Jump to content

Påhengsmotor med høyt timetall, trygt kjøp?


Reisatjukk

Recommended Posts

Som det står ovenfor, vurdere å kjøpe en 60 hk Tohatsu (Honda) fra 2015. 
denne er brukt i utleie på fiskecamp og har en gangtid på ca 1300 timer. 
det er byttet olje/filter to ganger i sesongen og ellers ved behov anoder etc

jeg innbille meg at timer ikke er så ille, bedre å gå mye enn å stå mye? 
men tror nok den har gått mye på full gass i drift, men sikkert mange timer tomgang også i fiske. 
motor ser ok ut, foruten endel riper i lokk og stamme og at det er knekt av ytterste 2 cm av finnen i bunn 

 

hva tenke dere, er det skummelt eller er det mye motor igjen på slike?

og hva kan være rett pris,sånn omtrent? 
 

 

Link to post

Ja er jo bittelitt skeptisk til utleiebrukt selv, men samtidig om det gjenspeiles i prisen kan det være innafor?   I mitt hue er 35-40 tusen for mye gitt omstendigheter med utleie, selvom eg tror jo motor er bra siden eg har lyst å kjøpe den?  Får en kliss ny 60 Honda for 68 og synes det bør være godt under halv pris, 25+ kanskje ?
 

Link to post

Er nok fortsatt mye motor igjen , men timeantall og type bruk bør trekke ned prisen en god del.  

 

Hva slags kamakseldrift og hva er ventilsjekk intervallene på denne?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kam og ventil -opplegg prøver eg finne ut av no så det er eg ikke sikker på....

de selger fordi de oppgradere sine båter til 80 hk over hele fjøla. 
ang det med innkjøring et det jo enslags umulig å vite, som i de fleste tilfeller ved bruktkjøp tror eg. 
bruksmønster og ulike brukere trekker ned...

 

prøve finne ut idag om det er verdt å bruke 43+ tusen mer på en ny en eller om denne her vil gjøre samme jobben til mindre peng, var visst ikke så lett det;) 

 

 

Link to post

Jeg hadde vært mest bekymret for at den tydeligvis har vært smelt i grunnfjellet minst en gang. Hvordan gikk det med propellaksling, lagre og pakninger da og hva ble gjort i etterkant? Som et minimum hadde jeg tatt forbehold om at jeg skal skifte girolje etter å ha kjørt den X timer, og er det vann i oljen da så er det lik heving av kjøp. (Forsåvidt dekket av din reklasjonsrett, men det skader ikke å ha det skriftlig.)

Link to post
Guest Balder..

En i samme havn som meg kjøpte en Kværnø (rett stavet ??) alubåt med 60hk Honda på, båt å motor var gått i utleie i mange år, denne motorn hadde gått 2600tim da han kjøpte den, går som en klokke på andre året i hans eie nå, men han vurderte å bytte propell til våren :)

Godt vedlikehold er vel det som avgjør.

Men uansett bør prisen ned jo mere timer de har gått, kanske det ikke betyr noe for driftssikkerheten i ditt eie men det er avgjørende for andrehåndsverdien/når du skal selge igjen.

Link to post
Balder.. skrev 1 time siden:

En i samme havn som meg kjøpte en Kværnø (rett stavet ??) alubåt med 60hk Honda på, båt å motor var gått i utleie i mange år, denne motorn hadde gått 2600tim da han kjøpte den, går som en klokke på andre året i hans eie nå, men han vurderte å bytte propell til våren :)

Godt vedlikehold er vel det som avgjør.

 

Eller,  at det er en Honda :yesnod:. Seigliva motorer.:wink:

Link to post

Hvis jeg skal kjøpe en motor som har gått langt, så skal det være 1 eiers motor som har vært nøie med å kjøre den varm og nøie på vedlikeholdet, utleie motor med mange forskjellige som har dårlig tid fra de kommer til brygga til de er ute på fiskefeltet sitt høres ut som mye straffekjøring. 

 

Vet om en suzuki 60 som døde på 8500timer, 1 eiers motor som gikk 1500timer i året. Brukt av en yrkesfisker som brydde seg

Link to post
Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Veldig skeptisk. Ikke til timetallet, om den er godt vedlikeholdt, men at den er gått i utleie. Da skulle den vært veeeldig billig, i forhold til normal salgspris. 

Prisen på motor blir 26000 

det i seg selv er vel ikke så hakkende galt så tror eg tar sjansen på å gi den en behagelig alderdom med god oppvarming og fornuftig bruk og videreføre godt vedlikehold 

så får tiden vise om det er dumt eller lur

Link to post

Om jeg hadde et langvarig perspektiv på kjøp av motor, så hadde jeg aldri kjøpt en utleiemaskin. Er ikke redd for timeantall ved pertentlig eier, men utleie er hard bruk. Risikoen for at du får større problemer er definitivt tilstede og om noen år er motoren omtrent verdiløs. Kjøper du ny motor og tar vare på den så har du trolig bekymringsløs motorhold de neste ti årene. Det betyr litt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...