Jump to content

Veldig billige solceller på BT og Jula. Hot or not!?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Biltema har solgt 50W flexipanel til en hyggelig pris en stund nå. 999,-. Kikket såvidt på det i butikk og ut fra min høyst "hvermansen" vurdering er det "same- same" som jeg har sett i andre (båt) butikker. 

Når selger Jula ikke- fleksible 160W paneler inklusive monteringsmateriell for flater og ikke- mppt regulator til 1699,-. Det er faktisk en helt fantastisk pris, også om man ikke tar i bruk festemateriell og regulator. 

Apropo regulator, 599,- for en 10A mppt regulator, det er ikke ille. Og den er neppe "fake", som det mye av mppt regulatorer på ebay osv ofte er.  https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solcellepanel-50-w-2000042492

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/campingvogn-og-campingbil/solceller/solcellepakke-007983/

--------

Så, er dette "same- same", men nå produkter med 5 års reklamasjonsrett over disk i Norge? Da er prisene smått utrolige. 

Noen som har testet disse?

Kunne tenke meg et solcellepanel til å vedlikeholde batteriet i fiskebåten. Gikk mye strøm fra det i oktober pga lensepumpe, og båten var ditto lite brukt pga regnvær og busy busy på hjemmebane.

Hvis regulatoren fungerer kjempebra så kan det tenkes jeg bytter ut den ikke MPPT regulatoren i turbåten. Har 2x50W panel der.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Som julamedlem fikk jeg beskjed om kampanje med 20% rabatt på valgfri vare i dag og noen få dager fremover. Sjekket varebeholdningen i nærmeste Julabutikk... 2 panel/pakker igjen. Rusha avgårde  og kjøpte. Da blir det ett stort og fint nytt panel på hytta i stedet for at den skal se ut som ett røverreir med "pensjonerte" panel fra båten ;-)

Oversiktbilde panel, det var jaggu svært! Måtte legge ned baksetene i bilen. 

IMG_20191031_173001732.jpg.2ca43fc3785f08ea5e3ab454e2703ea1.jpg

Nærbilde: 

IMG_20191031_173019004.jpg.7d6cb38c661603c33086f83289a171b9.jpg

Koblingsboks, ser ikke ut til å være særlig vannsikret, men det vil normalt være godt dekket av selve panelet ved veggmontering:

IMG_20191031_172351818.jpg.cf003574e22709cc910affb40d399c18.jpg

På innsiden, ser "greit ut" med mine totalt uvitende øyne

IMG_20191031_172624881.jpg.73b355a728ef5509c276c952f080e45d.jpg

Solid og smart festemateriell, men kun for flatt underlag

IMG_20191031_175348483_MP.jpg.401247971889a4984ec5c09a2490f1a1.jpg

IMG_20191031_175221259.jpg.945691ab93b3d4152c0941adc18a5bba.jpg

PWM regulator på 20A. Ingen spesielle "features" på denne, helt enkel sak

IMG_20191031_175336093.jpg.863a6af841edcc11da9e2ea103945afa.jpg

Fulgte også med kabler og bruksanvisning. 

Endte på 1280,- etter 20% rabatt og noe opptjent fra før som ble trekt fra i kassa. 

Syns det var god pris for 160W panel, festemateriell og regulator. Så får "time show" om det yter som det skal i praksis. 

Guest Avmønstret#

Sjekk målene på panelet, det er "svært" som juling. Ikke direkte "båtvennlig" syns jeg ;-)

Har også kjøpt BT Mppt regulatoren, den virker veldig solid, den skal i båten for å ta seg av en 100W solcelle der. Men mener den regulatoren er 10A, om jeg ikke husker feil. 

Disse panelene fra Jula er omtrent like store som vårt 150W, ganske vanlig dimensjon for paneler i det effektområdet. Våre henger på rekka ved cockpit, fungerer veldig greit.

Disse prisene er ganske likt det jeg betalte for våre solcellepaneler for tre år siden eller så. Tror det er en del sjapper i Norge som har hatt ganske hyggelige marginer på slikt utstyr en stund.

Guest Avmønstret#
Euklid skrev 27 minutter siden:

Disse panelene fra Jula er omtrent like store som vårt 150W, ganske vanlig dimensjon for paneler i det effektområdet. Våre henger på rekka ved cockpit, fungerer veldig greit.

Fikk litt sjokk når de kom med eska, jaggu svært ja. Har ett semiflexi som selger mente var 120W, men det må være kinawatt og litt attåt for det er ikke stort. 

Hadde "harde" panel på båten før men bytta til semiflexible nå som de også har ramlet veldig i pris. Og de "harde" panelene har gått til hytta. Men er skeptisk til kvaliteten på de semiflexible panelene... tror ikke de kommer til å vare lenge i båt. Men veldig enkle å montere, bare å stripse i maljene og manntau/rekkelina. 

Euklid skrev 27 minutter siden:

Disse prisene er ganske likt det jeg betalte for våre solcellepaneler for tre år siden eller så. Tror det er en del sjapper i Norge som har hatt ganske hyggelige marginer på slikt utstyr en stund.

Ja paneler har vært billig på ebay og tilsvarende lenge. Har på en måte savnet å få det over disk i Norge til "normal pris". Og nå er vi der. Så får vi se om de klarer å holde disse prisene mtp 5 års reklamasjonsrett. 

En ting er båtbutikker, de har tatt sine marginer. Men såkalte "hyttebutikker", jezzes for noen priser de har operert med.... helt hinsides. 

Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev 6 minutter siden:

Altså, på sparelys koster et 255w panel 1600,- ink mva. Syns da ikke Jula/Biltema er spesielt billig på dette.

