Jump to content

Fordel med avrundede hjørner i 6-kant piper?

Lars H.

Recommended Posts

I en tidligere tråd her ble det diskutert fordelene med avrundede hjørner (se bilde) i 6-kant piper (og også litt om 12-kant piper) når en skulle løsne vrange bolter. Men jeg finner ikke dette igjen, jeg tror Komodo var en av bidragsyterne.

Noen som klarer å finne denne tråden for meg? :rolleyes:

24mm_pipe_avrundet.jpg.bd8e07f333a19cadc6bf8d9816436208.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Noen som klarer å finne denne tråden for meg?

Den ser ut til å være borte.

Cerberus skrev 1 time siden:

12 kant skulle vært forbudt

En tradisjonell 12-kantnøkkel gir i praksis nøyaktig samme moment som en 6-kant. Vel å merke inntil man får en permanent deformasjon, og forutsatt at passformen er rimelig god. Årsaken er at, pga. stålets elastisitet, vil angrepspunktet komme mer og mer ut på hjørnet etterhvert som momentet øker. Med "Round Corner" er det litt annerledes, fordi angrepspunktet på en 6-kant der gjerne er lenger fra hjørnet enn det som er mulig på en 12-kant.

index skrev for 4 timer siden:

Det tredje (og kanskje viktigste) er at du får kraftoverføring til mutteren et stykke inn fra spissene. Dvs mindre sjanse for å dra mutteren rund. 

Pitbullo skrev for 1 time siden:

Jeg trodde det var for å få bedre kontaktflate når det er litt slark mellom pipen og mutteren.

Det er alltid slark mellom pipe og mutter.

Om du ser på index sin forklaring og argument så er det igrunnen nok

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...