bellen Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 ivar skrev 21 minutter siden: Hva var de vanligste begrepene på maskinistskolen da - "Full steam" ? "Hendlene i askebegeret" Steam lærte vi en del av på skolen, men tror jeg knapt har brukt ordet etter skolegang. "Fult pådrag" er det tekniske norske ordet for "WOT" på en dieselmotor. "Full/Max power" er vel det som blir brukt på engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 bellen skrev for 4 timer siden: Så da er konklusjonen at utenbords gir mer fart og mindre forbruk pr. nautisk mil uansett turtall i forhold til innenbords. I følge testen er forbruket per nm høyest for bensin innenbords, nest høyest for bensin utenbords, og lavest for diesel innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Marius Engel skrev 11 minutter siden: I følge testen er forbruket per nm høyest for bensin innenbords, nest høyest for bensin utenbords, og lavest for diesel innenbords. Nå må jo dette mildt sagt kalles et tynt grunnlag for å trekke en konklusjon, men det er jo en indikasjon. Det ekspertisen er enige om, er imidlertid at diesel gir mindre drivstoffutgifter enn bensin. Så da gjenstår det å se tester med ulike båter, også med utenbords dieselmotorer, med og uten turbo… Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 (redigert) Marius Engel skrev 22 minutter siden: I følge testen er forbruket per nm høyest for bensin innenbords, nest høyest for bensin utenbords, og lavest for diesel innenbords. I følge overskriften, så diskuterer vi innenbords bensin VS utenbords bensin. Da tok jeg ikke med dieselmotoren, men burde så klart gjort det for å forhindre misforståelser. Redigert 1.November.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Cerberus skrev On 30.10.2019 at 17.20: Hvorfor bruker påhengsmotorer så mykje meir bensin enn innenbordsmotorer pr/t? Sjøl den fjongeste nye påhengser med alskens high tech teknologi bruker fortsatt en god slump meir suppe enn f.eks en god gammel 350 V8 med forgasser. Er ikkje det litt underlig? Og sistnevnte har jo attpåtil rykte på seg for å være en versting blandt de værste mens egentlig bruker de forholdmessig lite bensin sjøl etter dagens standard Jeg tror forklaringen ligger i at du ikke nødvendigvis har konsistente data og at det ikke stemmer at påhengsmotorer har noe vesentlig lavere virkningsgrad enn innenbordsmotorer. Det er ikke mulig å entydig definere generelt hvor mye drivstoff en motor bruker ved full gass, fordi det kommer an på belastningen. Har man en stor og tungdrevet propell, kan det hende at motoren aldri når det turtallet hvor den kan levere maks effekt, selv om man gir full gass, og da ligger det i sakens natur at forbruket blir lavere enn om man hadde hatt en mer lettdrevet propell. Eldre forgassermotorer struper luftinntaket ved dellast for å kontrollere turtallet/effekten. Dette fører til strømningstap som går ut over virkningsgraden og dermed øker forbruket ved dellast. Men det er ikke et problem ved WOT. Moderne insprøytningsmotorer gir vel derfor relativt sett mindre forbedring ved WOT. Jeg har forresten tidligere sett tall som viser at både Yamaha og Suzuki påhengsmotorer bruker like under 100 liter per time ved et effektuttak på 300 hk (maks effekt i begge tilfeller). Jeg finner imidlertid ikke igjen disse tallene. Volvo Penta oppgir forbruk for alle sine motorer og deres V8 på 5.3 liter bruker også rett under 100 liter per time ved 300 hk: https://pubs.volvopenta.com/ProdDocs/Home/Disclaimer?publication=47707906&lang=en-US Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Marius Engel skrev On 30.10.2019 at 20.34: Men om man sammenligner motorer med samme antall hk, da blir kanskje farten ganske lik? ? Eller kanskje påhengere stort sett sitter på mindre/lettere båter enn innenbords gjør? Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 quantumduck skrev On 4.11.2019 at 19.22: Eller kanskje påhengere stort sett sitter på mindre/lettere båter enn innenbords gjør? Skal man sammenligne motorer, fart og forbruk, er det nok en forutsetning at de er montert i tilsvarende båter. Man får eks. polarcirkel eller andre typer ganske små RIB med innebordsmotor, i form av en kasse på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 (redigert) On 11/3/2019 at 10:10 AM, Stradivarius said: Eldre forgassermotorer struper luftinntaket ved dellast for å kontrollere turtallet/effekten. Dette fører til strømningstap som går ut over virkningsgraden og dermed øker forbruket ved dellast. Men det er ikke et problem ved WOT. Moderne insprøytningsmotorer gir vel derfor relativt sett mindre forbedring ved WOT. Det er ikke noe forskjell på eldre forgassermotorer og moderne innsprøytningmotorer i dette henseende. Begge motortypene struper luftinntaket ved dellast, noe som fører til strømningstap. Redigert 6.November.2019 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.