Jump to content

Princess 32 oppussing

Kentlarsen90

Recommended Posts

On 11/5/2019 at 6:52 PM, bellen said:

Men da kan du jo bare levere tilbake den nye fødepumpen din, for den får hvertfall nok diesel. Jeg tipper absolutt alt er i orden når du får prøve deg utpå fjorden.

sant det, men så da jeg demonterte den gamle at forrige eier hadde brukket den manuelle hendelen som du kan pumpe med, mens den står på så da ble det bruk for den alikevell =)

Da har jeg holdt på i båten  ihele dag, å da startet jeg motoren å la den på lett belastning i spring, den fikk da gå ca 5-6 timer. Under å etter dette hadde jeg inget olje eller vannforbruk, men mistenker gåen thermostat da den under dette ikke nådde mer enn 60-70 grader. Videre har jeg hatt et problem med at jeg ikke kan starte den med nøkkel, så jeg har tatt av dekselet til rele å trykkt det inn selv. leste i en annen tråd hær ikveld at en hadde et lignende problem å at feilen var jordledning til dynamo. Har fundert på en ledning som henger ved dynamo men som er festet til oljefilter beholderen, men trodde denne skulle sende krypstrøm til sink, men ved et bilde som han la ut, så ser jeg at det er jordledninga til dynamo. Rart laget dette hær, for da jeg jobbet som bilmekanikker så var dynamo jordet til festet. Men man lærer så lenge man lever =) ser på koblingsskjema at både start å gløde rele er jordet igjennom denne, så da får man håpe at det blir nøkkel klart.

• 1 måned senere...
S/Y Vega skrev On 31.10.2019 at 22.01:

salt eller ferskvannskjølt motor?  har du sjekket alt av kjøling og vesker der?

Saltvannskjølte (dvs. sjøvannskjølte) marine dieselmotor har jeg ikke hørt om. Ikke fra Volvo Penta iallefall.

Alle har varmeveksler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Lazyjack skrev 26 minutter siden:

Da er det mange marinedieseler, VP inklusive, du ikke har hørt om. 

Det kan hende, men hvilke da?

Ser bort fra de minste snekkemotorene, de kjenner jeg ikke så godt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

pero skrev for 2 timer siden:

Tja VP AQ225D V8 bensin er vel ikke så liten? 305 cu og 225 hk. Saltvannskjølt, men den finnes med varmeveksler også. Har hatt begge, det vil si, den jeg har var saltvannskjølt. Ikke nå lenger.. 

Kun dieselmotorer vi tenkte på i denne forbindelsen. Bensinmotorer er jo bruk og kast :giggle:

Men nyere bensinmotorer er gjerne også ferskvannskjølte da.

TMD40 er også levert uten kjøler. Men ikke i Norge så vidt jeg vet. Er nok primært til innenlands bruk i USA. Stod om dette i en manual jeg lastet ned. Om den faktisk er levert slik, eller om det bare var en mulighet, vet ikke jeg.

TMD40A oppnår ikke særlig driftstemp ved å daffe ved kai. Bør opp i 1500 o/min eller mer med belastning (= i gir utpå fjorden). Temp stiger ikke vesentlig før den har ca 2300 o/min. Det er min erfaring.

Jeg har ved landligge klart å få temp til ca 70-80 grader ved å hente kjølevann fra en liten 20 liters tank, og kjørt retur fra kjølevann ut på girkassen til samme tanken. Har kjørt motoren på 1100-1200 o/min da. Har kontrollert at termostater åpner. Er 2 stk i min. Mener den ene åpner pp 72 og den andre på 78 grader. Vært gjort i forbindelse med rens av frostvæskesystemet. (Hvis du gjør det så må du ha vannslange til å kjøle eksos ut. Usikker på hvordan dette gjøres med drev.)

Det å la denne motoren putre ved kai i 6 timer er ikke så bra for turboen har jeg forstått. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Lukter ikke dette gåen toppakning eller oljelekkasje i turbo?.. Uten å ha egen erfaring har jeg hørt AQAD40 omtalt som ‘krølltoppen’?.. Antar det går oljehandlerne gjennom topplokk til vippetøyet?

Ville samlet en prøve av den brune gugga og fått det testet. Mener NAF feks måler svovel i kjølevæske på bilen som en slags sjekk ift lekkasje i toppakning. Går gjerne an å gjøre noe lignende?

Redigert av Fantino (see edit history)
  • 1 måned senere...

Har bare latt dette problemet ligge til så, lenge. Venter på å ta opp båten nå pga at da jeg hentet båten ble den slept dær den ligger. Men da jeg skulle ut ifra kai en dag etter etter å ha festet sjøvanns inntaket på sjøvannspumpen som var grunnen til at jeg slepte den. Så fant jeg ut at mitt duoprop 290 drev hopper opp når jeg setter båten i revers. Så regner med det er noe med den lås mekanismen til drevet når det settes i revers som er tullete. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...