 4JH2-DTE på 85 HK, 18x20 propell. utveksling 3:1. Siden mitt instrumentpanel ikke har annet enn alarm for olje og temp ble det montert tempmåler fra Biltema. Det viser også ca.95 grader. Jeg har i tillegg målt med IR-måler og det viser da rundt 80 grader  flere steder på motoren. Det har aldri pepet i alarmen min og jeg velger å tro at alt er normalt. De instrumentene er neppe særlig nøyaktig på temperatur, men er en grei indikasjon på å følge med at tempen ikke endrer seg over tid. Jeg oppnår f.ø fullt turtall på 3600 omdr. (og vel så det) og gjør da 14 knop. Jeg har dog vurdert en omgang med systemrens til våren. På tomgang ligger tempen på ca.60 grader . Båten er en Rana 630 sjark....

Link to post

Til trådstarter, har du noe form for røyk av eksosen? Btw, jeg har en 4jh-dte der jeg også var litt redd for temperaturen (kun alarm). Satte på grovfilter og tok systemrens. Kjørte også noen tanker med dyserens. Mindre røyk nå og 100 omdr mer. Klarer 3500. 3600 skal være maks. Resten har nok med skroget som er grodd å gjøre. Båten er en Master 770.

 

Dette grovfilteret er lett å montere da den har egen løs festebrakett: https://www.bestmarin.no/produkter/motortilbehoer/sjoevannsfilter/sjoevannsfilter--plast--quick-fit--pH1007470

Link to post
Sjøvind skrev On 1.11.2019 at 23.30:

Takker for ytterligere innspill, hjelper på nattesøvnen det:wink: Tror ikke det er spesielt mye røyk, vet ikke helt hva som er normalt. Ryker i hvert fall ikke svart, heller ikke særlig blått.

 

Bra! Da har du mindre å tenke på. Men å kjøre en tank eller to med dyserens ila sesongen gjør ikke noe. Som feks én tidlig og én seint i sesongen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...