Jump to content

Princess 32 oppussing


Kentlarsen90

Recommended Posts

Hentet for litt siden en princess 32 hjem som jeg skal pusse opp.

 

Litt teknisk informasjon.

 

32 fot

Volvo Penta AQUAD 40b

Volvo Penta 290 DuoProp.

 

 

 

Planer er

 

-Bygge tett styrhus

-Trekke om puter

Få motor til å gå normalt.

-Sote ruter får å få et mere nåtidsutsene.

 

 

 

 

 

 

Så til første problem, motor starter å går, men når jeg setter den i forover å gir gass får den ikke mere enn 1500 rpm, å tydlig under dette så  jobber turbo godt.

går jeg ut å ser på eksos så er det et brunt lag som flyter i toppen av sjøen, hva kan dette skyldes? er det deffekt turbo? trodde dette å turbo ble demontert ingen aksial slakke ørliten radial, men tydlig sotet vasket å satt sammen igjen, videre montert tilbake, å sammme problem, kan dette være oljetettning i turbo som er deffekt? eller eventuelt noe annet problem, takker for alle svar på forhånd =)

 

 

 

 

 

Har lagt ved en film av problemet.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=q2y2-sLxJ2A

 

 

 

Link to post
3 hours ago, Kentlarsen90 said:

Hentet for litt siden en princess 32 hjem som jeg skal pusse opp.

 

Litt teknisk informasjon.

 

32 fot

Volvo Penta AQUAD 40b

Volvo Penta 290 DuoProp.

 

 

 

Planer er

 

-Bygge tett styrhus

-Trekke om puter

Få motor til å gå normalt.

-Sote ruter får å få et mere nåtidsutsene.

 

 

 

 

 

 

Så til første problem, motor starter å går, men når jeg setter den i forover å gir gass får den ikke mere enn 1500 rpm, å tydlig under dette så  jobber turbo godt.

går jeg ut å ser på eksos så er det et brunt lag som flyter i toppen av sjøen, hva kan dette skyldes? er det deffekt turbo? trodde dette å turbo ble demontert ingen aksial slakke ørliten radial, men tydlig sotet vasket å satt sammen igjen, videre montert tilbake, å sammme problem, kan dette være oljetettning i turbo som er deffekt? eller eventuelt noe annet problem, takker for alle svar på forhånd =)

 

 

 

 

 

Har lagt ved en film av problemet.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=q2y2-sLxJ2A

 

 

 

 

 

Hvordan er tilstanden til luftfilteret?

Link to post
On 11/1/2019 at 2:11 PM, bellen said:

Sjekket etter luftlekkasjer mellom turbo og innsugsmanifold. På 1500 rpm skal du ikke høre så veldig mye turbosus, så om du gjør det, så kan det tyde på luftlekkasje.


ble kanskje beskrevet litt feil i toppic, men hvis du lar motoren jobbe rundt 1500rpm så går den sakte men sikkert opp til 2000 etter litt. Har snakket med en mekanikker å han mente det kunne ligge et problem i fødepumpen. Mente at problemet kommer  av for lite drivstoff, skulle også sjekke  sil i dieselpumpe, så skal gjøre dette over helga. 

Link to post
Just now, bellen said:

Om den ryker sort, så er det hvertfall ikke for lite drivstoff. Da er det for lite luft. 

Den ryker ikke sort under noen som helst belastning det er bare den brune gørra som er problemet å turtall som ikke går opp som sagt. Er vell mere blå røyk når den starter kanskje.... 

Link to post
On 10/31/2019 at 6:56 PM, Kentlarsen90 said:

Hentet for litt siden en princess 32 hjem som jeg skal pusse opp.

 

Litt teknisk informasjon.

 

32 fot

Volvo Penta AQUAD 40b

Volvo Penta 290 DuoProp.

 

 

 

Planer er

 

-Bygge tett styrhus

-Trekke om puter

Få motor til å gå normalt.

-Sote ruter får å få et mere nåtidsutsene.

 

 

 

 

 

 

Så til første problem, motor starter å går, men når jeg setter den i forover å gir gass får den ikke mere enn 1500 rpm, å tydlig under dette så  jobber turbo godt.

går jeg ut å ser på eksos så er det et brunt lag som flyter i toppen av sjøen, hva kan dette skyldes? er det deffekt turbo? trodde dette å turbo ble demontert ingen aksial slakke ørliten radial, men tydlig sotet vasket å satt sammen igjen, videre montert tilbake, å sammme problem, kan dette være oljetettning i turbo som er deffekt? eller eventuelt noe annet problem, takker for alle svar på forhånd =)

 

 

 

 

 

Har lagt ved en film av problemet.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=q2y2-sLxJ2A

 

 

 

 

B70DB2D6-C6C4-465E-A26F-4840B4703F89.jpeg

Link to post
On 11/3/2019 at 7:43 PM, Gudrun said:

Regner med det er samme avlesing om du er ute på fjorden eller surret fast i kaien, eller?

Har ikke prøvd den ute på fjorden enda, men skal sjekke sil også har fødepumpen kommet så jeg får bytte den å da blir det prøve tur. Det som kan kanskje være verdt å nevne etter at turbo ble rengjort så er det først start med belastning så soter denne på eksossiden. Men som sagt ingen røyk, bare at den kaster den brune greia å har ikke merket noe på oljeforbruk, men som sagt så har den bare blitt kjørt i spring å da ikke noe lang gangtid å belastning, bare for å kjenne på båten, ligger i ei havn så å forpeste hele havna med den dær brune greia blir det vell reaksjoner på... ?

Link to post
4 hours ago, bellen said:

Om du kun har testet motor i fortøyningene, så er det jo ikke så rart du ikke får opp turtallet. Og det skal du egentlig være glad for, eller hadde du nok tatt med deg fortøyninger, pullerter og flytebrygger. 

ja, det stemmer at den bare er testet i fortøyninger, dette pga den brune greia som kommer av når turbo lader, sjekket det idag å det er mestrolig eksos, for om jeg heller litt zalo over dette, får jeg ikke noe splitting som jeg mest sannsynelig hadde fått om det var olje....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...