MØST Startet 1.November.2019 Link til dette innlegget Startet 1.November.2019 For en tid tilbake fikk jeg innspill på denne Fordmotoren, 120HK, og jeg er veldig takknemmelig. Nå funderer jeg på hva som skal være her hvor kluten sitter. Det er en "rørstuss" som filla er stappet ned i, men dette synes jeg er for dårlig. Hva skal sitte her? Jeg håper noe kloke hoder vet dette. Dersom det er aktuelt med flere bilder kan jeg fikse dette. (jeg holder på å resaurerer en Viksund 31 Goldfish som er sjark utrustet) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Var vanskelig å sjå... er det ein slags rør-stubbe som kjem ut frå bunnpanna? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
fannefjord 2 Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Dette er vel veivhusutlufting . Skal sitte som en hatt på denne stussen Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Den bør ikke stenges Sitér dette innlegget Link to post
MØST Svart 2.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Takk for viktig kommentar. Vil ikke et lokk over denne være det samme som at den stenges eller skal lokket være løst slik at det kan slippe ut "gasser" etc? Kan jeg da lage en "hylse" som jeg bare trer over rørstussen samtidig som den må være så pass trang at den ikke blir hengende å slenge? Kan jeg få kjøpt et slikt lokk som nevnes og hvorhen? Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 må være åpen under lokket ja , det er vel der for at man ikke skal miste en mutter eller noe annet ned i bunnpanna Sitér dette innlegget Link to post
MØST Svart 2.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Takk for responsen. Du, fannefjord 2 har vært til uvurdelig hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.November.2019 Link til dette innlegget Svart 2.November.2019 Det er veivhusventilasjon, sett på en slange, lag til en svanehals på slangen og putt enden oppi en flaske elns. Sitér dette innlegget Link to post
MØST Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 hmm, takk for idèen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Hva med å bare kjøpe originaldelen ? Ville tro "hatten" har en funksjon utover å hindre ting å komme ned i bunnpannen og ventilere Det gasser og ryker endel i fra veivhusventilasjonen så mulig hatten reduserer hva som kommer ut i fri luft. Normalt er veihusventilasjonen en lukket krets da det er veldig lenge siden det var lov å ventilere ut til friluft så mulig da kan lage til slik at den går inn i toppdekslet eller til insuget. Ikke det at miljø aspektet er en faktor på denne ene motoren men ligger veivhusventilasjonen åpen slik som rett ut i en slange må det bli surt i ett lukket motorrom slik at alt blir sleipt og klissete når du har kjørt noe timer Det luker også endel Redigert 3.November.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Snakket akkurat med en av de pensjonerte fordkarene på sabben. De mariniserte som kjent ikke reint få av slike forder. Så lenge det er en fungerende slange mellom toppdeksel og innsugsmanifolden var dette du har unødvendig. Er noe som henger igjen fra da motoren var tiltenkt brukt i traktor/buss/lastebil etc. Da sabben mariniserte motorene tok de vekk "alt som var løst" og blindet hullet. Forebygger samtidig mulighet for vann i oljen ved høy vannstand eller spyling. Redigert 3.November.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Glimrende Gudrun. Sjekk om slangen mellom toppdeksel og innsugsmanifolden er der og blind svineriet slik at du slipper å ha åpen ventilasjon i ett lukket motorrom Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Men sjekk nå først om det er åpning i begge ender av slangen. Tenker på "fungerende slange". Ikke få forder i alle mulige utgaver har blitt satt sammen med deler fra andre havarerte og dyttet ned i en båt. Dette er en rein sugemotor og da går luftingen til innsugsmanifolden. Redigert 3.November.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Gudrun skrev 5 minutter siden: Men sjekk nå først om det er åpning i begge ender av slangen. Tenker på "fungerende slange". Så nå at slangen er på plass på bilde så sikkert lurt som du skriver å sjekke om den er åpen. Da ville jeg ha blendet rør stussen i fra bunnpannen eller laget ett lukket oljesuge punkt der. Skal man dømme etter bilde så virker nok ventilasjonen i toppen av motor eller så hadde motorrommet vært mye mer bedrittent og "filla" som dekker hullet hadde blitt blåst ut. Sitér dette innlegget Link to post
MØST Svart 3.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 (redigert) Her er det mange gode tilbakemeldinger. Takk skal dere ha. Slangen på toppen er åpen. Til info så holder jeg også på å rydde opp i et virvar av ledninger og dårlig koblinger. Det har vært byttet motor en gang og bare lagt delvis nye ledninger uten å fjerne eksisterende. Den som har utført jobben har "lånt" litt histen og pisten, "god råd" på kabler og latt gamle ledninger stå åpne. Ikke lett å finne ut av, så det blir mye krabbing frem og tilbake. Go` hælj! Redigert 3.November.2019 av MØST (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.