Jump to content

Åpen rørstuss, lokk eller skal det være filter her

MØST

Recommended Posts

For en tid tilbake fikk jeg innspill på denne Fordmotoren, 120HK, og jeg er veldig takknemmelig. Nå funderer jeg på hva som skal være her hvor kluten sitter. Det er en "rørstuss" som filla er stappet ned i, men dette synes jeg er for dårlig. Hva skal sitte her? Jeg håper noe kloke hoder vet dette. Dersom det er aktuelt med flere bilder kan jeg fikse dette. (jeg holder på å resaurerer en Viksund 31 Goldfish som er sjark utrustet)

lokk eller filter.jpg

20191019_150949.jpg

20190927_190156.jpg

Takk for viktig kommentar. Vil ikke et lokk over denne være det samme som at den stenges eller skal lokket være løst slik at det kan slippe ut  "gasser" etc? Kan jeg da lage en "hylse"  som jeg bare trer over rørstussen samtidig som den må være så pass trang at den ikke blir hengende å slenge?  Kan jeg få kjøpt et slikt lokk som nevnes og hvorhen?

Hva med å bare kjøpe originaldelen ?
Ville tro "hatten" har en funksjon utover å hindre ting å komme ned i bunnpannen og ventilere
Det gasser og ryker endel i fra veivhusventilasjonen så mulig hatten reduserer hva som kommer ut i fri luft.
Normalt er veihusventilasjonen en lukket krets da det er veldig lenge siden det var lov å ventilere ut til friluft så mulig da kan lage til slik at den går inn i toppdekslet eller til insuget.
Ikke det at miljø aspektet er en faktor på denne ene motoren men ligger veivhusventilasjonen åpen slik som rett ut i en slange må det bli surt i ett lukket motorrom slik at alt blir sleipt og klissete  når du har kjørt noe timer
Det luker også endel 

Redigert av pipe (see edit history)

Snakket akkurat med en av de pensjonerte fordkarene på sabben.

De mariniserte som kjent ikke reint få av slike forder.

Så lenge det er en fungerende slange mellom toppdeksel og innsugsmanifolden var dette du har unødvendig.

Er noe som henger igjen fra da motoren var tiltenkt brukt i traktor/buss/lastebil etc.

Da sabben mariniserte motorene tok de vekk "alt som var løst" og blindet hullet.

Forebygger samtidig mulighet for vann i oljen ved høy vannstand eller spyling. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Gudrun skrev 5 minutter siden:

Men sjekk nå først om det er åpning i begge ender av slangen. Tenker på "fungerende slange".

Så nå at slangen er på plass på bilde så sikkert lurt som du skriver å sjekke om den er åpen.
Da ville jeg ha blendet rør stussen i fra bunnpannen eller laget ett lukket oljesuge punkt der.

Skal man dømme etter bilde så virker nok ventilasjonen i toppen av motor eller så hadde motorrommet vært mye mer bedrittent og "filla" som dekker hullet hadde blitt blåst ut. 

Her er det mange gode tilbakemeldinger.

Takk skal dere ha. Slangen på toppen er åpen. Til info så holder jeg også på å rydde opp i et virvar av ledninger og dårlig koblinger. Det har vært byttet motor en gang og bare lagt delvis nye ledninger uten å fjerne eksisterende. Den som har utført jobben har "lånt" litt histen og pisten, "god råd" på kabler og latt gamle ledninger stå åpne. Ikke lett å finne ut av, så det blir mye krabbing frem og tilbake.  Go` hælj!

Redigert av MØST (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...