Lars H. Startet 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2019 I en tidligere tråd her ble det diskutert fordelene med avrundede hjørner (se bilde) i 6-kant piper (og også litt om 12-kant piper) når en skulle løsne vrange bolter. Men jeg finner ikke dette igjen, jeg tror Komodo var en av bidragsyterne. Noen som klarer å finne denne tråden for meg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Det er trolig to grunner: en grunn er å unngå spenningskonsentrasjon i skarpe innvendige hjørner og potensielle sprekker. Det andre er produksjonsmessig, smiverktøyet holder lenger med avrundede hjørner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 (redigert) Det tredje (og kanskje viktigste) er at du får kraftoverføring til mutteren et stykke inn fra spissene. Dvs mindre sjanse for å dra mutteren rund. Redigert 30.Oktober.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cerberus Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 12 kant skulle vært forbudt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Holdt på å dra på meg et alvorlig problem ifbm støtdemperbytte på bilen når jeg først begynte med en 12-kantpipe på en bolt.. stoppet i tide og fikk lånt 6 kant med avrunda hjørner... og alt ble så meget bedre Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 12kant er herligt på enkelte skruer Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Lars H. skrev for 7 timer siden: Noen som klarer å finne denne tråden for meg? Den ser ut til å være borte. Cerberus skrev 1 time siden: 12 kant skulle vært forbudt En tradisjonell 12-kantnøkkel gir i praksis nøyaktig samme moment som en 6-kant. Vel å merke inntil man får en permanent deformasjon, og forutsatt at passformen er rimelig god. Årsaken er at, pga. stålets elastisitet, vil angrepspunktet komme mer og mer ut på hjørnet etterhvert som momentet øker. Med "Round Corner" er det litt annerledes, fordi angrepspunktet på en 6-kant der gjerne er lenger fra hjørnet enn det som er mulig på en 12-kant. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Fra NV24 og oppover er vel startpunktet til vanlig tolvkant lenger ute på flanken enn en Round Corner noengang når.... Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 Jeg trodde det var for å få bedre kontaktflate når det er litt slark mellom pipen og mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2019 index skrev for 4 timer siden: Det tredje (og kanskje viktigste) er at du får kraftoverføring til mutteren et stykke inn fra spissene. Dvs mindre sjanse for å dra mutteren rund. Pitbullo skrev for 1 time siden: Jeg trodde det var for å få bedre kontaktflate når det er litt slark mellom pipen og mutteren. Det er alltid slark mellom pipe og mutter. Om du ser på index sin forklaring og argument så er det igrunnen nok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.