Jump to content

Kjøpe bruktbåt: Yamarin 53 BR, 2006-modell. Er dette et godt/sikkert kjøp?

adundas

Recommended Posts

Hei dere,

Jeg har vært på jakt etter en rimelig bowrider en stund, og vurderer sterkt å gå for denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=160050781

Jeg får en god pris (under det som står på finn.no), og henger inkludert. Jeg syns det gir en trygghet å kjøpe brukt fra forhandler. Båten ble opprinnelig solgt av samme forhandler som nå selger for kunde, den har ligget i ferskvann (ved utløp av elv i Kristiansand) og har ingen tæring på tilmotor/braketter osv. Den har vært lagret innendørs hos forhandler hver vinter, og de har også gjort service på motoren hvert år.  Styresnekke og wire ble byttet i 2015, og impeller og registerreim ble skiftet i år. Båten er bonet og stoffet, og ser fresh og "ny" ut.

Hva tenker dere om denne? Det jeg syns er vanskelig, er motor. Den er fra 2006, som begynner å bli gammelt (?), men den har vært godt vedlikeholdt. Jeg vet at det ikke er noe sikkert svar på det jeg spør om, men fint om noen mer båtkyndige enn meg kan synse litt. Jeg har fått gode innspill fra dere tidligere, og setter pris på alle som tar seg tid til å svare! :)

Redigert av adundas (see edit history)

For å ta motor først: hvis båten har ligget i utløpet av en elv hele livet sitt, så er antagelig innvendige tæringer minimale, pga at den er kjørt i ferskvann etter hver bruk. Det betyr at denne motoren antagelig er et bra kjøp, gitt at alle opplysninger er korrekt. Det vil uansett alltid være en viss risiko med bruktkjøp.

Det som kan være verdt å tenke på er motorstørrelsen. En bekjent hadde en Bella 530 exel med mercury F80, han syntest motoren ble for liten med 5 voksne ombord, brukte da halve fjorden for å komme i plan. Så tenk over bruk og last før du bestemmer deg.

Hvis det er mulig for deg å få tak i en yamarin 5820, så får du en båt med vesentlig bedre sjøegenskaper, tenker da spesielt på myk gange i typisk fjordsjø, bare til info....

Uten å vurdere pris, så synest jeg det ser ut til å være et godt kjøp med tanke på slik båten fremstår på bilder og opplysninger som du har fått fra forhandler, kanskje garanti også?

Redigert av Mort1 (see edit history)

Takk for svar @Mort1!

Fint at du påpeker motorstørrelsen. Av det jeg har lest på nett, så ble denne båttypen levert med 60, 80 eller 100 hester, hvor 60 ble i minste laget, 80 funket bra, og 100 hadde den fordelen at man får mindre støy i rask fart (siden motoren har mer å gå på).

Ang. bruk så blir vi nok sjeldent mer enn 3, muligens 4, voksne i båten ved f. eks fiske. Så dette satser jeg på at går greit. Når det gjelder familie, så blir det meg og kona, pluss ungene (en på 3 år, og en på 7 måneder – men disse vokser jo til). Det jeg tenker er: Jeg har lyst på ny båt, etter å ha solgt en gammel og sliten selvbyggervariant. Men realiteten, med små barn og det hele, blir nok litt begrenset bruk. Derfor vil jeg ikke betale for mye, men heller få en god og solid båt til bruk på solskinnsdager. Så får jeg heller oppgradere om noen (flere) år, når ungene vokser til og (forhåpentligvis) vil være med på sjølivet. :)

Jeg har sett på 58 BR, men de som er aktuelle selges av privatpersoner (mer usikkert), er kjørt i saltvann hele livet, og koster noen titusenlapper mer. Planen er å ha båten klar til å sjøsettes til våren, og jeg vet ikke hvor mye som dukker opp til salgs utover vinteren. Jeg tenker at de som ville selge båten etter sesongen, har lagt den ut nå. Og så kommer vinteren. Deretter våren, med priser for sesongen.

Garantien på BR 53-en er på ett år, men problemet her er at jeg bor i Stavanger, og båten selges i Kristiansand. Men jeg syns likevel at det er en sikkerhet i at en forhandler har gått god for båten. Hvis jeg hadde kjøpt brukt av en enkeltperson, så hadde jeg sannsynligvis ikke hatt noe som helst av forsikring.