Men det er panel beregnet for 220V anlegg, blir temmelig dyre regulatorer på de, pluss at det er veeeldig store. Men har sett at seilbåter bruker de, så alt er jo mulig :-) Og det er ikke over disk "over hele landet", som det nå er på BT og Jula. 

Lazyjack skrev 8 minutter siden:

Har du målene på 160W panelet Pinkvin ? Finner de ikke hos Jula...

1 øyeblikk...

1480x665cm

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Pinkvin skrev 3 minutter siden:

Men det er panel beregnet for 220V anlegg, blir temmelig dyre regulatorer på de, pluss at det er veeeldig store. Men har sett at seilbåter bruker de, så alt er jo mulig :-) Og det er ikke over disk "over hele landet", som det nå er på BT og Jula. 

1 øyeblikk...

1480x665cm

:thumbsup:

Pinkvin skrev 15 minutter siden:

1 øyeblikk...

1480x665cm

Jojo, jeg kunne fint kjørt to 2x360 watt på mitt oppsett. Bredden er ikke særlig større enn den jeg har nå. La meg regne litt; konvertert til 12 volt vil jeg da få 60 Ah/t ladestrøm på maks. Har også sett "halvbåter" på rundt 40 fot som har fått plass til den størrelsen panel på targabøyle. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nå må du ikke gjøre det så vanskelig med ampere, amperetimer, amperetimer pr. time osv.

Har du 2 stk 360W paneler, altså tilsammen 720W, gir det ved 12V (ved de mest gunstige forholdene), 60A.  (720W/12V = 60A

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev 4 minutter siden:

Jojo, jeg kunne fint kjørt to 2x360 watt på mitt oppsett. Bredden er ikke særlig større enn den jeg har nå. La meg regne litt; konvertert til 12 volt vil jeg da få 60 Ah/t ladestrøm på maks. Har også sett "halvbåter" på rundt 40 fot som har fått plass til den størrelsen panel på targabøyle. 

Ser på Sparelys.no at en må ha regulatorer som tåler høy nok volt når panelene blir så store. Og de regulatorene koster da faktisk mer enn panelene. Men så er panelene veldig billige da om en deler watt pr. krone så er de vel "beste kjøp". Men inklusive regulator ryker "mest watt pr krone". Uansett, kan ikke si annet enn at det har blitt "billig" når en kan få 275W panel og mppt regulator for under 2500,- samlet. 

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

275W panel og mppt regulator for under 2500,- samlet. 

Hvor kan en få denne kombinasjonen? :crazy:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Disse var såpass rimelige at 2 sånne havnet på taket av min båt i sommer når de 4 år gamle flexipanelene fra Kina hadde gjort sitt:

https://strømløs.no/solkraft/solcellepanel/sccs-axiworldpremium-ac-310m-60s-fs35-5bb-310w.html

310W/Tyskprodusert med 15 års garanti til 1349,- lar seg høre. Strømløs har også MPPT til 1290,- som vil håndtere ett slikt panel (men ikke to, selv hadde jeg allerede en Victron 150/60)

Guest Avmønstret#
Fantino skrev 8 minutter siden:

Disse var såpass rimelige at 2 sånne havnet på taket av min båt i sommer når de 4 år gamle flexipanelene fra Kina hadde gjort sitt:

https://strømløs.no/solkraft/solcellepanel/sccs-axiworldpremium-ac-310m-60s-fs35-5bb-310w.html

310W/Tyskprodusert med 15 års garanti til 1349,- lar seg høre. Strømløs har også MPPT til 1290,- som vil håndtere ett slikt panel (men ikke to, selv hadde jeg allerede en Victron 150/60)

Er vel nesten greit å kjøre så store paneler i paralell egentlig. De har så høy volt at en ikke trenger å kable så kraftig og med to regulatorer så har en redundans.  

Kjører de i serie selv på 6 mm2 kabel. De ligger på paddeflatt tak uten noe som kaster skygge. Og hadde uansett regulatoren der da (den kunne forsåvidt taklet parallellkopling også men serie gir jo minst tap i kabling). Litt skeptisk til flere regulatorer i parallell - med mindre de er konstruert for dette. Kan muligens fort bli til at den ene ‘vinner’ og den andre tidvis gjør lite arbeid?

Prisen på panelene var i alle fall god synes jeg. På denne typen har Kinahandel overhodet ikke noe for seg.

Ja la også merke til disse. Men reagerte på størrelsen ift nominell effekt. Er tydeligvis en annen teknologi. Om du ser på spec ark så er nominell effektivitet i størrelsesorden 10-11%. ‘Gode’ paneler har typisk oppunder 20%, noen få dyre rett over (det jeg linket til oppgis til 19% om jeg leste rett i farten). 

Guest Avmønstret#

Var litt kjapp med å vurdere den medfølgende "Jula" PWR regulatoren. Den skryter på seg en del funksjonalitet

- Tretrinns intelligent lading, hoved, utjevning og vedlikehold

- Tre innstillinger for ulike batterityper. Lukket, åpent og gel

- Batteritemperaturkompensasjon

- Egen utgang for last på max 10A med av/på bryter og indikator

- Egne led indikatorer for lading og spenning

- Egne led indikatorer for last, ikke last, lading, overspenning, kortslutning osv

- Automatisk frakobling ved overspenning, 16V

- Automatisk frakobling av last ved underspenning, 10,6V, tilbakekobling ved 12,6V

- Kortslutningsvern osv..

IMG_20191031_175336093.jpg.a88ef1791336b28f21bd786d0e95da8b.jpg

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...