Jump to content

Hekkthruster på båt med enkelt drev.

Grosserern

Recommended Posts

Jeg prøvde med en Exturn fra Sleipner på en Nimbus 29, men effekten ble dårlig. Installasjonen var enkel. Jeg hang den under en dreggkasse som var bygd ned i badeplattformen, og monterte den slik at nedre kant av trusteren lå på linje med skrogets forlengelse. Det var åpenbart at trusteren sugde mye luft fra eksosstrømmen fra drevet ("urolig vann" , samt at skyvekraften ble begrenset den ene retningen av drevet. Den virket langt bedre når man skrudde av motoren, men det er jo ikke da man trenger effekten. Trikset er nok å få den langt ut til siden og samtidig dypt, men på en normal planende båt et dette nesten ikke mulig,.  Jeg diskuterte med Seipner før jeg installerte, og resultatet ble dessverre akkurat slik de spådde. 

https://side-power.com/kategori/1831/ex-serien/#content-2

Om du har plass til en truster på hver side av drevet er det nødvendig om du skal ha full effekt til begge sider.

Jeg installerte på ene siden før sommeren på min Viking 31 og den funker bra ene veien, men lite den andre veien.

07F27746-29F8-4141-B91C-81C3B7D6EAE4.jpeg.f5c01150d6e7887b2aacfff2c6653847.jpeg

Jeg ble anbefalt å ha 2 stk, en på hver side av drevet, men innvendig plassproblem på den ene siden gjorde at det kun ble en for meg.

Men når du vet begrensningen av trusteren er det bare å planlegge litt ved tillegging. Jeg er mye ute alene og særlig ved tillegging har det vært gull å ha truster både foran og bak når jeg hopper på land for å fortøye (fjernkontroll).

Kk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...