Du blir garantert ikke misfornøyd med motor om den er så godt vedlikeholdt som du sier. NB! Du må sjekke anoder i blokken ved siden av tennpluggene. Er de skiftet jevnlig (som de skal på service) er motoren garantert fri for tæring. Dette er det springende punktet på Yamaha. Du kan og gjerne sjekke kaldstart. AT den fyrer som den skal på kald motor. Den kaldstarts-funksjonen er dyr å skifte om den er defekt. Er termostat byttet? De har en tendens å ruste fast, men iom at denne er gått i ferskvann er det lite trolig. De har en tendens å ruste fast i åpen stilling og da går motor kald hele tiden.

Yamarin er gode båter. Det eneste jeg kan kikke på er at de blir fort matt i lakken. Må rubbes og poleres ofte for å holde seg. Men absolutt gode sjøbåter. 

EDIT: Innsprøytingsmotor eller forgasser? Er det innsprøyting så har den ikke denne kaldstartssystemet. Da er det vel en hjerne som tar seg av feitblandingen på kald motor...

Redigert av jerognal (see edit history)

Takk for svar @jerognal!

Foreløpig må jeg ta forhandler på ordet ang. motor, men vil selvfølgelig be om dokumentasjon på servicehistorikk når jeg drar for å kikke på båten. Anodene er jeg klar over (takket være en annen tråd jeg startet her på forumet), og jeg regner jo med at et merkeverksted ville byttet disse på service. Skal uansett ta dette opp med dem.

Når det gjelder start av motor: Båten står på land, men jeg vil jo prøvestarte motor. Dette har jeg imidlertid ikke peiling på, og vet knapt hvordan den skal fyre når den er kald. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Og – dette er kanskje et dumt spørsmål – hva vil den starten gjøre med vinterkonserveringen? Jeg vil jo gjerne ha en konservert motor som holder seg godt over vinteren, og er klar til dyst når våren kommer! :) Må forhandler konservere på nytt etter start?

EDIT: Innsprøyting eller forgasser? Nå spør du om mer enn jeg kan svare på. Det er derfor jeg har benyttet dette forumet flittig i jakten på ny båt. ;)

Drit i den konserveringen. DU MÅ ALLTID PRØVE EN MOTOR FØR DU KJØPER DEN! 

Konservering på Yamaha er oljeskift og tømming av forgassere. (Er det innsprøyting er ikke dette et tema). Oljen er like fin til våren.

Kaldstart på Yamaha er ganske enkel. Pump opp blæra og vri på starter. Om det er forgasser eller innsprøyting, så skal den fyre umiddelbart om alt virker.

Det jeg sterkt anbefaler er et separat bensinfilter med vannutskiller som du moterer i båten mellom tank og motor. Er den beste forsikring mot kondensproblemer på motor.

Redigert av jerognal (see edit history)

Hvis det sitter Yamaha 100 på den så er det nok motor. 
Hade slik og den kjørte vi i 30 knop med 4 voksne og 4 barn uten problemer. 
Toppfart mener jeg låg på 35. 

Dette er vel bland det tryggeste du kan kjøpe og hvis du angrer deg så er der lett å selge igjen. 

Jeg  solgte min strøkne 2007 modell med ca 150timmer sammen med en ny Hss henger for 185 000kr i 2015. 

jerognal skrev for 2 timer siden:

Kaldstart på Yamaha er ganske enkel. Pump opp blæra og vri på starter. Om det er forgasser eller innsprøyting, så skal den fyre umiddelbart om alt virker.

Det jeg sterkt anbefaler er et separat bensinfilter med vannutskiller som du moterer i båten mellom tank og motor. Er den beste forsikring mot kondensproblemer på motor.

Min erfaring med yamaha forgasser vs innsprøytning er at innsprøytning starter lettere i skikkelig kaldt vær, ellers minimal forskjell i bruk ellers.  

Min Yamarin fra 2004 har Yamahas 10micron filter/vannutskiller originalmontert.  Absolutt anbefalt. 

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Hvis det er mulig for deg å få tak i en yamarin 5820, så får du en båt med vesentlig bedre sjøegenskaper, tenker da spesielt på myk gange i typisk fjordsjø, bare til info....

Kjenner en med 53BR og 80hk, han sier motor funker helt ok til båten.   Men han nevner også det at båten med sin bredde på 2.20 ikke er den mykeste med krapp fjordsjø i fleisen.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser på annonsen nå at det kun er 80 hk. 
Den har jeg ikke kjørt. 

Kanskje skulle skulle du vurdere en som har 100hk isteden. 
De fleste har den motoren og det kanskje gjør den vanskeligere å selge. 

Sen mener jeg nok at teakdekk ikke hører hjemme i en slik båt. 
Det kommer in mye drit på golvet bak i båten fra den åpne delen bak. 
Lettere å holde rent gulv med gelcoat. 

