Kentlarsen90 Startet 31.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2019 Hentet for litt siden en princess 32 hjem som jeg skal pusse opp. Litt teknisk informasjon. 32 fot Volvo Penta AQUAD 40b Volvo Penta 290 DuoProp. Planer er -Bygge tett styrhus -Trekke om puter Få motor til å gå normalt. -Sote ruter får å få et mere nåtidsutsene. Så til første problem, motor starter å går, men når jeg setter den i forover å gir gass får den ikke mere enn 1500 rpm, å tydlig under dette så jobber turbo godt. går jeg ut å ser på eksos så er det et brunt lag som flyter i toppen av sjøen, hva kan dette skyldes? er det deffekt turbo? trodde dette å turbo ble demontert ingen aksial slakke ørliten radial, men tydlig sotet vasket å satt sammen igjen, videre montert tilbake, å sammme problem, kan dette være oljetettning i turbo som er deffekt? eller eventuelt noe annet problem, takker for alle svar på forhånd =) Har lagt ved en film av problemet. https://www.youtube.com/watch?v=q2y2-sLxJ2A Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 https://youtu.be/q2y2-sLxJ2A Ser ikke vakkert ut nei. Sot, eller olje? Eller en kombinasjon? Lukter overhaling her, men kjenner ikke disse motorene. Håper noen kan gi bedre hjelp. Uansett lykke til. Oppdater gjerne med fremdrift og bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 salt eller ferskvannskjølt motor? har du sjekket alt av kjøling og vesker der? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Jakob T Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 Høres ut som den ikkje går på alle sylindrene,ville prøvd å løsne på eitt og eitt dyserør mens den går.Dette for å kontrollere om den går på alle sylindre,og event finne den som fusker.Nok å løsne til det kommer diesel Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 31.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2019 3 hours ago, Kentlarsen90 said: Hentet for litt siden en princess 32 hjem som jeg skal pusse opp. Litt teknisk informasjon. 32 fot Volvo Penta AQUAD 40b Volvo Penta 290 DuoProp. Planer er -Bygge tett styrhus -Trekke om puter Få motor til å gå normalt. -Sote ruter får å få et mere nåtidsutsene. Så til første problem, motor starter å går, men når jeg setter den i forover å gir gass får den ikke mere enn 1500 rpm, å tydlig under dette så jobber turbo godt. går jeg ut å ser på eksos så er det et brunt lag som flyter i toppen av sjøen, hva kan dette skyldes? er det deffekt turbo? trodde dette å turbo ble demontert ingen aksial slakke ørliten radial, men tydlig sotet vasket å satt sammen igjen, videre montert tilbake, å sammme problem, kan dette være oljetettning i turbo som er deffekt? eller eventuelt noe annet problem, takker for alle svar på forhånd =) Har lagt ved en film av problemet. https://www.youtube.com/watch?v=q2y2-sLxJ2A Hvordan er tilstanden til luftfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 1.November.2019 Del på Facebook Svart 1.November.2019 Hvordan ser olja ut på peilepinnen. Forsvinner det mye olje under kjøring? Defekt toppakning/sprekk i topp . Innvendig lekkasje i oljekjøler Kan være så mangt. Bare å begynne å lete men ikke normalt med den brune gørra der i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2019 Del på Facebook Svart 1.November.2019 Sjekket etter luftlekkasjer mellom turbo og innsugsmanifold. På 1500 rpm skal du ikke høre så veldig mye turbosus, så om du gjør det, så kan det tyde på luftlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 (redigert) On 10/31/2019 at 10:01 PM, S/Y Vega said: salt eller ferskvannskjølt motor? har du sjekket alt av kjøling og vesker der? Den er saltvannsavkjølt ja. Du skjønner vell at sjøvann kjøler ferskvann går jeg ut ifra. Redigert 2.November.2019 av Kentlarsen90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 On 11/1/2019 at 2:11 PM, bellen said: Sjekket etter luftlekkasjer mellom turbo og innsugsmanifold. På 1500 rpm skal du ikke høre så veldig mye turbosus, så om du gjør det, så kan det tyde på luftlekkasje. ble kanskje beskrevet litt feil i toppic, men hvis du lar motoren jobbe rundt 1500rpm så går den sakte men sikkert opp til 2000 etter litt. Har snakket med en mekanikker å han mente det kunne ligge et problem i fødepumpen. Mente at problemet kommer av for lite drivstoff, skulle også sjekke sil i dieselpumpe, så skal gjøre dette over helga. Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 On 11/1/2019 at 2:11 PM, bellen said: Sjekket etter luftlekkasjer mellom turbo og innsugsmanifold. På 1500 rpm skal du ikke høre så veldig mye turbosus, så om du gjør det, så kan det tyde på luftlekkasje. har sjekket for luftlekkasjer ja. Det er ikke noen luftlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.November.2019 Del på Facebook Svart 2.November.2019 Om den ryker sort, så er det hvertfall ikke for lite drivstoff. Da er det for lite luft. Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 On 10/31/2019 at 10:36 PM, Kweelhouse said: Hvordan er tilstanden til luftfilteret? luftfilteret er ikke av det peneste nei, men det er tatt av nå. Du ser det forresten på videoen at det ligger på dekket ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 Just now, bellen said: Om den ryker sort, så er det hvertfall ikke for lite drivstoff. Da er det for lite luft. Den ryker ikke sort under noen som helst belastning det er bare den brune gørra som er problemet å turtall som ikke går opp som sagt. Er vell mere blå røyk når den starter kanskje.... Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 2.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2019 On 10/31/2019 at 6:56 PM, Kentlarsen90 said: Hentet for litt siden en princess 32 hjem som jeg skal pusse opp. Litt teknisk informasjon. 32 fot Volvo Penta AQUAD 40b Volvo Penta 290 DuoProp. Planer er -Bygge tett styrhus -Trekke om puter Få motor til å gå normalt. -Sote ruter får å få et mere nåtidsutsene. Så til første problem, motor starter å går, men når jeg setter den i forover å gir gass får den ikke mere enn 1500 rpm, å tydlig under dette så jobber turbo godt. går jeg ut å ser på eksos så er det et brunt lag som flyter i toppen av sjøen, hva kan dette skyldes? er det deffekt turbo? trodde dette å turbo ble demontert ingen aksial slakke ørliten radial, men tydlig sotet vasket å satt sammen igjen, videre montert tilbake, å sammme problem, kan dette være oljetettning i turbo som er deffekt? eller eventuelt noe annet problem, takker for alle svar på forhånd =) Har lagt ved en film av problemet. https://www.youtube.com/watch?v=q2y2-sLxJ2A Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.November.2019 Del på Facebook Svart 2.November.2019 Da må i såfall det være olje, og du må finne ut av det før du finner ut av det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 Kentlarsen90 skrev for 20 timer siden: Den er saltvannsavkjølt ja. Du skjønner vell at sjøvann kjøler ferskvann går jeg ut ifra. I så fall er den ferskvann kjølt.... En sjøvannskjølte motor har ikke varmeveksler.. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 20 hours ago, Kentlarsen90 said: luftfilteret er ikke av det peneste nei, men det er tatt av nå. Du ser det forresten på videoen at det ligger på dekket ;-) Jeg la ikke merke til det :-) Er motoren lettstartet? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 Har du sjekket om det forsvinner olje fra motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 Regner med det er samme avlesing om du er ute på fjorden eller surret fast i kaien, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 5.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2019 On 11/3/2019 at 12:44 PM, Ida Marie III said: I så fall er den ferskvann kjølt.... En sjøvannskjølte motor har ikke varmeveksler.. Det stemmer ja ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 5.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2019 On 11/3/2019 at 1:23 PM, Kweelhouse said: Jeg la ikke merke til det :-) Er motoren lettstartet? Egentlig ikke synes jeg, min gamle båt var en nord West å den hadde en perkins å sammenlignet med den så er den tungstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Kentlarsen90 Svart 5.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2019 On 11/3/2019 at 7:43 PM, Gudrun said: Regner med det er samme avlesing om du er ute på fjorden eller surret fast i kaien, eller? Har ikke prøvd den ute på fjorden enda, men skal sjekke sil også har fødepumpen kommet så jeg får bytte den å da blir det prøve tur. Det som kan kanskje være verdt å nevne etter at turbo ble rengjort så er det først start med belastning så soter denne på eksossiden. Men som sagt ingen røyk, bare at den kaster den brune greia å har ikke merket noe på oljeforbruk, men som sagt så har den bare blitt kjørt i spring å da ikke noe lang gangtid å belastning, bare for å kjenne på båten, ligger i ei havn så å forpeste hele havna med den dær brune greia blir det vell reaksjoner på... ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 Om du kun har testet motor i fortøyningene, så er det jo ikke så rart du ikke får opp turtallet. Og det skal du egentlig være glad for, eller hadde du nok tatt med deg fortøyninger, pullerter og flytebrygger. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 5.November.2019 Del på Facebook Svart 5.November.2019 On 11/2/2019 at 4:26 PM, Kentlarsen90 said: Den er saltvannsavkjølt ja. Du skjønner vell at sjøvann kjøler ferskvann går jeg ut ifra. da er den ferskvannskjølt. Skjønner en hel del jeg skjønner du :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kentlarsen90 Svart 5.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2019 4 hours ago, bellen said: Om du kun har testet motor i fortøyningene, så er det jo ikke så rart du ikke får opp turtallet. Og det skal du egentlig være glad for, eller hadde du nok tatt med deg fortøyninger, pullerter og flytebrygger. ja, det stemmer at den bare er testet i fortøyninger, dette pga den brune greia som kommer av når turbo lader, sjekket det idag å det er mestrolig eksos, for om jeg heller litt zalo over dette, får jeg ikke noe splitting som jeg mest sannsynelig hadde fått om det var olje.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.