opus Startet 15.September.2005 Del på Facebook Startet 15.September.2005 Heisan! Var "flink gutt" og skiftet offer-zinkanode på motoren(sjøvannskjølingen)på min Yanmar 1GM (liten gammel diesel på 6,5HK). Skrudde av motoren en liten stålplate/lokk , som hadde anoden festet på innsiden. Mellom denne stålplaten og motoren, var det en slags veldig tynn pakning av gummi. "Pakningen" gikk i flere deler, da skrudde av platen. Litt usikker på om var en pakning, eller noe "silicon-lignende" greier. Det ble iallefall ikke tett når skrudde sammen igjen. (Når jeg bytter impeller, skrur jeg også av et slikt lokk/plate, men da følger en papir-pakning med den nye impelleren, det gjorde det ikke med zinkanoden.) Hadde lyst kline på gjenge-pasta, klippe til noe tape/papir e.lign . MEN jeg spør baatplassen først? Hva kan jeg bruke, motoren blir jo varm, og lokket skal kunne vippes av ved senere anledning? Lurium? Og først som sist, hvor får tak i ? Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 15.September.2005 Del på Facebook Svart 15.September.2005 Hei! har samme motor selv (og det samme potensielle problemet) Ihvertfall var pakningen på min rimelig sliten da jeg skiftet anode i våres, fikk imidlertid satt det sammen igjen, og det holder fortsatt tett! Den var riktignok så sliten at jeg regner med å måtte skifte til neste år Ta en telefon til LA-SA. Det er en pakning, som de nok regner med holder lengre enn papirpakningen på impelleren, derfor følger den ikke med. Her er ihvertfall et delenummer du kanskje kan bruke Marinediesel Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 16.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2005 Hei ! Denne pakningen du har funnet fram til, skal den sitte mellom anoden du skrur på og stålplaten? Så slik ut i en motor-manual, men tegningen var ikke lik, slik det ser ut på min motor. Min motor er kanskje eldre enn din, for stålplaten(ca 4x4cm) og "arrangementet" ser litt enklere ut på min motor enn i manualen.Bare en flat ca 2-3mm stålplate, som skrus på blokka med 2 skruer. Det er mellom stålplaten og motorblokka jeg mangler en pakning? Stålplaten er ikke rund,men firkantet. Likevel, når jeg tenker etter, så var hullet i blokka rundt, så da er det kanskje "din" runde pakning alikevel? Har du forresten idè om hvor få tak i kilereim til dynamoen?(Oslo-omr) Delenr? Takk for hjelpen!!! Hilsen Opus Ønsker alle baatplassen-venner en god helg. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Har du forresten idè om hvor få tak i kilereim til dynamoen?(Oslo-omr) Delenr? Takk for hjelpen!!! Hilsen Opus Ønsker alle baatplassen-venner en god helg. <{POST_SNAPBACK}> Ta med den gamle reima og reis til en leverandør av reimer, så får du en som passer. Regner med at nummeret på den reima du har er uleselig??? (Står på flatsiden, motsatt av kilesporet på den reima du har.) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Hva kan jeg bruke, motoren blir jo varm, og lokket skal kunne vippes av ved senere anledning? Biltema selger ark med pakningsmateriale av "gummikork" som man kan klippe til, leveres i flere størrelser og tykkelser.Ett sett med hullpiper gjør det enkelt å stanse ut hull for skruer og bolter. Svært effektivt, har aldri opplevd lekkasje ifm bruk av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Hei, kjøp flytende pakning på boks, f.eks biltema. Har brukt denne til termostatlokk, sjøvannspumpe,toppdeksel osv. osv.. Blir skikkelig tett. Så slipper du å lete i butikker etter riktig pakning eller lage selv... JOH Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 19.September.2005 Del på Facebook Svart 19.September.2005 Har samme motoren selv, det som er viktig er å gjøre nøye rent før du monterer det sammen. Skrap ned så jevnt du kan på selve motorblokka, gjerne med litt smergelpapir. Selve lokket kan du legge på en slipestein eller oppå en flate med smergelpapir imellom. Blir det skikkelig plant og du lager til en pakning av pakningsmateriale, så BLIR det tett! Forøvrig en god ide å ha pakningsmateriale tilgjengelig - og om du skulle kjøpe en original pakning så kan du tegne av konturene av den før du monterer den. Lett å produsere nye nesten gratis og etter behov! Når det gjelder anoden, så er det jo også greit å kunne inspisere den fra tid til annen! Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 22.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2005 Heisan! Fikk tak i både pakning og reim på La-sa (Oslo/Vækerø).(170kr totalt) Pakningen var faktisk av papir, så den svikter vel ved neste anodebytte. Var vel egentlig ute etter svar som nevnt av Ingar(pakningsark) og Janoho(flytende pakningsmiddel),takk. Så nå kan Bare lek(k)er lære av dette. Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.