@jerognal og @ivar: Jeg skal sjekke ut bensinfilter/vannutskiller. Takk for tips!

@Kalle_Anka: 100 hester hadde nok vært det beste, men de to som er aktuelle på Finn.no er enten litt for dyre, mangler henger og selges av privatpersoner. Jeg vet såpass lite om motorhold at jeg velger heller å gå ned til 80 hester, for å kunne kjøpe fra forhandler med den delvise tryggheten som følger med der. Ang teakdekk, så er dette et "must" for meg. Jeg syns båter med hvit gelcoat i dørk ser altfor sterile ut. Men det er smak og behag. :)

Her nevnes trygghet mht garanti fra forhandler og da lurer jeg egentlig på hva denne garantien egentlig er og hva den gir av trygghet utover det Forbrukerkjøpsloven gir av rettigheter også ved bruktkjøp.

Forøvrig er dette både kurant båt og motor, men som også nevnt av andre vil en større/lenger båt gi noe bedre sjøegenskaper. Har selv en tilsvarende båt/motor (Morgan 5250/Suzuki 90hk med alt utstyr) og ville selv ha vært mer enn fornøyd om jeg hadde fått 140.000 for den (men ikke til salgs) så prisen nevnt her er helt grei, men heller ikke mer(mindre).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

@Mouche: Garantien som gis er selvfølgelig relativ - bruktbåtkjøp er vel alltid et sjansespill. Men en forhandler baserer sitt gode navn og rykte på produktene den selger, og servicen den yter. Det blir annerledes med en privatperson. Og i alle fall i dette tilfellet, hvor båten er kjøpt ny fra samme forhandler som nå selger for kunde, og hvor forhandler også kan dokumentere at båten er lagret innendørs hos dem hver vinter, at motor har hatt service hos dem hvert år, og hvor tæringen på motoren tilsier at selger snakker sant når han sier at båten har hatt plass i ferskvann. Forbrukerloven vet jeg dessverre for lite om. :)

@LAKA: Jeg er ikke nødvendigvis ute etter det aller billigste kjøpet. Jeg er ute etter et trygt kjøp, som ikke er for dyrt, og som forhåpentligvis gir meg problemfri glede på sjøen. :)

Du kommer til å bli fornøyd med denne båten:) Har selv hatt samme med 100hk og var veldig fornøyd.Har hatt de fleste yamarin modeller med yamaha,alle 4takter,forgasser eller innsprøytning og aldri hatt noe tull.De har en tendens til å få en del vann i bunn av båten men det er kanskje sånn på de fleste merker.Konservering er enkelt...kjør i ferskvann,skift olje,filter og girolje,bruk fettpresse på smørepunkter,skift anoder og spray med crc.Hadde olje i sylinderene på de mindre motorene,men ikke på de større.Løp å kjøp:) 

Jangul skrev for 7 timer siden:

De har en tendens til å få en del vann i bunn av båten men det er kanskje sånn på de fleste merker.

Har faktisk aldri hatt en dråpe vann i dobbeltbunnen på min Morgan 5250 fra 2007.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kvalitets båt og motor! Høres ut som du får en god deal. Er også trygt med ett års garanti fra forhandler.

Hvis man føler at den blir litt for motorsvak så har det vært et emne her tidligere hvor man kan gjøre om motor fra 80 til 100 hk. Om det virker vet jeg ikke, men det går vel an å få undersøkt nærmere hvis man vurderer det:

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

@Mouche: Jeg vet ikke hva garantien innebærer, men dette skal jeg spør om når jeg drar for å se på båten neste uke. Det viktigste for meg er uansett "garantien" i punktene jeg listet opp i forrige svar til deg. :)

@Jangul, @index og @morgull: Takk for innspill! Kjekt å høre fra mer erfarne båtfolk at dette trolig er et bra kjøp! Interessant ang. trimming av motor, men jeg satser på at 80 hk skal holde. Blir nok sjeldent mer enn 3-4 voksne i båten samtidig.

Mouche skrev for 10 timer siden:

Har faktisk aldri hatt en dråpe vann i dobbeltbunnen på min Morgan 5250 fra 2007.

Har hatt det på et par yamariner jeg har hatt...64 Dc’n jeg hadde var det mye vann husker jeg?Hvorfor aner jeg ikke...53 Br'n også...husker han som kjøpte den ringte å spurte om det.Så skal bli spennende å skru ut pluggen på den 76 jeg har nå:) 

15 år med min 5940 , i fjor hadde jeg kanskje 10 liter, ellers er det så lite at det ikke lar seg pumpe ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...