Mort1
Nå er jo eksempelet ditt med verado 250 den tørsteste, de andre utenbordsmotorene på 250 hk er oppgitt til 86-90 l/t, det gjør forholdet en anelse bedre.
Når det er sagt, så ser jeg absolutt tendensen du nevner, litt variabelt, men tendensen er klar, interresant.
En årsak til forskellene kan være at utenbords har oppgitt effekt på propellakselen, innenbords med aksel har effekten oppgitt på svinghjulet, men innenbords skal ha oppgitt effekten på propellakselen hvis det er pakke med drev. Jeg klarte ikke å se om innenbordsmotorene er målt med drev....
Hvis all oppgitt effekt er på propellakselen, så har utenbordmotorene dårligere virkningsgrad enn innenbordmotorene, tror egentlig virkningsgraden er nokså lik.
Jeg synest absolutt spørsmålet ditt er interessant, pga at det er nærliggende å tro at nyere teknologi har bedre virkningsgrad enn eldre teknologi.
Min mercury f150 er oppgitt til 54l/t, smartcraft instrumentet mitt viste 52-54l/t, altså ganske nøyaktig i forhold til tabell. Er det flere som kan verifisere at tallene stemmer i https://www.boat-fuel-economy.com/norsk? Spesielt dere med innenbord bensin....